Dagen jeg ble piss-mægga jeg ALDRI skulle bli

For en drøy halvannen time siden, ble jeg den ‘piss-kjærringa’ mitt unge ‘jeg’ foraktet mer enn noe annet. Derfor er det med en undelig blanding av vemod & selvforrakt jeg sitter her med en absurd følelse av anger etter å ha foretatt et valg som var like selvsagt som det var det eneste riktige.. 

 

Foto:  DF Foto.

 

På vei hjem fra jobb, møtte jeg nemmelig på noen ‘kids’ som spurte om jeg kunne være så snill [] å kjøpe ei pakke sigaretter for de… 

…- hvilket selvsagt skviset meg opp i et hjørne hvor jeg satt bom fast, -med metaforisk super-glue; Jeg visste hva som kom, og ikke minst hva dette innebar allerede før jentungen hadde begynt å si ‘sigaretter’, hvilket umiddelbart fyllte hele hodet med ett eneste gedigent

NEEEEEEIIIII!!!

[Note to self: Gry, som du kjenner kjente henne, er herved fucked..] 

Hadde bare ikke den jentungen oppført seg så jævla uklanderlig, kunne dette faktisk kunnet få et bedre utkomme for min påfølgende identitetskrise.. Da hadde jeg tross alt kunnet riste av meg litt av denne ukulheten under noe sånt som ‘du får lære deg å oppføre deg først vet du, jenta mi..’ [Har nemmelig (av en eller annen merkelig grunn) aldri hatt slike ‘gammel surmægge-assosiasjoner ved ‘kjærring-gneldring’..] Men Neida! Her var det både ‘unskyld’, ‘vær så snill’ & ‘beklager’ på rett sted & tonefall. – Jeg tror faen ikke det var antydning til øyehimling ETTER jeg var passert engang.. Ved å svinge inn gaten til venstre forbi de, og samtidig fikle litt med vesken på sykkelstyret, kunne jeg nemmelig ha de i sidesynet litt lenger slik at jeg fikk sjekket.. Denne sjekkingen var i grunnen mot det nåværende ‘selv’s vilje, men tvunget igjennom av et indre ‘tenåringsselv’ i harnisk over den vi som helhet var blitt.. 

Barnet ungdommen som fremdeles bor i meg, og som langt i fra bestandig var mottagelig for fornuft, har nemmelig vist seg å til og med ha det i seg å kunne gjøre seg uimottagelig for EGENERFART fornuft, og vendte derav det døve øret til for faktorer som at voksne mennesker KAN simpelthen ikke gjøre slikt! [Og iallefall ikke i gågaten midt på lyse (sommer-)dagen..] 

Meeen.. En modererende faktor har jeg da i det minste klart å komme på; For det var nemmelig faen så skråsikker disse kidsa var på at JEG var gammel nok til å kjøpe røyk, ser du!! -Og mens ‘tenåringsselv’ ville elsket å bli tatt for å være eldre enn hun var [‘ville’ er forresten bevisst ordbruk, da hun opplevde det aldri], er det nåværende ‘selv’s [særs anstrengte] forhold til alder av en altoverskyggende karakter. – Ergo kjører jeg på med et mentalt korstog på den frekkheten som ligger i å bare komme her å tillate seg å gå ut fra at jeg!.. -Jeg, et menneske de aldri før hadde møtt!.. -Jeg ansås som en selvfølge at var gammel nok til å kjøpe sigaretter!.. 

Det er jo tross alt ikke gått 20 år en gang, mener jeg!.. [kun 19]  – Så hvordan kunne DE liksom vite det, da, liksom!?.. 

 

En photo-shoppet illustrasjon over den transformasjonen som menneske jeg opplevde fant sted i løpet av disse fatale sekundene tidligere i ettermiddag.. 

Foto:  DF Foto. 

 

*

 

#alder #indrekonflikt #humor #erkjennelse #psykologi # #gammel #selv #personlig #personlighet #taptungdom #voksen #samfunn #lovogrett #moral #etikk #valg

 

6 kommentarer
    1. 😀 Tja, når jeg var 10 år, for noen “dager” siden – så kjøpte jeg kun sigarett papir (når jeg hadde dårlig rå), for da gikk jeg ned til oldefar på gamlehjemmet og rullet røyk av karvet blad (tobakk han brukte i pipa). Og satt der på balkongen og røkte samens med ham 🙂
      Men som sagt det er noen “dager” siden det 😀 Selv har jeg aldri blitt spurt av “jentungen” om å kjøpe røyk/snus til henne, selv om jeg vet at hun er slik fest snuser/røyker 🙂
      Men så har hun aldri spurt om alkohol heller da, det har hun fått uten å spørre når hun har hatt jente fest her i sommer residensen eller hjemme. Som regel noen flasker vin, litt øl – og ved litt større fester litt til å lage noen drinker også.
      Fortsatt god og fin sommer 😀

    2. Mr. Black Rubber Duck: Dette har rett & slett med en slags iboende respekt for foreldrene våre, tror jeg.. Jeg har knapt spurt mine foreldre om de f.eks kan kjøpe med sig fra utlandet til dags dato! De gjør det bestandig, med uten at jeg spør.. Videre er det lengste jeg har gått m.h.t rus å bli småbrisen i mine foreldres selskap. -Selv om de er rimelig påseilet!.. Greia er liksom at det funker, bare de er fullere (ha ha).. Dette er overhodet ikke noe de har noen ‘skyld’ i, for å si det sånn, for dette er noe som har blitt kokt i hop i mitt eget hode. Broren min vet oxo å opptre ‘anstendig’ sammen med muttern & fattern, men dog ikke så ‘pertentlig’ som jeg er (ha ha).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg