Mine Hacks for å bli trent UTEN å trene!

Det påstås jo fra alle hold at det ikke finnes noen snarveier til god fysisk form og en veltrent kropp, men tro meg.. Det gjør faktisk det!! – Noe jeg personlig kan garantere gjennom det paradoksale i å ha en veltrent kropp uten å trene. – Og her vil jeg dele hvordan det gjøres.. 

 

 

En fortid som eliteutøver i tenårene, medfølgende et variabel av kursing innen treningsledelse, idrettsskader, og den slags, har unektelig etterlatt seg en slags grunnleggende innsikt når det kommer til hvordan kropp og muskulatur fungerer. Videre har TV-Shop presentasjoner o.l av diverse treningsapparatur, har deg dermed kunnet separere selve produktet hva som faktisk gjøres rent muskulært, og ikke minst hvordan (kred. til TV-Shop for uvurdelig bistand her, altså). Utkommet er at jeg har kommet opp med diverse metoder for å lirke trening mer eller mindre ubemerket inn i hverdagslivet, og her følger de gtrunnleggende metodene:

 Mage (inkl. nedre del) :  Det var her det hele startet; Da jeg ble sittende å se demonstrasjonen av apparatet ‘Abflex’ i forkant av et program, og det gikk opp for meg hva som fikk denne innretningen til å virke slik den gjorde, og at dette kunne oppnås ved langt mindre spektakulære hjelpemidler.. Du gjør følgende: 

Når du f.eks sitter forran TV-skjermen, så tar du noe sånt som en tom halvannenlitersflaske, hvorpå du presser bunnen (hardt) inn mot den delen av magen som skal trenes i x-antall sekunder (hva som passer deg), for så å ta pause i x-antall sek. Gjenta det hele etter eget forgodtbefinnende. Når noe blir ‘skviset’ inn i mageregionen på denne måten, gjør muskelaturen nemmelig automatisk motstand. Derfor funker dette også på den nedre delen av mageregionen, hvis muskelatur ellers er ‘umulig’  å få ordentlig ‘tak på’.

 

  Lår (innside & utside) + armer:  Også typisk ‘TV-trening’, da det gjøres ved å sitte med bøyde knær, hvorpå du bruker armene som motstand i det du presser beina fra hverandre (utsiden) og mot hverandre (innsiden) i intervaller som forklart over (magen).  Dette gir også god trening for armene i samme slengen.

 

  Rumpe:  Her har du noe så enkelt som å stramme/slippe i intervaller uansett hvor du måtte sitte. Dessuten strammes (og derav trenes) også rumpemuskelaturen ved at du ‘bumper’ opp og ned på et sitteunderlag som ikke er så veldig mykt (f.eks en kjøkkenstol med ditto pute).

 

 

 Armer:  Bruk slikt som handleposene etter å ha vært i butikken, og foreta det ønskede antall repetisjoner og armøvelser med disse som vekt før ev. matvarene ryddes på plass.

 

  Legger:  Her er det rett og slett kun snakk om å sørge for å få stått eller gått på tærne i løpet av hverdagen. Eksempelvis, kan du gå på tærne når du sysler med ting rundt om i huset..

 

  Kondisjon/utholdenhet:  Denne ‘åpenbaringen’ fant sted da jeg for noen år tilbake på sedvanlig vis så meg nødt til å løpe hele- eller store deler av veien til jobben grunnet min uhelbredelige ‘greie’ med alltid å være ute i siste liten. I det jeg, som seg hør og bør, raste nedover gangveien langs E18, ble jeg plutselig slått av spørsmålet om hvordan i himmelens navn jeg, som tross alt ikke hadde trent løping på en ‘mannsalder’, kunne inneha den nødvendige styrke & kondisjon til å løpe den gitte distansen bærende på ei håndveske fylt med ei dames sedvanlige ‘crap’ iført sko/støvletter med hæl + yttertøy forøvrig!?.. Svaret gav seg overraskende fort; O2 -opptaket ditt, liksom muskelaturen, driter faktisk langflatt i hvorvidt den løping (osv) som utføres gjøres i planlagt treningsøyemed med ditto utstyr og påkledning, eller skjer som en naturlig konsekvens av en konstant tidsnød.. 

Ergo: Du får kondis av å gå/sykle hele- eller deler av veien til jobb, etc, ved å ta trappene istedet for å vente på heisen, osv, osv. Men først og fremst (mener jeg) får du like mye trening ut av lystbetont bevegelse: Sett f.eks musikken på full guffe og ‘dance your ass off’. – Om dette i tillegg kombineres med husarbeid (f.eks ved å ‘rocke’ med støvsugeren, ballett med moppen, osv, osv), får du samtidig trent flere muskler enn du aner!

 

Håper dette er tips du vil kunne dra nytte av i hverdagen, og dermed få dette orket som følger det å ‘komme i bedre form’ gjennomførbart. – LYKKE TIL!   

8 kommentarer
    1. Hverdagstrening er ikke dumt det, og spesielt husarbeide kan være mye trening i. Måtte flire litt av det med brusflaska. Kanskje jeg kan prøve å få vaskebrett på magens samtidig som jeg ser på youtube og drikker cola zero. 😉

    2. Mange fine tips 🙂 Jeg går alltid trappa opp til fjerdeetasje her vi bor..etter jeg ble syk kan jeg ikke trene slik jeg gjorde før..men når jeg er ute med kamera har jeg funnet ut at det å ligge på bakken å ta bilder av blomster f.eks er god magetrening..hehe.. Du er jo så flott <3

      1. Yay! Den sniktreningen her blir jo som en gavepakke å regne for de av oss med fotografering som del av hverdagen! Denne formen for magetrening syntes jo også å være et ypperlig substitutt for den intervall-øvelsen i pkt 1, i form av at den går mer på å styrke utholdenheten (anaerobt så vel som aerobt) vs. pkt 1, som retter seg mest mot å øke muskelkraften (på godt norsk; få markante ‘abbs’ (hehe)) 😉 🙂

    3. Gode øvelser- Wenche Foss trena alltid i mellom de daglige gjøremål. Sto og tok knebøy når ho snakka i telefon osv. Lurt 👍

      1. Ja, det der er definitivt en snik-trening verdt å ta med seg! Telefonsamtalene funker vel imidlertid dårlig til dette formålet i dag, men det er jo plenty alternativer, som f.eks oppvarmingstiden i micro’en, virketidene til vannkoker/kaffemaskin, osv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg