I går; Bloggere, – I dag; Influencere.. WAF!?..

Hva faen??..

Skjærtorsdag var en blogger fremdeles en blogger, og de som figurerer på topplisten, fikk æren av å kunne adde en ‘topp’ -accessory til den ellers statusløse tittelen, hvilket gjorde de til ‘toppbloggere’, og derav tilfredsstille ev. behov for å skille seg ut fra bærmen. ‘Influencere’, var en generell [om enn noe tåpelig] betegnelse på folk som i kraft av å være kjente fjes med apell til ungdom/tenåringer..

Påskeaften var plutselig bloggere såvel som toppbloggere blitt til ‘influencere’ hos de tidligere toppbloggerne! Jeg oppdaget dette mer el mindre ved en tilfeldighet, da jeg besøkte en blogg hvor innlegget omhandlet disse, og derav kunne se at dette ordskiftet var gjennomgående konsekvent! 

Hæ!?.. 

Dermed begynte selvfølgelig jeg jakten på ubrukelig & tåpelig kunnskap vedrørende denne plutselige språkendringen ved å klikke meg nedover topplisten på jakt etter setninger som dagen før ville inneholdt ordet [topp]blogger for å finne ut hvilken terminologi som ble brukt i dag. 

Og det skulle vise seg at denne ord-swappen hadde gått som en farsott over det norske blog.. ehh.. influencer-nettverket, for dette gikk igjen over hele linjen. -Altså har det skjedd en total begrepsendring i tidsrommet fra undertegnede begynte å gjøre seg klar for å gå på jobben, -ca 15:00 til neste dags [noe sene] formiddagssurfing, hvilket jeg vil anslå fant sted et sted mellom 12:00 & 13:00. -Altså under et døgn etter.. 

W.A.F!?..

Det første som slo meg, var at dette var tåpelig på et helt nytt nivå, etterfulgt av overbærende latter & lett hoderisting.. Undres hva som er kravet for å rykke opp fra blogger til dette edle selskap, -for så å øke fliringen til latter ved spørsmålet om eventuelle reaksjoner den dagen noen urettmessig gjør krav på denne tittelen?.. -Vel.. Nå har jeg ingen holdepunkter på hvorvidt dette er en betegnelse forbeholdt de tidligere omtalte toppbloggerne, eller om tittelendringen feide over hele det tidligere blogger-begrepet, bortsett fra magefølelsen som sier at en sådan fine-schmecker tittel er liksom ikke gitt hvem som helst (he he). 

Og så, som lyn fra klar himmel; 

NEEEI!! 

Hvor langt jeg enn skulle drive denne greia her, så er jeg faen ingen influencer! 

– For det første innebærer dette at jeg for første gang kan si at jeg heldigvis må være for gammel til å påvirke jentungers selvbilde m.m??

– Og for det andre, -og først & fremst grunnet det faktum at jeg er en rimelig kontroversiell figur hvor en etter sigende anorexi-triggende figur & et bein som har vært innenfor modellbransjen i bøttevis av år preger utsiden, mens innsiden består av en svoren liberalist med språkbruket til en nord-norsk bryggesjauer! Skal denne figuren og dens like, med nada respekt for politisk korrekthet & derav tendens til å blåse ut med brutale sannheter om hvordan ting faktisk er liksom automatisk få denne forbildestatusen!? Foreldre!.. Om dere iikke har reagert før, bør dere iallefall gjøre det nå! For om mitt slag kommer på innsiden av hodet til de unge & lett-påvirkelige, er det ikke så rent lite sannsynlig at problemet dere har med 16 åringen som vil opereres og sprøytefylles med mål om å bli til forveksling lik en rømling fra Area 51 som en bagatell å regne!.. Her kan du nemmelig brått ende opp med liberale holdninger til både dette og hint av styggdom, unger som nekter deg barnebarn, og det som værre er!.. 

FOTO:  DF Foto.

7 kommentarer
    1. Ta det med ro, de prøver bare å gjøre seg selv litt mer betydningsfulle. For egentlig er vi slik sett alle “influencere” – for jeg påvirker andre rundt meg hele tiden. Den eneste store forskjellen er at jeg ikke skryter av det, og at jeg ikke bruker min innflytelse slik som disse “influencere” gjør – enkelte har jo prøvd å kreve gratis hotell opphold etc. bare fordi de tror de er så store “influencere”. Har 30 000 følgere/lesere etc. i div. sosiale media etc. Hva skal jeg da si – bare i en av de sakene jeg hadde for et par år siden så påvirket jeg med resultatet av utgangen på saken ca. 5 000 000 mennesker. Altså hele norges befolkning – men jeg skrøt aldri av det (kanskje litt akkurat nå). Men jeg brukte det ikke til å få fordeler eller slikt – det hadde vært særs uetisk og umoralsk. Men slike bagateller det bryr ikke disse “influencere” seg om – så lenge de får et gode og oppmerksomhet. Tror det finnes et bedre uttrykk for for disse “influencere”, det samme som kan brukes om politikere svært mange ganger, og enkelte forretningsfolk også – Narsissisme. Så fra nå av når du hører, leser eller ser en ” influencere” tenk “Narsissisme”

    2. Mr. Black Rubber Duck: Det er helt rett det du skriver. Min begrunnelse for dette innlegget, var rett & slett å harsellere litt med denne plutselige byttet av terminologi. -Samt at jeg sef lurer på hvor det kommer fra, for byttet kom alt for brått til at det kunne være bloggerne selv..

      I realiteten er det vel faktisk ingen bloggere som er så gjennomsyret av målet om å påvirke som oss samfunnsbloggere (ha ha), hvor hvert jævla innlegg er skrevet med et bevisst ønske om å trenge inn i hodene på folk!
      – Jeg trår jo til allerede i siste avsnitt, her [noen som sa paradox?..], gjennom å fyre av mot det jeg mener er slapp barneoppdragelse. Å bestrebe sterile hjem og polstring mot alskens mulige & umulige farer, for derav å puste lettet ut når ungen endelig sitter inne forran skjermen og spiller dataspill, er faktisk ikke å oppdra en unge. Dette krever faktisk å ta tiden til å lære de rett fra galt, for ikke snakke om å gi de et solid grunnlag hva indre trygghet angår for å hindre uheldig påvirkning utenfra når de blir tenåringer. – De bør da i det minste ta seg brydderiet med foreldrekontroll! Jeg mener jo at header-bildet mitt burde være nok til å se lusa på gangen om at her kan det brått bli bade frisk språkbruk & kontroverser som mange vil finne upassende for unger (nå skal det vel sies at få unger ville stoppet på en blogg med så mye skriving og lite bilder, men dog (he he))
      På bakgrunn av dette, ble det oxo viktig å markere at man ikke skal påtvinges et ansvar for alt mulig idioti folk måtte finne på i kjølvannet av det de ser/leser på nett. Det blir feil at en skal bli nødt til å forsvare ungers idioti over det ganske land seg i medier kun fordi en er 20-something og uttrykker seg på nett.. 😉

    3. Det er så rett 😀 Men hva med oss 40-something, snart 50-something, uttrykker seg på nett 😀 Mange synes mine innlegg også er så “lange”, så “tørre” og ikke minst “kjedelige”. Men, men….. Å få ut litt allmenn kunnskap, litt bedre forståelse for et tema og problematikk – så blir det slik. Men de helt unge er jo ikke så interessert sålenge det ikke omhandler “Paradise hotell”, “topp bloggere”, “sminke og mote”. Det ser man jo på hvordan de forholder seg til andre realiteter i livet – det blir grufullt den dagen de våkner. Og disse “topp bloggerne” – hvor mye tenker de egentlig over det samfunns ansvaret de egentlig har, i forhold til påvirkning av unge lett påvirkelige og formlige unge hjerner. “Sonja er datteren til Harald” – sa en på Paradise Hotell, hm…… Er det så lite tankekraft, samfunnskunnskap eller bare spiller de for å få oppmerksomhet – det er det store spørsmålet. Men nå vil vel ikke jeg klare å ha noen seriøs samtale med noen av de uansett, tror jeg – i alle fall dersom mine antagelser stemmer 🙂
      Ha en flott kveld 🙂

    4. Mr. Black Rubber Duck: (he he) – Jeg velger å tolke dette som at du har ansett meg for å tilhøre gruppen av 20-something.. 😉 Men det må vel innrømmes at den alderen er passèe for meg oxo.. Jeg la oss ‘voksne’ inn under ‘samfunnsblogger’ -kategorien 😉
      – Det er helt klart store kunnskapshull blandt folk. Dette kommer nok spesielt til syne hos unge, men det finnes pokker ta like fullt hos ‘voksne’, bare at noen hull blir ‘kamuflert’ gjennom livserfaring.. Jeg har oxo latt meg sjokkere av P.H deltageres allmennkunnskap, og husker faktisk episoden du nevner.. Samtidig begynner jeg å mistenke produsentene for i vesentlig grad å fremskape den dumheten som fremkommer i denne serien, rett & slett fordi svært mange av deltagerne fremstår på en måte som rett & slett ikke lar seg forene med den totale IQ kollapsen de utgav seg for på hotellet umiddelbart etter at de kommer ut.. Om de tidvis blir instruert, eller om det klippes & limes til det ugjenkjennelige vet jeg ikke, men noe gjør de!..

    5. He he la merke til ordbruken selv, og må si jeg kjenner igjen humringen som fulgte. En spade er og blir fortsatt en spade i min verden 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg