Antirasismen har blitt giftig!

Da jeg vokste opp på 80 -tallet; “I 2020 vil vi ha flyvende biler, kolonisert Mars og dra på charter-ferie til månen!” 

Det herrens (u)år 2023; “Disse kjøttbollene er rasistiske!!”  

Hvor var det en vestlig verden på full fart fremover gikk så til de grader på trynet??

 

Antirasisme er også rasisme!

 

På søndag opplevde jeg et ‘blast from the past’ som fikk meg til å innse hvor hinsides ut av alle proposjoner antirasismen- og alt det andre som etterhvert er blitt tatt fra et positivt utgangspunkt til å bli vel så giftig i motsatt ytterlighet. For brått så runget den gode gamle Dr.Bombei -låten ‘Calcutta (taxi, taxi, taxi)’ fra slutten på 90 -tallet ut av høytaleranlegget i pub-avdelingen på jobben, hvorpå det slo meg hvilken ståhei det ville blitt dersom noen hadde prøvd å få utgitt denne låten i dag. Her har vi nemlig alt fra tekst til tilgjort stemme- til ‘black-face’ på ett brett! Og dette fikk iallefall passere uten så mye som et knyst av krenkelser frem til rundt 2015-16, ut i fra hva som fremgikk i det jeg lot blikket fare nedover søksresultatet..

 

Så… Snaue fire dager senere, -altså i dag, passerer jeg Østfoldbadet på vei hjem etter å ha vært en tur nedom sentrum, og tror nesten ikke hva jeg ser i det denne brått åpenbarte seg ved inngangen:

 

‘Eskimonika’. – Hvis reklamefigur jeg verken visste navnet på- eller at skulle etterligne en eskimo før den brått ble forlangt fjernet fordi den angivelig skulle være diskriminerende ovenfor urbefolkningen, var altså ikke annet enn Diplomis’ viden kjente varemerke som hadde vært en del av min verden fra fødselen av før den forduftet. – Og det er rart med det der hvordan en tar ting så til de grader som en selvfølge at en knapt enser de, for så å etterlate seg en nærmest absurd følelse av tap med et ditto savn i det de ikke lenger finnes..

Videre, er det også verdt å nevne at jeg i går kom over et kjærkomment motsvar til den oppkomne uskrevne regel om at det er erklært rasistisk for hvite å gjøre utseendemessige grep i hht trekk som er erklært på ha etnisk tilhørighet hos fargede, hvilket inkluderer fletter i håret. Her ble det nemlig gitt en påminnelse om at hårfletter såvisst ikke kan tilskrives de afrikanskættede, da det bla.a er en kjensgjerning at vikingene flettet håret så langt tilbake som til bronsealderen! Tilsvarende kan fargede fritt rette ut håret, danse ballroom, osv, osv uten at en hører en eneste vest-europeer ‘bitching about it’. – Men den gang en lyshudet fyr som kalte seg Eminem var freidig nok til å lansere rap-musikk derimot!..

 

It doesn’t matter if I’m black or white!
– Or at least it shouldn’t…

 

Det er vel nærmest umulig å få noe erklært rasistisk mot hvite. Her er det i realiteten fritt frem, både i hht ord og gjerninger, mens vi iler av sted i nitro-speed i retning av at det ikke finnes den ting som noen vil kunne la seg krenkes av den andre veien. – Og det verste er at det er hvite som står for det aller meste av galskapen!!

Jeg vet, når sant skal sies, ikke hva mer jeg kan si for at folk skal kunne innse hvor galt avsted verden altså har gått på få år, da gjensynet med disse elementene fra en alt annet enn fjern fortid burde tale sitt tydelige språk. Derfor tenker jeg bare å legge ut en oppfordring om å la dette synke inn, for så å ta stilling hvorvidt- og eventuelt hvordan i granskauen dette her skal kunne bekjempe rasismeproblematikken. For så langt jeg evner å se, er dette synonymt med å trekke stadig sterkere skillelinjer mellom ‘de’ og ‘oss’, og jeg kan ikke skjønne annet enn at nøkkelen til å bekjempe rasisme snarere må bestå av å viske ut disse avgrensningene, for at vi i stedet skal samles som en menneskelig enhet..

2 kommentarer
      1. I utgangspunktet er jo dette en helt meningsløs kommentar å svare på av den enkle grunn at du begrunner jo ikke dette her med et eneste argument i hht hvorfor du anser argumentasjonen i dette innlegget for et utkomme av å ha for mye tid å få slått ihjel.. For at et innspill i en debatt skal ha noen hensikt, betinger det at en gir uttrykk for en eventuell uenighet med en begrunnelse på hvorfor en har et annet syn i det respektive anliggendet.
        Men siden jeg nå allikevel (angivelig) er gitt å ha for lite å ta meg til, så tenker jeg det er like greit å la det stå til allikevel..
        For det jeg kan si, er at dersom det å ytre sin mening i en av de mest engasjerende samfunnsrelaterte saker for folk flest, og derav også har vært blant de mest sentralt emneområdre på den politiske dagsorden er et utkomme av å ‘ha for lite å gjøre’, så tenker jeg jo takke faen for at vi underengasjerte finnes! Det er jo faktisk så drøyt at det er avgjørende for en opprettholdelse av konstitusjonen, slik vi kjenner den, at det hele tiden er en betydelig andel av oss som tar del i den offentlige debatten! For det har seg nemlig så at konstitusjonen hva Norge angår, i stor grad er bygget på de demokratiske prinsipper hvor enhver har rett til fritt å få ytre sin mening, -selv der det dreier seg om en kritikk av den rådende politikk og flertallsoppfatningen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg