Blogg.no før vs. nå

Reklame | Adviral

Jeg vil tro de fleste av dere har fått med dere at blogg.no [til manges irritasjon] byttet plattform på slutten av fjordåret. Etter et par måneders tilvenning, syntes tiden moden for å gi et objektivt resonomé av de forbedringer vs. savn som har kommet som følge av dette.

 

df-foto

 

 

Færre blogger:

Blogg.no besluttet å korte ned på antall blogger som fikk fortsette under portalen i kjølvannet av plattformbyttet. Dette ble/blir gjennomført gjennom en utsiling i forbindelse med selve overflyttingen, såvel som at det nå kreves en søknad for å få starte opp under portalen.  

Fordeler:  Dette innebærer jo et langt færre antall blogger under portalen, hvilket igjen fører til en betydelig forbedring i forsidepublisering av nye innlegg.  Videre har nedskjæringen ført til en forenkling i hht det å finne frem til de blogger en søker ved at gamle, ‘døde’ blogger nå er blitt/blir ‘dumpet. Sist, men ikke minst, er det jo heller ikke til å stikke under en stol at denne segregeringen fører med seg en kvalitetssikring av de som er igjen. I tillegg til det selvsagte mht hva som er verdt å lese, ville jeg løyet om det ikke også lå en boost av eget ego å ruget i denne forbindelse (så tusen takk for tilliten, blogg.no).

Ulemper:  Med det ekstremt høye antallet som figurerte under portalen, følger det nærmest som en selvfølge at det blir gjort feilvurderinger og beslutninger en ikke er enig i. Selv har jeg iallefall kommet over flere utelatelser jeg overhodet ikke kan forstå meg på/si meg enig i.

 

df-foto

 

 

Tilknyttet Google analytics:

Hadde noen sagt til meg at jeg ville ansett dette punktet som et gode for så kort tid siden som ved årsskiftet, er sjangsen for at jeg ville trodd vedkommende bort i mot likestilt med den en snøball ville hatt i helvete, men så feil kan en altså ta..  For dere som ikke tilhører denne bloggverdnen, er vår nye plattform, WordPress, er knyttet opp til Google Analytics gjennom en plug-in. Det tok meg [og etter hva jeg har forstått en rekke andre] en god evighet på grensen til varig sinnsykdom før jeg endelig fikk alt tilhørende denne opp å gå, hvorav det som virkelig gikk meg på nervene var styret det innebar å få de nye innleggene registrert av portalen, og dermed annonsert på forsiden. Men nå som det faktisk er oppe og går, har jeg innsett hvilke fordeler som ligger i denne plug-in’en, både i hht hvordan den presenteres i søkemotoren, samt den detaljerte besøksstatistikken, m.m.

 

 

 

Kommentarer & følgere:

Den kanskje aller mest merkbare endring og desidert største savn som følge av plattformbyttet, vil jeg si er hvordan den tidligere plattformen, Bloggsoft, la opp til en tilknyttning/bånding oss bloggere i mellom som en ikke finner hos WordPress. Tidligere utgjorde fulgte blogger og deres utgivelser en vesentlig del av menyfunksjonen, i tillegg til at alle besvarelser til kommentarer lagt igjen på andre blogger ble annonsert.  For min del, var det desverre aldri i mine tankere at disse faktorene ikke fulgte den nye plattformen, med den følge at jeg ikke fikk notert meg adressene til de jeg fulgte. De aller fleste har jeg jo klart å spore opp, men problemet er de som har en vesensforskjell i brukernavn vs. bloggnavn. Her sliter jeg litt, for å si det mildt! Videre må jeg også si jeg savner det å få disse heads up for besvarelser på de samtaler jeg har begitt meg inn på hos andre.

Men alt i alt, kan jeg ikke si annet enn at jeg etter en viss tilvenningsperiode har begynt å trives vel så bra her hos blogg.no, ‘new edition’.

 

5 kommentarer
    1. Synes det er litt trist for de som vil blogge som ikke får bli med (blandt annet meg) så måtte skifte bloggplatform på grunn av det

      Bra mange gamle blogger som ikke er i bruk lenger forsvinner og at det er en oppryddning,men trist ikke alle får være en del av det lenger

      1. Ja, og du er absolutt blandt de jeg sikter til i avsnittet om begåtte veilbedømmelser/vurderinger i forbindelse med overflyttingen!
        -Og takker så mye for link til den nye bloggadressen, b.t.w 🙂

    2. Kjekt å lese din mening! Veldig trist ikke alle som søkte fikk fortsette sine blogger! Ja, dumt man ikke lenger får varsel på andres bloggeres svar og de man før følgte sine innlegg.

    3. Artig å lese innlegget ditt om blogg.no. Jeg har blogget i kun 5 mndr og ble ikke overflyttet ved første anledning før jul. Men, jeg fikk komme over for 6 dager siden! Jippi, sier nå jeg. Har fått installert Goggle Analytics også, men har sikkert fortsatt mye å lære.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg