Det motsatte søvnproblemet

Reklame | Adviral

Så mange har problemer med innsovning at er blitt som en folkelidelse å regne, så det går knapt en dag uten at temaet dukker opp i en eller annen sammenheng. Jeg, derimot har overhodet ingen problemer i den retningen. Mitt problem er det motsatte; Narkolepsi, eller sovesyke som det også kalles.. 

 

foto: df-foto 

 

Nå har jeg gudsjelov dette i sin mildeste form, og slipper derav å sovne på gaten, med pannen i middagstalerknen, osv, men det har sine sider alikevel.. 

At jeg unngår slikt som å sovne med pannen i talerknen, skyldes at jeg, i motsetning til de som er hardere rammet, er at jeg kjenner når det kommer, og får dermed noen sekunder (opp til ca 1 min) på å ‘riste det av meg’ før øynene tvinges igjen. Dette er en annen form for sigenhet enn den som kommer når en er i ferd med å slukne grunnet normal trøtthet. Denne kan best beskrives som den følelsen av ikke lenger å klare holde øynene oppe, bare at det kun sitter i panne- og øye-regionen. Hode og kropp forøvrig, er derimot hverken trøtt eller sliten. Videre går det også svært fort å ‘riste det av’, -forutsatt at en har rom til å lee på seg, eventuelt få blåst kjølig/kald luft eller vann i ansiktet. I situasjoner dette ikke lar seg gjøre, er jeg derimot ‘fucked’. I praksis fører dette eksempelvis til at kino nærmest er uaktuelt, og å spise meg mett uten å få reist meg opp innen kort tid like så. Å lese krever å sitte (relativt) rett opp-ned uten rygg/nakkestøtte, noe som forsåvidt også gjelder slikt som å følge med noe på TV o.l. 

 

 

Kanskje det merkeligste med hele denne greia, er at det er på dagtid det er desidert værst, og morgner er et rent helvete. Uansett hvor mye og regelmessig jeg måtte ha sovet, er det å våkne opplagt om morgnen noe jeg kan se langt etter. Jo lenger ut på dagen en kommer, jo bedre form blir jeg. Resturant-jobben og modelljobbingen passer dermed helt ypperlig, da disse skjelden krever fremmøte før kl. 14:00. Treningssenteret hvor jeg jobber fra kl.10:00 to dgr i uken, er desto mer krevende mht å kunne funke tilnærmet optimalt. Det er en kamp hver gang (om jeg skal klare meg uten medikamenter), med koffein-piller som en nødvendig ingrediens i prosessen. Videre er det både kort vei, så jeg sykler ned på under 10 min, samt at det ikke er stillesittende arbeid, og kun to dgr pr uke, så da går det som regel greit. Noe bedre blir det med rutine også, for jeg klarte da å komme meg på jobb da jeg jobbet som hudterapaut og satt opp de første kundene 10:30 også.. 

 

 

Men følelsen av å være opplagt, er uoppnåelig før det i beste fall er godt ut på ettermiddagen, og som regel ikke før ettermiddagen er i ferd med å gå over til kveld. Derfor er natten en tid hvor jeg møter min motpol på dette området; De som ikke får sove.. De er oppe fordi de har gitt opp å prøve. – Jeg er oppe fordi det er den eneste tiden på døgnet jeg har muligheten til å nyte det å være kvikk og opplagt.. Standard ordveksling blir da ‘Hvorfor kan vi ikke bare få gitt og tatt litt av hverandre, så hadde alt vært såre vel!?.. -Etter å ha fått konstantert at det for de føles like rart å sovne uten en gang å ville det, som det ikke engang å klare å sovne når en er trøtt føles for meg. 

 

 

Det er faktisk ikke så veldig lenge siden eksistensen av denne light-varianten av narkolepsi ble oppdaget, og det er fremdeles antatt å være et mørketall av betydning, hvilket er grunnen til at jeg valgte å ta opp dette temaet. Jeg er generelt ingen ‘fan’ av folk som greier ut om sine plager i tide og utide, og håper jeg har klart å ungå en sytende tone i dette innlegget. Men muligheten for at det vil være lesere som føler bitene faller på plass etter å ha lest hvordan dette fortoner seg, gjorde at det ikke føltes rett å la det være. Jeg husker jo selv hvordan det var, og da spesielt på dårlige dager, å gå å lure på om det er noe alvorlig galt med en.. 

~ ~ ~ 

 

Sjekk ut siste nytt av sesongens klær her!

 

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. Blue / 2. Purple / 3. Black / 4. White / 5. Pink

 

 

#narkolepsi #narkoleptiker #sovesyke #søvnproblem #søvnvansker #søvn #psykiskvelferd #psykiskvelvære #helse #psykiskhelse #hverdagsproblem 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg