En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

 

New day, same shit..

Opp og ned viser seg atter igjen å være like langt, i det jeg nå atter igjen innehar plass nr. 18 på dagens liste. Men fremdeles i det ‘gode selskap’, og happy as a horse.

 

Utsnitt fra dagens toppliste hos Blogg.no

 

I kjølvannet av det siste halvårets durabelige opprykk på bloggfronten, har det dumpet inn et par spørsmål om hva som skal til for å lykkes som blogger. Første gangen spørsmålet dukket opp, var det jeg faktisk innså at ‘Jøsses! Jeg er jo brått ‘a blogger to be reckoned with’ blitt!’

Og med tanke på hvor kort tid siden gjennombruddet skjedde, skulle en jo vitterlig tro jeg skulle hatt oppskriften linet opp, men det har jeg faktisk ikke! For i teorien er det ikke stort mer jeg kan si om den saken i dag enn hva tilfellet var på nyåret, hvor jeg var super-happy over å komme blant topp 50, og helt på det jevne om jeg lå innenfor topp 70, for å si det sånn! For som jeg har vært inne på ved en rekke anledninger, ville jeg aldri ha kunnet foreta det hoppet om jeg ikke hadde fått hjelp..

Men når det er sagt, så er det i det minste min egen fortjeneste av jeg har klart å bli værende der, hvilket jo tilsier at jeg ikke er fullstendig clueless!

Det snodige med blogg, er at det overhodet ikke foreligger noen kvalitetsforskjell på de som ligger på topp med flest lesere- og ‘småbloggerne’ som gjerne har et sted mellom 80 og 150 som titter innom på en dag. Høy kvalitet er selvsagt en betingelse for å kunne lykkes, men Blogg.no har vist seg være riktig så selektive m.h.t nettopp dette når de foretar sine opptak til hovedplattformen (fra MiniBlogg). Så er en først kvalifisert seg som blogg.no -blogger, er en nødt til å synliggjøre seg med ett eller annet i tillegg til det rent kvalitative;

 

 

Helst flere enn ett innlegg pr dag! Hvilket jeg har løst i form at et spalte-innlegg og et ‘hovedinnlegg’. For de fleste, vil det nok imidlertid være mest gjennomførbart med noe slikt som et temainnlegg og et bildeinnlegg, eller noe i den duren.

– Fengende overskrifter som trigger nysgjerrigheten!  Området hvor jeg vil tro jeg har mitt aller største forbedringspotensiale, for å si det mildt..

– Våg å sjokkere- og/eller provosere! Ikke sånn å forstå at en skal provosere bare for å provosere, og her må en også være bevisst hvordan en ordlegger seg slik at en greier å gi et sympatisk inntrykk okke som. Videre er det en absolutt betingelse at du genuint mener- og kan stå fullt og helt inne for det du sier. Dette er med ande ord et punkt for de av oss som har en del kontroversielle meninger, for å si det sånn.

– Networking!  For å bli sett, må du gjøre deg sett hos andre. Altså; Vær så aktiv som overhodet mulig på andre blogger; Kommenter innlegg, og sørg for å presentere deg på et sympatisk vis i kommentarfeltene.

– Ikke snakk nedsettende om andre bloggere!  Om du skal gå ut mot en medblogger, bør det være særskildte grunner. Om du blir angrepet, kan du selvsagt svare på tiltale, men bestreb deg på å fremstå som den siviliserte som ikke tyr til name-calling og drittslenging. For øvrig, er i allfall betingelsen for mitt vedkommende at vedkommende har opptrådt fullstendig uakseptabelt, som f.eks at de har svindlet folk ved hjelp av bloggen sin e.l.

– Korrekt gramatikk og begrenset med stavefeil!  For å kunne gjøre det bra som skribent, er en simpelthen nødt til å kunne skrive..

6 kommentarer
    1. Mye å være enig i, men jeg skjønner jeg taper på det at jeg ikke «networker» i høyere grad. Jeg kommenterer i bloggene jeg liker å lese, og andre ganger kommenterer jeg på tilfeldige innlegg fra andre som har tiltrukket meg med overskrift/emne. Noen blogger kommenterer jeg rett og slett ikke fordi jeg ikke får igang dialogen. Vedkommende svarer ikke. Og jeg må si at tar meg frihet til å skrive «nedsettende» om andre bloggere, disse som spammer siden vår med 5 innlegg samtidig, og det er faktisk i hovedsak disse som ikke svarer, de har tydelig all verdens tid med eviglange innlegg som de kan dele 5 av på en gang, men å GU et høflig kort svar til de som kommer med kommentarer og innspill, eller spør om noe, det greier de ikke. Da blir det veldig falskt med disse «setter pris på leserne», «setter så pris på dere»-avslutningene i innleggene. Lykkelig deppa, NorgeOgVerdensNytt, Oletarordet, joasol, nesfotball, Mibe etc.. spammere! Og de som herjer i kommentarfelt med pseudonymer (jupp, vi har noen slike på topplisten), de som opererer med flere blogger, de som kommer med støttekommentarer til seg selv med andre navn i egne kommentarfelt når noen kommer med «kritikk», hellooo Dixierose, og de som lager tråder på KG om seg selv (og igjen bruker pseudonymer). Så var det den grammatikken, å drifte en nyhetsblogg og da få seg til å skrive «voldtatt av bare 5 stykker», det var den verste fra NorgeOgVerdensNytt, og det kommer nok flere som viser seg å være like ille, for vedkommende ser enda ikke ut til å bry seg om hverken grammatikk eller formuleringer. Også var det «satireblogging», da, når noen skriver karakteristikker om andre bloggere og blir tatt for det, og da unnskylder seg/gjemmer seg bak satire…. og så svindel som du nevner. Oi, kunne skrevet et eget innlegg nå 😂😂😂

      1. *hehe Ja, du har vel unektelig en noe lavere terskel for å gå ut mot andre bloggere enn meg. Men samtidig, går du jo ikke på person, lik som det alltid er en skikkelig grunn for det.. Hva dette med manglende svar i kommentarfelt, så bare gir jeg blaffen i å besøke de, liksom stengte kommentarfelt er deal breaker (Jævlig synd enkelte ganger, som f.eks Ole har tatt ordet. Det ene besøket som det ble grunnet dette kommentarfeltet tilsier at dette er en blogg jeg hadde fulgt..)
        Spamming er faktisk jævlig irriterende. Husker spes en gang hvor jeg akkurat hadde rukket å legge ut et innlegg før en matblogger fant det for godt å pøse ut en hel ukesmeny, med ett innlegg pr rett, i tillegg noen desserter og bakervarer (selvsagt en oppskrift pr innlegg her også, for så å avslutte med oversiktsmenyen.. Innlegget mitt raste ned den siden som en forbannet murstein fra ei høyblokk! Det tok altså godt under 5 min fra jeg postet til det var ute av siden. Da var jeg passlig grinete, for å si det sånn..
        Jeg skjønner jo at enkelte konsept innebærer slike masse-slipp. Men hva med å slippe mengden sent på kveld/natt når andre ikke legger ut!? Så kan de heller legge ut hovedmenyen i beste sendetid den påfølgende dagen!? Jeg la selv ut en engelsk versjon om spleisen til Vivian i natt, siden det samme innholdet tross alt var lagt ut tidligere! Men siden jeg har en god del engelsktalende venner/følgere på SoMe, så syntes jeg denne saken er såpass viktig at jeg ville ha det ut til alle. – Dessuten er jeg rimelig sikker på at ingen ville hatt problemer med at jeg kjørte ut denne versjonen, men det er liksom en prinsippsak.. Men her bør det også nevnes at jeg tenker å gjøre folk klar over at den finnes, – liksom at det er fritt frem å kopiere det for de som måtte ønske. Ikke alle er like stø i Engelsk, og for meg så gir jeg flatt faen i om folk bruker min tekst som sin egen. Her er det å nå ut til flest mulig det som gjelder, og ikke at jeg har skrevet teksten!

        1. Det du skriver på slutten, er som nevnt tidligere, en sak som engasjerer meg så tar jeg det innlegget eller artikkelen som utgangspunkt for å komme i gang. Men da gjør jeg det om til min versjon, skrevet med mine meninger og standpunkt. Å stjele innlegg fullstendig synes jeg er skamløst, husker Sophie Elise gjorde det, hun stjal hele innlegg fra bloggen Forbipolene, men man kunne jo ikke ta Sophie Elise for det, da fikk man jo hele hylekoret etter seg 😂

    2. Mer enn et innlegg om dagen er tydeligvis et must….. jeg merka iallfall oppgang da jeg gikk fra ett til to….! Hos meg er det jo snevert mye bilder og lite tekst, men prøver meg på det underfundige, morsomme, les mellom linjene i tillegg til så fine bilder jeg får til…..! Her er mye gode tips – så tusentakk, Gry! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg