Prøverommets [djevelske] paradox!

På bakgrunn av klesforretningenes ganske så åpenbare, vil jeg si, mål om salg gjennom å få kunden til å føle seg mest mulig attraktive i klærne de vurderer å handle, faller det meg fullstendig uforståelig at samtlige av disse butikkene er utstyrt med prøverom hvis speil og lyssetting sier det stikk motsatte!

 

Vinteren har endelig sluppet taket og det er under en mnd. igjen til 17 mai, hvilket innebærer at det er høysesong for kleshandel i Norge. Vintersalget er ugjennkallelig over for denne gang, og butikkene bugner av nyheter for våren & sommeren, og de ansatte tripper der de farer rundt fra den ene konden til den neste med nyslipte selgeregenskaper og boostet til randen av inspirasjon fra diverse bransjetreff med leverandører.. Vi er velstående, og konkurransen er hard, så butikkmedarbeiderne vet nøyaktig hvordan de må gå frem for at vi som kunder skal legge igjen så mye som mulig, og dette går helt enkelt ut på å få oss til å føle at vi tar oss best mulig ut. Det antrekket vi oppfatter oss selv som mest attraktive i, det kjøper vi! 

At handelsstanden så vel som den enkelte selgers success i hovedsak står og faller på den grad av vellykkethet og velvære kunden gis inntrykk av følger produktene de vurderer å kjøpe. Sitter en med følelsen av å se ‘smashing’ ut i et antrekk, er sjangsene store for at en ender opp med å kjøpe det selv om prisen er langt høyere enn hva en i utgangspunktet hadde gitt seg råd til å bruke. Dette gjør det fullstendig ubegripelig for meg at de samme butikkene er utrustet med prøverom hvor lys- og speilsettingen viser det stikk motsatte! Er det noe som kan få selv den mest narsissistiske selvdigger til å få komplekser rundt eget utseende, er det å stå forran speilet i et prøverom! 

Det er jo ikke snakk om å motarbeide seg selv her heller da, når de på den ene siden legger alt av ressurser inn i å få oss til å føle oss vakre & attraktive, mens de på den andre siden installerer prøverom hvor speil- og lyssettingen er mindre flatterende enn selv den grelleste baderomsbelysning! Selv er jeg svært så heldig i og med at det ikke behøves noe prøving for å finne ut hvorvidt plagget i str. XS el S, ev. 34 el 36 er lange nok på armer & bein. Dette sparer meg for traumatiske selvtillitsknekk på de fleste handlerunder. Men nå & da må jeg oxo til pers, og plaggene jeg må til pers på, oppveier i aller høyeste grad det jeg blir spart for i redusert antall; Jeg er nemmelig avhengig av å prøve bikini & badetøy. Det værste av det værste en kan utsette seg for innen prøveromshelvetet. -Og gjerne flerfoldige alternativer før jeg handler..

Når det kommer til badetøy, er det nemmelig en absolutt nødvendighet å finne det alternativet hvis overdel i størst mulig grad er i stand til å lyve på meg et frontparti jeg ikke har. -Og her er dette av en el annen grunn ikke gitt kun ved å se og kjenne på plagget som ved undertøy. Her er det både sjangsen større for at ‘skinnet kan bedra’, samt at her er det heller ikke snakk om noen overdel som kan tre støttende til gjennom et flatterende snitt. På badetøyfronten står og faller min komfort i egen kropp på overdelen. Så ærlig må jeg være om egen utseendefiksering.. 

Dette innebærer altså at ethvert kjøp av nevnte plagg innebærer å utsettes for prøveromshelvetet i avkledd helfigur. -Ofte ender det med en kanefart inn og ut av disse satans avlukker da det ikke lett lar seg gjøre å finne frem til det mest flatterende alternativet når en settes i et så lite flatterende lys at selv ens aller beste sider gis skavanker i hytt & pine som ikke fremkommer i noen andre sammenhenger! Ikke bare blir min kroppslige ‘forse’ i form av ange, celullite-frie bein & sprettrumpe torpedert til i stedet å fremstå som ‘anything but’. -En får jo til og med cellulite i ANSIKTET i det jævla lyset der inne! Intet er så galt at det ikke er godt for noe, så når jeg så endelig befinner meg vinterbleik under sesongens første møter med solen, gjør prøveromstraumet i forkant at jeg faktisk føler meg helt grei, og ikke minst lettet over at figuren er tilbake i normal forfatning.. 

Hva som forekommer meg fullstendig ubegripelig i denne sammenhengen, er at det i en bransje hvor konkurransen er stor, i et land hvor kundene er beint frem rike, ikke er en eneste butikk, så vel meg bekjent, hvor en el. annen har lagt merke til, -og gjort noe med dette salgsbransjens paradox. Ved å legge litt ressurser i å snu på det uflatterende lys kundene får se seg selv i, om ikke det motsatte lar seg gjøre, så iallefall til å gi et reelt speilbilde av vedkommende er det jo bare nødt til å ligge et enormt potensial for økt salg! Jeg er iallefall ikke et øyeblikk i tvil om at det er både gull & grønne skoger i vente for den første klesforretningen som ev lykkes i å få til en prøveromsinretning hvis speilbilde er i tråd med det som er selgerens intensjoner, -nemmelig et flatterende! 

 

FOTO:  DF Foto.

5 kommentarer
    1. God kveld 🙂 Håper alt er bra – en kjapp tur innom igjen 🙂
      Når du er i prøve rommet og ser inn i speilet – så tenk positivt: “Speil eksponerings terapi” – det har jeg egentlig godt av.
      Så slipper du å være redd for speil, speilbilde og prislappen 😉
      Stå på <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg