En vandrende feilvare!..

Sosiale medier flommer over av quotes og slagord som går på at en kan oppnå absolutt alt en måtte sette seg fore her i livet bare en jobber hardt og målrettet. Vel.. Det er vel ikke helt sånn det fungerer.. 

Jeg beklager den negative vinklingen her, men på de fleste områder, så kreves det dessverre også at en innehar et talent innenfor det respektive satsningsområdet for å kunne nå helt til topps..

 

 

For all del.. Om ikke øvelse bestandig kan gjøre en til mester, kan det i det minste gjøre en habil, om ikke noe særskilt foreligger som setter en stopper for dette. Men å nå toppen, krever gjerne mer enn som så. For på de fleste områder, er nemlig det å kunne nå helt til topps betinget av et godt utgangspunkt å jobbe ut i fra, for å si det sånn. – Hvilket vil si at en innehar et talent innen det respektive satsningsområdet..

Mitt eget liv rommer plenty av velegnede eksempler for å illustrere dette;.

Det første som slår meg i så måte, er min første karrieredrøm her i livet; Å bli keramiker! Som barn, elsket jeg nemlig leire så til de grader at det eneste som røpet min etniske opprinnelse i det jeg ble ropt inn for kvelden var øyenfargen. Men keramikerdrømmen var faktisk seigere enn som så. Den forble faktisk værende på listen over aktuelle yrker frem til 8. klasse på ungdomsskolen. Åttende klasse var nemlig det første året med valgfag for mitt vedkommende, og med keramikk oppført blant fagene som kunne velges, var det jo ikke noe å lure på en gang for min del!

Vi hadde visstnok hatt litt keramikk i formingstimene tidligere også, men da kun begrenset til dørskilt, boller, vaser og askebegre av ymse slag. Nå var det imidlertid snakk om litt mer avansert leirkunst, med den følge at klinten, dessverre for min del, ble skilt fra hveten. – Og det så til de grader også!..

 

 

. Greit nok at de tingene som ble laget dette året holdt en betraktelig høyere standard enn de makkverk mine foreldre tidligere var blitt holdt moralsk forpliktet til å ha fremme, men samtidig kunne det ikke stikkes under en stol at jeg falt rakt igjennom sammenlignet med de av mine medelever som hadde talent. Og her skal det på toppen av det hele legges til at jeg, etter alt å dømme, er den eneste som noensinne har øvd som en gal på innlært teknikker fra keramikk valgfag hjemme! Men selv daglig og målbevisst blodtrening med hhv modelleire- og barndommens blåleire kunne altså forhindre at denne pubertale versjonen av ‘selv’ gikk på sin første smell av betydning hva knuste drømmer angår. For etter hva jeg kan huske, så gikk det ikke mange dagene ut i det andre semesteret før jeg innså at det hele var fåfengt. -Jeg ville aldri kunne bli den leirekunstens mester jeg hadde satt meg fore..

Enda mer åpenbart er det at jeg, uansett nasjonalitet og trening, er sjanseløs mht å kunne oppnå noe som helst innen turn. – Ikke sånn og forstå at jeg noensinne har tenkt i de baner, men som barn, var nå engang turn mitt første steg inn i barneidrettens verden, liksom det er blant mine absolutte favorittidretter å se på. Dette første steget fikk imidlertid et regelrett traumatisk bråstopp da jeg i 10-12 årsalderen en gang av en eller annen grunn fikk det fore at jeg skulle delta i klubbens apparatkonkurranse. -Og til tross for at jeg slettes ikke gjorde det så verst på bommen, så gikk det som jeg nå i ettertid ser at det måtte gå; Jeg kom på sisteplass.. At arrangører for et barnestevne kunne finne på ikke bare å plassere den nederste halvdelen, men i tillegg offentliggjøre de, er over min fatteevne, men ikke desto mindre, utgjorde dette nederlaget min endelige sorti fra turnsporten.

Men det faktum at jeg er blottet for talent, betyr ikke at jeg så inderlig skulle ønske det var annerledes. Som sagt, elsker jeg å se verdenseliten boltre seg i disse apparatene, for ikke snakke om hvor kult det hadde vært å kunne utføre en aldri så liten salto.. Men når ens sportstalent er løp, innebærer det noen markante fysiske forskjeller, slik som høyde, som rett og slett er uforenelige med å være noe annet enn en håpløs gymnast..

 

 

I likhet med keramikken som i de tidlige barndomsår ble praktisert i blåleiren, var også sang en konstant utført barndomslidenskap som aldri kunne blitt noen profesjon for min del. -Og nå snakker vi enda mer utelukket enn keramikken… På de ulike talentshowene som idol, osv, svarer nær sagt samtlige av intervjuobjektene at de sang før de snakket, og at de sang non-stop. -Vel.. Det samme gjorde jeg!.. Satt jeg i en bil, var mine stakkars foreldre og bror hensatt til å høre meg synge, – non-stop, fra motoren startet til vi var fremme på bestemmelsesstedet; Fem minutter, en time, 6 timer.. – Jeg sang like fullt av full hals. Min stakkars farmor fikk dessuten oppleve å reise med buss til Sørlandet med meg som konstant syngende reisefølge.. Ikke desto mindre, utviklet en høyst ordinær barnestemme seg beklageligvis i retning av Henriksen-siden av familien, hvilket vil si til det aldeles skrekkelige..

Heldigvis, må en jo bare si, har jeg aldri næret noen interesse for biler og bilkjøring. Jeg har visstnok lappen, men når det kommer til bilkjøring, innser jeg faktisk at jeg har mine begrensninger som alle, meg selv inkludert, er best tjent med at jeg tar visse hensyn til. Selv om jeg har evnet å lære det å kjøre en bil fra A til B, samt hvordan jeg skal opptre i trafikken i hht de ulike trafikkregler, har jeg nada fra naturens side når det kommer til slikt som avstandsbedømming og/i forhold til bedømming av bilens størrelse. I praksis innebærer dette at jeg har innsett at slikt som f.eks lukeparkering er synonymt med ingen parkering for mitt vedkommende, samt at kjøring i sentrum av større byer, liksom sterkt trafikkerte flerfeltsveier (spesielt ikke hvor flere ‘av og på’ -kjøringer skal foretas) heller ikke er noe jeg bør geskjeftige meg med om det kan unngås.. Solberg-familien og jeg er altså født med så ulike forutsetninger når det kommer til dette med å manøvrere en bil at en knapt skulle tro vi tilhører samme art!

 

 

Såpass ekstrem er min tilkortkommenhet når det kommer til håndtering av motoriserte kjøretøy at jeg i sannferdighetens navn ikke kan si meg mindre smålig enn at jeg setter pris på den selvfølelsesmessige oppreisningen som blir meg til del i det de nevnte elitesjåfører intervjues på engelsk etter hvert løp.. Jeg mistenker faktisk at denne intervjusekvensen, som i sin engelske form fører oss over i et område der det er jeg som befinner meg like langt foran dem som deres sjåførkunster er hinsides mine, er av stor betydning for at jeg ikke har erklært meg selv for en vandrende feilvare for lenge siden!..

14 kommentarer
    1. Skal som regel litt mer enn øvelse til for å bli skikkelig god i noe ja..men man kan jo bedre sitt eget nivå noen hakk… 🙂 Lagde ikke så mange flotte kunstverk på “keramikken” jeg heller.. Og jeg lærte meg aldri å slå hjul skikkelig..kanskje jeg skal øve på det neste sommer… hehe.. Fiiiine bilder <3 God helg videre <3

      1. *hehe* Vi har jo i grunnen samme kroppstype, du og jeg, og denne er jo ikke akkurat overrepresentert på OL-arenaen i turn, for å si det sånn *haha*
        – God helg til deg også 😀

    2. Fantastisk fin lesning. Jeg kjenner meg godt igjen i det med turn. Hadde store “drømmer” om å få bli med på konkurranseturn sammen med venninnen min, men med min begrensende styrke, samt litt dvaske kropp, var det nærmeste jeg kom å få bli med og se på én gang da hun trente. Mine evner begrenset seg til å slå hjul og ta araber (uten flikk-flakk hehe), mens jeg aldri turte å satse skikkelig og hoppe over den fryktede “kassen” i gymsalen. Livredd og pysete, – hadde aldri hatt noe i en turnhall å gjøre. Nei, for min del er turn best på TV, og det er SYKT GØY og IMPONERENDE å se alt de får til.

      1. Da kan du i det minste ta med deg at du har et mer avansert frittståendeprogram enn meg *haha*
        Jeg klarte kun å stå på hodet og rulle kråke (om en ser bort fra den manglende elegansen, vel og merke). Bare sånt som å skulle slå hjul uten bøyde knær, viste seg nemlig for ambisiøst i mitt tilfelle *hahaha*

        1. Hihi, – ja, teknisk kunne jeg araber og hjul, men elegansen var nok høyst fraværende hehe 😉

    3. Leire å keramikk….Sett Ghost i ung påvirkelig alder lol
      *Ser for seg -gry bli drømmende i blikket,når leire/keramikk senen kommer

    4. He-he…Jeg kan nok si det samme når det gjelder sang, og løping. Jeg KAN IKK løpe fort. Det går bare ikke! Som jeg har sagt før, jeg blir heller spist av en løve, om jeg fikk en etter meg, fordi det er ikke MULIG å løpe fra den uansett. FOR MEG!! Og synging: Ble stirret stygt på i skolekoret på folkehøyskolen, venninnen min og jeg 😛

    5. Ja, man har ulike naturlige talenter og egenskaper. Og selv om vi kan bli bedre og gode på det meste, så har man klart ulike utgangspunkt. Og alle kan nok ikke bli verdensmestere i alt nei..

      1. Definitivt. Derfor mener jeg også at alle disse ‘Du kan oppnå hva det måtte være innen hva som helst’ – parolene som det er fullt av på SoMe er regelrett giftige. For alle drømmer er jo slett ikke mulige å oppfylle! – Og dette kan brått bli en ganske så traumatisk erkjennelse i det dette kommer for en dag.. Intet kunne vel vist dette bedre enn de stakkars ungene som ble slaktet ned i skoene i løpet av de første sesongene av Idol, XXX got talent, osv. .

    6. Hvis noen noen gang catcher meg i å se på turn så har de sikkert observert meg ute på et jorde i forkant hvor dagens måltid i form av små sopp blir høstet.. leire? synge? Og attpåtil har du førerkort? Ble livredd for å nærme meg Askim jeg nå.

    7. Her nikket jeg gjenkjennende til mye! Blant annet bilkjøringa og keramikken. 😉 Jeg har ganske god sangstemme, men noe stort talent er jeg heller ikke der. Egentlig vet jeg ikke om noe som jeg er eksepsjonelt god til. Jeg tror, som deg, at talentet må være der, men det er hard jobbing og utholdenhet som teller mest for de som går helt til topps også. Kanskje også litt flaks og et godt støtteapparat? Vi får leve som best vi kan, vi som er litt mer “middelmådige” av oss. Forresten: Hvor mange er det som blir godt likt bare fordi de er “flinke”? I mange sammenhenger må man være ganske egoistisk for å nå toppen: En fiolinist eller et toppidrettsutøver må bruke uendelig mange timer på å øve/trene. Da er det ikke rom for så mye annet i livet, enn å dyrke seg sjøl og lidenskapen til det en holder på med.

      1. Så sant, så sant..:) – Og flaks har definitivt en finger med i spillet det også, spesielt i underholdningsbransjen.
        For egen del, så har jeg et par talenter som kunne gått ‘all the way’, bla.a løpingen. Men jeg har imidlertid ikke den nødvendige ‘driven’, for å si det sånn.. (Mamma har bla.a hatt et par ‘melt-downs’ ang. mine manglende ambisjoner og ‘måten jeg bare suser igjennom tilværelsen uten å ofre en tanke på annet enn det som er her og nå’ *hehe*)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg