De gale retningslinjene for bloggere

Reklame | Adviral

Min umiddelbare reaksjon da jeg fikk nyheten om de nye retningslinjene for bloggere, var positivitet, glede, og hurra for flott initiativ, – for så å ta en tverrvending til den motsatte ytterlighet innen fem minutter var gått.. I det nyheten nådde frem til hjernen, slo det meg nemmelig like fullt at dette slettes ikke var noen ‘glad-nyhet’ alikevel.. 

 

Jeg benytter sjangsen til å posere i offentligheten før dette i beste fall innebærer virituell gapestokk for oss som er født med en sped kroppsbygning, og attpåtil er [relativt] veltrent..

DF-Foto.

 

Disse retningslinjene består i all enkelhet av følgende punkter:

Ikke promotere kosmetiske inngrep [inkl. ‘fillers’] som har til hensikt å gi en mer eller mindre permanent endring av utseende.

Ikke promotere kosttilskudd og andre typer varer som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal.

Ikke fremsette udokumenterte påstander/spre feilinformasjon om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk.

Merke, eller på annen måte opplyse om bilderetusjering/moifisering hvor dette gir et feilaktig inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende.

 

Som sagt; I utgangspunktet ser det jo helt toppers ut dette her! – Meeen..

 

. Bildet er pålagt et filter for økt glød, men midjemålet er kun gjort smalre  gjennom posen, kjolesnittet, og ett og annet triks fra fotografens side.  

Heggen foto 

 

Det er såvisst ikke gull alt som glimrer, og ei heller retningslinjer for bloggere, for når en ser litt nærmere på saken, viser det seg nemmelig å renne over av alt fra tvilsome til uheldige følger, for ikke snakke om en inkonsekvens uten sidestykke.  Her er det så mye å ta tak i at punktet som dreier seg om promotering av kosmetiske inngrep & fillers, så får det faktum at fillers ikke innebærer hverken ‘langvarige’ eller ‘permanente’ endringer bare feies til side og under teppet som det flisespikkeriet det er i denne sammenhengen..

Desto mer urovekkende er det at det ikke lenger skal være ‘lov’ å markedsføre/promotere kosttilskudd og annet som øker forbrenningen og/eller begunstiger dannelsen av økt muskelmasse fra trening. Slik det fremstilles skulle en tro det var snakk om avføringspiller og reinspikkede dopingpreparater, men det er altså snakk om typ; fiberkjeks, vitaminbarer og proteintilskudd som tas for max utbytte av treningen. For det første skal vi miste friheten til selv å velge hva vi ønsker å promotere av lovlige, helsefremmende produkter da disse er gunstige hjelpemidler for slanking og trening mot en bestemt kroppsform. Det er jo i seg selv hinsides galt, men galere skal det bli om en bare fortsetter et bittelite steg til på den samme linjen.. For når ble det galt å fremme kroppsidealet  slank i form av veltrent!?.. 

 

Jeg vil aldri slutte å promotere for det som fremmer ‘en sunn kropp og et friskt legeme’.

DF-Foto

 

..Og det er her vi [desverre] nærmer oss et hakepunkt.. For det er nå en gang så at på samme måte som forkvaklede trender skapes av mennesker, er det mennesker som bestemmer rammene hva som faller inn under betegnelsen ‘usunne’ & ‘urealistiske’ kroppsideal. Derav så følger det som bestandig følger med oss mennesker; Vi fremmer [bevisst eller ubevisst] det som best gagner oss selv, det være seg i form av forbedret selvbilde, økonomisk, eller hva det måtte være som gjengs over settes høyest av den aktuelle gruppen.. 

Som sagt, er jeg altså blandt de som skiller meg ut i form av å være skapt med en særs smal/tynn, men sterk bein-/kroppsbygning. Jeg er fullt klar over at jeg tilhører et svært lite mindretall som har denne kroppstypen, og faktisk også at det følger et slags ansvar med den da denne bygningen unektelig fører med seg noen fordeler som ikke er andre forunt. I mitt tilfelle, gav dette meg et løpstalent som kunne ha ført ‘hur långt som helst’ dersom jeg ikke hadde vært så forbannet lat og glad i å feste og flirte. Følgen av dette ble at jeg var i en egen klasse blandt jentene i klubben, og vant alt mulig selv om jeg trente mindre. Resultatet ble kort fortalt at de to andre jentene i min gruppe utviklet ganske så alvorlige spiseforstyrrelser fordi forskjellen på de og meg, som var ‘skapt’ for løping, var at jeg var tynn. Kun 17 år gammel, ble jeg uforskyldt ‘skyldig’ i at to av mine beste venner utviklet anoreksi, -og slikt setter sine spor.. Heldigvis gikk det aldri dithen at jeg ikke lenger kunne vedkjenne meg fordelene av måten jeg var skapt på, men det gjorde meg tidlig bevisst på å ville promotere mangfoldet. – Et ‘mangfold’ som tilsynelatende var støttet av typ; 98% av befolkningen, men som hos nærmest samtlige skulle vise seg kun å inkludere de med samme kroppstype og kraftigere enn de selv. -Og iallefall ikke de av oss som er smalere! -Og det er nettopp denne inkonsekvensen jeg så tydelig ser konturene av i forbindelse med disse retningslinjene..

 

Ser naken ut, men er i realiteten iført bestemorstruser i tillegg til en BH proppet full av innlegg for å skape illusjonen av å ha noe ‘boobs’ å skrive hjem om..

Heggen foto 

 

Videre blir jeg svar skyldig når det kommer til hva som faller inn under ‘udokumenterte fakta’ angående kropp & helse. Sett i lys av punktet vi akkurat har belyst, så kan det jo virke som om praksisen på dette punktet vil gå så langt som råd er å ‘ta’ det som går på å fremme av en slank og veltrent kropp..(?) – Og hvem regnes som ‘fagfolk’ i så måte? – Ernæringsfysiologer?.. Leger?.. 

Mens vi nå er inne på hvem som regnes som hva, foreligger det så vidt meg bekjent overhodet ingen informasjon angående hvem som omfattes av disse retningslinjene! – Gjelder disse like fullt for alle som har en eller annen form for blogg i sitt navn, eller gjelder de kun de som promoterer for en økonomisk gevinst, eller kun de som har over X-antall følgere og/eller de som tjener X-antall kr?.. -Og dersom det skulle vise seg være en avgrenset forskjell på en ‘influenser’ kontra en ‘vanlig’ blogger; Hvor i himmelens navn går så denne??.. 

 

Heggen Foto

 

Den aller største og viktigste insigelsen til de nye retningslinjene (som meget mulig vil bli lovfestet) for oss(?) bloggere, er alikevel det at makthaverne både dytter ansvaret for dagens kroppspress og fullstendig forkvaklede skjønnhetsideal på feil sted, samt at de bare dyttes inn uten siktemål eller mening! Formålet med det hele, er jo i det store og hele å få demmet opp for galskapen hos barn og unge voksne. -Og siden en betydelig andel av unge følger og lar seg påvirke av en bestemt sjanger og type bloggere, skinner det klart igjennom at de som står bak disse bestemmelsene neppe kan ha den ringeste anelse av hva sekkebetegnelsen ‘blogg’ egentlig går ut på og omfatter. Det er kun en begrenset gruppe som apellerer til de barna & ungdommene som her skal beskyttes! Min, og mange med meg som ikke tilhører nevnte gruppe opplever en markant økning i antall lesere for hver måned som går, men om jeg så skulle være oppe i 100 000 lesere om et år, vil jeg fremdeles ha nada appell til de under 25! – Men alikevel blir det jo riv ruskende galt om jeg ikke skal underlegges de samme bestemmelsene som Isabel Raad og gjenget, gjør det ikke?? -Men på den annen side, er det jo unektelig en vesensforskjell på hva som er greit å bruke, og derav også promotere når målgruppen blir en helt annen! Som representant for de med målgruppe 28+ syntes jeg faktisk det er ‘innafor’ å kunne dele et knakende godt tilbud for en botoxfjerning av ‘sinna-rynken’. Det blir jo helt andre hensyn å ta når målgruppene er så fundamentalt forskjellig! -Men dette har jo ikke de som har utarbeidet disse retningslinjene tatt hensyn til i det hele tatt! 

 

DF Foto

 

Som jeg har vært inne på i tidligere innlegg, er jo jeg en liberalist i ordets fulle betydning, noe som innebærer alle pigger ute når det ymtes frempå med lovforslag som går på bekostning av vår personlige frihet, og med det også eliminerer det like personlige ansvar for selv å måtte stå for våre handlinger. De siste tiårene har vi stadig oftere sett en stadig økende ‘barnehagelovgivning’, hvor det vedtas lover som går på å verne den enkelte for farer og andre ulemper. Dette har igjen ført til en kraftig tendens til å skulle løse ethvert problem som følger dårlig håndtering og misbruk av frihet med ett eller annet forbud eller lovregulering. Resultatet av denne lovpåleggelsen, er som regel like uheldig hver gang, da det å fullt og helt måtte stå til rette for det en steller i stand har en større preventiv effekt enn noen mnd i fengsel, og mer eller mindre bortfall av øvrige følger. Jeg mener, som jeg har tatt opp flere ganger tidligere, de trendene som har rådet med operative inngrep hvor folk tar trekk og lemmer helt ut av proposjoner er det reneste freak-show. Derav følger at vi ikke kan bli kvitt galskapen fort nok. Men å kaste en innskrenkning av ytringsfriheten og annet uakseptabelt snacks på måfå over en genre hvor det på toppen av alt kun dreier seg om en liten del av denne, er ikke veien å gå. Her må jo helt klart det kollektive foreldreansvaret på banen å ta ansvar! Jeg mener.. Når en 17-20 åring lar seg påvirke så til de grader at de føler seg mindreverdig som menneske uten trekk som krever kirurgiske inngrep, da indikerer dette elendig foreldreinsats på et helt nytt nivå. Har ungen kommet dithen, da har de rett & slett ikke fått den ballasten de trenger gjennom oppvelksten. Videre har skolen også et ansvar i så måte, men dette hviler nå i bunn og grunn på foreldrene, spør du meg. -Ikke et knippe 22 år gamle rosabloggere. For oss, syntes jeg det enkelt og greit dreier seg om å bruke hodet. Over ett, er vi en svært så oppegående forsamling som vet å være ærlig om billedredigering for å få frem en kul effekt uten at det må slås ned i hodet på oss via en lov, -ikke sant!?.. 

~ ~ ~ 

 

 

 

#blogger #blogg #retningslinjerforbloggere #influencer #retningslinjerforinfluencere #kroppspress #kroppsideal #inngrep #plastikkirurgi #fillers #utseende #utseendepress #kroppspress #ungdom #psykiskvelvære #psykiskvelferd #selvbilde #selvtillit 

 

2 kommentarer
    1. Dette er faen så vanskelig. Jeg vil jo begge deler, ta vare på de “svake” se at de får god påvirkning og ha full frihet til å gjøre som jeg vil. Heldigvis så er jeg litt tykk, bruker ikke sminke og skriver om Gud og høyesterettsdommere… så jeg blir uansett ikke rammet av dette. Du derimot må slutte med de utrolig vakre bildene av den slanke kroppen din, hihi….:)

    2. deveny: Nei, hverken din eller min blogg troner nok på toppen som det første de under 22 klikker seg inn på om morgnen (ha ha ha)
      [Skulle likt å sett den 18 år gamle frøkna som våknet opp og famlet seg frem til sin rosa fuskpelskledde telefon/nettbrett, mens hun bestemmer seg hva som står først på agendaen denne dagen; ‘Shopping & kursing i riktig måte å påføre lipglossen’ med Isabel Raad, eller ‘Hva faen er galt med intergreringspolitikken & det amerikanske rettssystemet’ med Gry Henriksen.. Hmmm..]

      Takk, men jeg er nå hverken mer eller mindre perfekt enn andre. Det er ikke få ganger det har slått meg at jeg skulle ønske virkelighetens ‘selv’ var mer lik det ‘selv’ som figurerer på bilder opp igjennom årene. -Tro meg (ha ha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg