Sunt kroppspress!

Reklame | Adviral

Kroppspress.. Et av tidens mest negativt ladede ord, og jeg har selv deltatt i hylekoret. Lanseringen av de nye retningslinjene for bloggere, fikk meg imidlertid til å se det hele i et litt annet lys. Heller ikke her skulle det altså være meg gitt bare å kunne blende inn med ‘allmuen’ uten at en kontroversiell innsigelse skulle brøyte seg frem til bevisstheten; For selv kroppspress kan faktisk være av positiv karakter.. 

 

foto: df-foto

 

Ikke sånn å forstå at jeg har endret syn på den påvirkningen som går på å operere seg til det ugjenkjennelige, hvor det later til å være om og gjøre å se ut som en rømling fra Area 51. Ei heller har jeg endret mening om den som går på å sulte seg fra sans og samling, -og i værste fall til døde. Jeg er like fullt en forkjemper for mangfoldet, -hvor alle kroppsbygninger er inkludert, og hvor idealet bør være å gjøre max ut av den kroppstypen en har m.h.t sunnhet, friskhet og styrke. Og med ‘sunnhet, friskhet & styrke’ har vi kommet til kjernepunktet i denne innsigelsen.. 

 

 

I følge disse etter mitt syn lite gjennomtenkte retningslinjene, skal det jo være ‘fy fy’ til all fremming av visse kroppslige fremtoninger. For å presisere, er det ikke ansett ‘innafor’ å fremme en spesiell type utseende. Dette blir videre spesifisert, slik at det ikke skal herske noen tvil om at dette også inkluderer veltrente muskelkropper. Videre skal heller ikke helsekost som får i gang forbrenninge tillates, da dette jo benyttes i forbindelse med slanking, og da er vi så langt jeg kan se langt utenfor den galskapen som råder når det kommer til urealistiske kroppsideal ovenfor barn og unge! 

Jeg mener.. En veltrent kropp, er jo virkelig ikke noe dårlig ideal å strekke seg etter! Jeg kan bare ikke få det til å bli negativt at en sterk, sunn og gjennomtrent kropp er ansett attraktivt når det er hevet over enhver tvil hvor helsefremmende det er! Om vi retter blikket mot våre nærmeste allierte i vest, ser vi jo hvordan det kan gå der folket er som mest immune mot påvirkning utenfra. Det er klart værst i USA, men også Storbritania, og en rekke andre vest-europeiske nasjoner har et hurtig eskallerende fedmeproblem. I Norge er det også et økende fedmeproblem blandt barn. Grunnen er helt enkelt at ungene i dag knapt nok beveger seg, da de heller sitter inne og ‘leker’ via datamaskiner og mobiltelefoner enn å gå ut å bruke kroppen slik vi gjorde for kun 25-30 år siden. Målinger som gjevnlig foretas av norske barns fysikk viser med all tydelighet at det ikke har vært så dårlig stelt i den tid disse målingene har vært foretatt, -hvilket iallefall vil si etter annen verdenskrig. Om en sammenligner unger fra 1950 og i dag, blir en helt på det rene med at det faktisk helt krise. 

 

foto: df-foto

 

For nå er det nå en gang slik at de fleste av oss, i bunn & grunn er noen latsabber uten sidestykke. Jeg ville jo knapt ha leet meg dersom jeg hadde kommet unna med det! At jeg holder skrotten i nogenlunde form, har overhodet ingenting med at jeg liker å trene å gjøre! Trening for meg og en stor del av befolkningen forøvrig, er et nødvendig onde. Noen treningsformer er til å leve med, ja-vel, men det vil ikke si st de er morsomme! Det er bare snakk om at disse formene for trening, er til å kunne leve med, mens andre ikke er det. Helsen er selvsagt en motiverende faktor her, men om jeg skal være helt ærlig, er det ikke så rent lite sannsynlig at det hele ville kunne sklidd kraftig ut dersom attraktiv vs. uattraktiv -faktoren brått skulle være ute av bildet. For å si det rett ut, så er jeg heldigvis enda mer jålete og selvopptatt enn jeg er lat, og dersom jeg ikke lenger hadde de minste rammer for et slags ideal, ville jeg antagelig falt sammen som et korthus.. 

 

foto: df-foto

 

Nå er det selvsagt mange som faktisk er langt bedre rustet i hht ryggrad og selvdisiplin enn meg, men om vi legger de andre vestlige industrilendene til grunn, er latsabbene a-la Gry i et soleklart flertall. Det er derfor ingen tvil om at denne typen kroppspress er høyst nødvendig i mine øyne. Jeg kan vel faktisk gå så langt som å si at min lettere karaktersvake mennesketype nærmest er avhengig av en dose kroppspress for å overleve!.. 

~ ~ ~ 

 

 

 

#kropp #kroppspress #utseende #utseendepress #helse #trening #livsstil #sunnlivsstil #fitness #influencer #blogg #blogger #inngrep #samfunn #samfunnsproblem #forbilde #godtforbilde #dårligforbilde 

6 kommentarer
    1. Deveny: Tro meg, det er ikke så lekkert å se ut som en anorektiker om du gir etter for en dag med dårlig matlyst heller (ha ha). Dessuten er det en belastning at folk stadig skal fortelle deg hvor tynn du er.. Jeg var så heldig å bli fortalt hvor det skapet sto, og vet dermed å plassere det der det hører hjemme. Alikevel ligger nok mye av grunnen til at jeg er såpass immun mot nettroll her, for hva er litt ‘krydder’ fra et anonymt nettroll når du har måttet lære å skille reelt fra crap ansikt til ansikt, liksom 😉

    2. Vi har nok begge to stått i mye. Jeg gidder ikke å bruke crap irl elle rpå nettet. Bare ignorerer trollene….
      Jeg skjønner veldig godt at undervekt er et stort problem, mente ikke å minimere din kamp. jeg har vært et beinrangel en gang, det sprøeste var at alle syne jeg var så fin, så tynn. Ribbeina stakk ut etter tre operasjoner… Jeg bare satte meg ned og spiste på meg 15 kilo, eller kanskje 20, for ikke å se ut som jeg skulle dø hver øyeblikk. Så jeg skjønner godt hva du sier.
      Gleder meg til ditt neste innlegg, alltid så spennende å se hva du tar opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg