Selektivt valg av venner

Reklame | Adviral

Det snakkes så mye om hvordan en best kan gå frem i valget av partner; Hva en bør se etter, vurdering av likheter & forskjeller, osv. Partnervalg er imidlertid ikke det/de eneste selvvalgte relasjon(er) i våre liv; Venner bør like fullt velges med omhu, men hva disse valgene angår, sies det imidlertid svært lite (om noe). En venn skal nemmelig være en som innehar de kvaliteter og verdier du setter høyest.. 

 

90-tallsserien ‘Friends’ (venner for livet), hvor vi møter 6 venner fra New York, ruller fremdeles over TV-skjermene verden over. 

 

Jeg er opptatt av at en persons oppgradering fra bekjent til venn skal være et bevisst foretatt valg. For urovekkende mange andre, er vennskapene deres utviklet ved noe tilnærmet en tilfeldighet. Det er iallefall ikke basert på de kriterier de burde, slikt som tillit, felles verdier, felles interesser og ens høyest verdsatte personlige egenskaaper. Resultatet blir derfor ofte en usunn relasjon, på den ene eller den andre måten. Når en først en person har fått status venn, er det dessuten enda vanskeligere å bryte ut av dette forholdet som det til en partner. Det er derfor av avgjørende betydning at de valg en foretar i så henseende, er det rette for oss.. 

 

SEX AND THE CITY: Kristin Davis, Cynthia Nixon, Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall.

De 4 New-York -jentene Carrie, Samantha, Miranda & Charlotte støtter hverandre i tykt & tynt i serien Sex in the city.

 

Vi alle er forskjellig, og ser dermed etter ulike egenskaper hos de de inngår en relasjon til. For mitt vedkommende, er det de følgende som har den største apellen:

* Tillit: Å kunne stole 100% på vedkommende, er et selvsagt kriterie for alle vennskap, spør du meg.

* Støtter en i tykt og tynt: Å ha ‘baller’ til å stå sammen med deg i stormen, og lojalitet til å stille opp og støtte i de vanskeligste tider. -Selv når populariteten når bunnivå, og/eller en har vist seg fra ens værste side. 

* Deler gleden ved success & seire: Å glede seg genuint på venners vegne når de oppnår noe du selv drømmer om, er vanskeligere, og dermed mer skjeldent å finne enn hva kriteriet over angår. 

* Dybde & substans: Da jeg er en grubler med manglende evne til å akseptere gitte sannheter, er en venn også nødt til å se ting fra originale vinkler, befatte seg med ‘de store spørsmålene’, osv. Uten denne evnen, vil jeg kjede meg ganske fort. 

Dras mot det ekstreme: I mine øyne, er ekstreme sider og opplevelser hva som vekker interessen ovenfor et menneske. Vennene mine er dermed en bizarr mix av topp-idrettsutøvere, karriærevinnere & krigshelter på den ene siden, og folk som lever/har levd et lovløst liv, men blottet for ‘A4’ -mennesker. 

Sikker nok på seg selv til å komplimentere andre: Om f.eks ei dame har det i seg å komplimentere misunnelsesverdige trekk (utseende, arbeid, etc) hos andre damer hun møter på sin vei, schorer hun hinsides høyt hos meg. 

* Døren må gå begge veier: Begge parter må være like villig til å gi av seg selv, stille opp, betale & motta. Det skal ikke mye overvekt til ene siden før forholdet får sin første knekk.. 

Humor & energinivå: Vi må dele i det minste mye av den samme humoren, ha felles interesser & aktiviteter en ønsker å dele, og dette i et tempo begge er komfortable med. 

Livssyn: Her er grunntanken nødt til å være noenlunde den samme. Jeg ville neppe funket med en troende innen religion, da dette i mine øyne er tegn på enfoldighet.

Opplyst og interessant: Uvitenhet og enkel tankegang irriterer meg grenseløst.  

* Kvalitet fremfor kvalitet: Orker ikke relasjoner som MÅ pleies flere dager i uken. Da blir det fort en ‘tvangstrøye’. Å prioritere å tilbringe kvalitetstid sammen, er det rette for meg.  

Generelt god, oppløftende energi: Er høysensitiv, og dermed svært mottakelig for de ulike energier/stemninger som følger den enkelte i det han/hun entrer forsamlingen. 

 

Venner må løfte hverandre opp, og ikke dra hverandre ned.

foto:  df-foto. 

  ~

 

 

Dette sko-utvalget har jeg faktisk satt sammen selv ved å få velge å vrake blandt det siste innkomne nyheter på skofronten:..

 

*

 

#venner #vennskap #personlig #personligeegenskaper #menneskeligekvaliteter #verdsette #verdsatt #relasjon #relasjonsbygging #vennskapsforhold #mellommenneskeligrelasjon #tillit #fellesskap #tilhørighet #psykiskvelferd #venn #kammerat #kammeratskap #platonisk #platoniskforhold #brotherfromadifferentmother #valg #livsvalg 

 

 

6 kommentarer
    1. Fantastisk bra skrevet! Det er som om du har plukket hjernen min for meninger rundt venner! Har nettopp hatt noen erfaringer rundt dette temaet, og det skuffer veldig når de man trodde var nærme viser seg å ikke være det. Og man sitter tilbake og ser på nettopp de punktene du tar opp, og innser hvor feil man kan ta av mennesker…

    2. Jeg er enig og uenig.
      Det er også spennende med venner som ikke har alle de «gode» kvalitetene. Det er godt å bli utfordret 😊

    3. Deveny: Ethver person har sin egen ‘liste’ av egenskaper som for de utgjør de beste vennene/relasjonene. -For ikke snakke om at noen er ‘rundere’ enn andre, og har derav færre kriterier for at sunne relasjoner skal kunne blomstre. Selv har jeg mange bekjente jeg så absolutt liker, og er nøye på å være hyggelig mot alle. Men når en i tillegg til jobb og alt annet er avhengig av alenetid, begrenser det seg hvor mange en har tid til for gjevnlig omgang, og en blir nødt til å være mer selektiv.
      I den forbindelse kan jeg oxo røpe at du er et slikt menneske som skiller seg fra mengden i mine øyne gjennom å tenke selv, og den substans som følger å ikke bare ha seilt gjennom livet 😉

    4. #bikerpus: Takk! Har lenge villet lage et innlegg på dette, uten å vite hvordan jeg skulle legge det frem for at folk skulle ta poenget. Til slutt bare la jeg det frem med egne preferanser som basis, og går for at leserne skjønner at poenget ikke er noen ‘oppvåkning’ for at flere skal gå for de samme tingene, men at de skal trigges til å gjøre seg bevisst på sine egne. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg