Fredserklæringen som forstyrret Sjelefreden

Avisforsidene som åpenbarte seg i det jeg passerte jernbane-kiosken på vei til jobb onsdag morgen, skulle etter alt å dømme vært av den typen som fjernet morgensurheten som dugg for solen. I stedet opplevdes denne nyvunne forbrødringen av en eller annen grunn som mer urovekkende enn ‘min [atom]bombe er større enn din’ -disputten som forløp for et halvt års tid siden.. 

 

(faksmile VG)

 

Jeg reagerte like momentant som jeg reagerte negativt med full visshet om at dette etter alt og dømme skulle frembragt den helt motsatte reaksjon.. 

Undertegnede var med andre ord mer forvirret enn en nysluppet fjert i en kurvstol i det hun bråsnudde sykkelen, og løp inn i kjosken for å få med seg et eksemplar av blekkene som var prydet med de nevnte krigstyper ved inngangen til denne dagen. 

Egentlig var dette aviskjøpet fullstendig unødvendig, da alt som sto skrevet utover de allerede observerte forsider, druknet fullstendig i den forvirringen som rådet m.h.t den negative reaksjonen som avstedkom hva som etter alle solemerker skulle tatt ‘en gledens nyhet’ til et helt nytt nivå. For hva faen var det her!?..

Jeg, som har hylt om denne tidsinstilte bomben de lar få svirre rundt i det hvite huset mens han fingrer med den berømmelige ‘knappen’ siden valget i november for halvannet år siden, hvilket eskalerte til nye høyder i takt med fornærmelsene som føyk fra ‘Don’ til ‘Kim’ & tilbake igjen for et halvt år siden.. Jeg burde jo vært sjeleglad for denne forbrødringen som nå hadde funnet sted over natten! Jeg burde jo faktisk ikke bare vært glad; Jeg burde jo vært i ekstatisk lykkerus over denne nyheten! Istedet for å rase avgårde i en mental tilstand som i etterkant syntes å ha gjort meg til en nær sagt like uttrygg syklist som en passlig påseilet bilist, burde jeg ha vent blikket mot himmelen, og utbasunert at “I’m singing in the rain” til mine med-rushtraffikanter!.. 

Så hva faen er greia!? De to, som har vært en reell trussel for verdensfreden, og derav skapt en ditto reell frykt for utbruddet av en tredje [hvilket meget vel også kunne vist seg bli den siste], har nå møttes med tilsynelatende best tenkelige utkomme! Vi er gjennom nyhetskanalene ikke bare vitne til forsoning, det er faktisk intet mindre enn forbrødring dette som fant sted i Singapore forleden! Så hvorfor er jeg ikke henrykt!? -Og ikke minst; Hvorfor virker det slettes ikke som om jeg er alene om ikke å være henrykt!?.. 

 

 

Noe ensidig fasitsvar på dette, har jeg desverre ikke klart å oppdrive gjennom de siste døgns instendige grublerier [selv etter en grubler i topp-ligas standard]. Men jeg har i det minste kommet dithen at årsaken bunner i at vi her har med to menn som ifølge alt jeg har klart å grave frem av ekspertuttalelser [hvilket er en hel del], scorer skyhøyt på de personlighetsforstyrrelse/psykopati -målinger/evalueringer som er foretatt. 

Like fullt er det et faktum at en av våre nærmeste, og militært sterkeste allierte etter alt og dømme vil forbli under ledelse av idioten blandt de to i de kommende to og et halvt år. Tryggheten som skulle vært gitt av styrkeforholdet til NATO’s fordel, blekner betraktelig med vissheten om at Nord-Koreas leder kommer ditto seirende ut i hht IQ. -For Kim Jong-un er såvisst gal, men dum, det er han såvisst ikke! 

Så her står vi da, med en idiot som er fullstendig ukvalifisert til å lede så mye som ei gudsforlatt bygd i Sogn & Fjordane, og langt mindre verdens ledende stormakt, og en hvis posisjon ble ham til del gjennom å ha blitt utpekt av sin vel så diktatoriske far som den ‘mest skikkede’ [les; mest hensynsløst/diktatoriske] blandt avkommet til å ta over, til tross for at han er blandt de yngste i søskenflokken.. Trumps presidentembete får vi iallefall for guds skyld håpe ikke strekker seg ut over de fire årene som gjelder denne valgperioden, mens Jong-uns periode etter alt og dømme vedvarer til han dør, for så å bli erstattet med hans utvalgte etterfølger.. 

Jung-un er tredjegenerasjons diktator med tilnærmet samme [tyranniske] lederstil. – En lederstil som er like lite forsonlig som den er nestekjærlig, hvilket han gjorde klinkende klart gjennom å beordre hengningen av sin egen onkel som noe av det første han foretok seg etter innsettelsen. Ikke spesielt mindre urovekkende er fakta av typen som at den gjevne Nord-Koreaner eksempelvis kun er kjent med eksistensen av følgende nasjoner bortsett fra sin egen; Sør-Korea, Russland, Kina & USA. 

Jeg finner det rett & slett besyndelig at denne tredjemann i rekken av despoter som kun har bekjentgjort en eneste ting for omverdnen; ‘Jeg gir ikke etter for noe som helst i hht militær opprustning, og jeg gir fullstendig faen i hvem og hvor mange som stryker med som følge av mine handlinger!’ genuint skal ha tatt helomvending over natten! Ut i fra handlingsmønster frem til d.d, syntes disse plutselige fredsinitiativ til landets to svorne erkefiender, Sør-Korea & USA desverre ikke noe særlig mer troverdig enn bildet han gjennom sitt konstante super-imøtekommende brede smil sender ut til omverdnen av seg selv som den ‘gosligste’ gomodigheten selv.. 

Greit nok at vi ikke er så lettlurte at vi kjøper ‘snill onkel’ imagen, men jeg frykter faktisk at det er mange nok lettlurte fjols blandt vestens befolkning som kjøper såpass at guarden slippes nok til han kan få det nødvendige pusterom for å kunne foreta seg ett eller annet faenskap! For at han bruker idioten i det hvite hus for alt han er verdt, det er jeg iallefall ikke et øyeblikk i tvil om!..    

 

Fotos i montasje hentet fra Google.

 

*

 

#politikk #samfunn #verdenssamfunnet #verdensledere #verdenspolitikk #fredsforhandlinger #stormakt #verdensfreden #nyheter #verdensnyheter #utenriks #utenriksnyheter #NATO #skepsis 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Godt sagt. Jeg ville bare bytte ut:har vært en trussel til: er en trussel…
      Dette møte var bare et dårlig show. Det bygget bare oppunder angsten som allerede ligger i oss.

    2. Som jeg selv skrev/sa for en måned siden – dette vil ikke ha noen effekt på verdens situasjonen.
      Den nye kalde krigen mot øst (Russland) har alt startet – selv om VM i fotball avholdes der nå.
      Handels krigen (toll og avgifts krigen) mellom Europa og USA er en realitet – USA fører denne krigen også mot Kina og andre land uten om EU/Europa også.
      Trump støtter Israel i ned slakningen av demonstranter bevepnet med stokker,stein og enkelte eksplosiver (Molotovkoktails), mot Israel sin her av tanks og bomber.
      Kim blir å anse som en Gadafi (et tredjeparts uro moment) i den kalde krigen mellom USA og resten av verden – økonomi krig og politisk krig.
      Trump utvider og ønsker å styrke hegemoniet til USA – en drøm om verdens herre dømme, både økonomisk og militært.
      Bør man være redd? JA! utvilsomt, i alle fall være på vakt – For disse kalde konfliktene kan fort bli temmelig hete. Historisk så kan det sees flere likhetstrekk med det som skjer nå og det som skjedde i mellom krigsårene mellom 1 og 2 verdenskrig.
      Men ikke tenk for mye på det nå, nyte sommeren – det kan være for sent å nyte senere 🙂

    3. Deveny: Absolutt! To hakke gale menn med fingeren på hver sin knapp er jaggu ikke lovende for verdensfreden, det er sikkert og visst!..
      – Når det er sagt, tror jeg imidlertid ikke at det er et uventet bakholdsangrep er motivet for Jong-un’s plutselige ‘fredsinitiativ’, men heller å få kjøre på med diktaturet i samme stil uten det stadige & presserende trykket med ‘gnål’ om menneskerettigheter etc utenfra.. Nord-Koreas diktatorfamilie har jo ikke vist noen interesse for å ville utvide, for å si det sånn, så hvorfor skulle de ville gå til angrep på f.eks USA?.. Det måtte, så vidt jeg kan se dreie seg om at USA [ev med allierte] på ett eller annet vis utgjør en trussel for at han [for så hans etterkommere] skal kunne fortsette styret & forvaltningen av Nord-Korea som det er pr. i dag..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg