Så forbannet lite som skal til..

Har akkurat kommet hjem etter en temmelig lang jobb-økt, hvilket i seg selv ikke noe nytt under solen for en lørdag her på berget. Men innimellom så får en den bitte lille opplevelsen som gjør at en i utgangspunktet helt ordinær arbeidsdag hvis innhold ellers langt på vei ville vært glemt allerede på mandag, blir husket i uminnelige tider. – Altså sånn som da jeg skulle rydde etter et av bordene jeg hadde servert, og finner tipspenger liggende på denne her:.. 

 

Øk din egenverdi!

– Lettrørt ut av den annen verden som jeg er, blir jo jeg avsindig rørt av slikt som dette her.. Og i all hovedsak fordi denne enkle setningen faktisk inkluderte samtlige ledd. For det er faktisk regelrett absurd hvor god stemning det skulle vise seg å kunne avstedkomme noe så i utgangspunktet banalt som noe skriblerier på en serviett..

Og dette er jo bare én- av en uendelig rekke av slike i utgangspunktet bagatellmessige gester son avstedkommer som intet mindre enn en opplevelse, i ordets fulle betydning; – Slik som f.eks et kompliment, en tjeneste giveren antagelig ikke en gang tenker over å ha gjort, et enkelt blikk som moralsk støtte i en ubehagelig situasjon.. Det er altså så mange slike bitte små sosiale hand-outs- og ikke minst ren skjær ærlighet som oppsiktsvekkende ofte viser seg å ha en latterlig stor betydning for den/de den respektive gesten rettes mot. Dermed er det jo regeltrett paradoksalt hvordan en på den ene siden innehar denne vissheten, og samtidig holder tilbake sånt som f.eks et kompliment til en fremmed grunnet en eller annen merksnodig idé om at en selv brått vil fremstå som en sannsynlig sosial ‘mis-fit’ ved å foreta en slik gest som for en selv tilsvarer selve oppskriften for en god dag!

 

[Sannsynligvis ikke] mitt siste blogginnlegg!..

 

At jeg har blitt meg dette bevisst, og dermed blitt langt mindre restriktiv i hht slikt som f.eks å gi de komplimenter som slår en når noen utmerker seg på ett eller annet vis, er imidlertid på ingen måte synonymt med at det ikke finnes et betydelig forbedringspotensiale også hos meg.. – Jeg mener.. Så mye positivitet og glede som kan oppnås ved noe så banalt enkelt som å si den bemerkningen som slår en, tilby den lille tjenesten, eller hva det måtte være! For hjerner har det nemlig med å ha et forbløffende likt reaksjonsmønster på det vi måtte motta fra omverdenen, slik at en faktisk trygt kan gå ut i fra at den reaksjonen en selv tenker seg å ville fått på noe tilsvarende fra andre, vil være et speilbilde av den reaksjonen som vil avstedkomme dersom gesten utføres av en selv…

 

8 kommentarer
    1. Ja det er ikke så mye som skal til før en føler seg glad og takknemlig <3 En slik gest betyr så mye 😀 Å gi et smil eller kompliment kan redde hele dagen 🙂

    2. Det er så sant! Veldig lite som skal til for å lyse opp en ellers grå hverdag. 🙂
      Jeg har opplevde det selv flere ganger, både det å gi og få en liten positiv kommentar. Ser jeg noen på bussen, eller møter på veien når jeg går som jeg synes har en flott farge, eller etc. så sier jeg der, og det er utrolig flott å se smilet og den glade overraskelsen det gir. Koster så lite, og betyr så utrolig mye 🥰 God søndag! ☺️❤️

      1. Ja, ikke sant! Greia er jo å gjöre det en ville blitt glad for selv, for da vil det sannsynligvis få en tilsvarende mottagelse hos den respektive personen 🤗

    3. Ja, tenk så lite som skal til 🙂 Alle trenger vi litt oppmuntring og ros innimellom, om vi så er bevisst vår egenverdi utav he…te… Vi trenger det LIKEVEL 🙂 Og tenk så lite som skal til fra OSS å gi disse små oppmerksomhetene til andre, for å gjøre dagen dere et hakk bedre. Vi må huske på det 🙂 SÅÅÅ koselig med den servietten 🙂

      1. Her skal det sies at vi virkelig har en takknemlig jobb i den restauranten. Det er altså så utrolig hyggelige mennesker over hele linjen som har det med å takke for alt fra mat til service 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg