Stemmen jeg er for de jeg var..

I det jeg er hjemme igjen etter å ha viet mesteparten av dagen til møtevirksomhet, papirarbeid og innkallelser i forbindelse med at jeg brått besitter stillingen som økonomiansvarlig i Mental Helse lokalt. I tillegg til å blitt denne sentrale rollen til del i dette styret, er jeg også blitt en av dette lokallagets representanter som legges i ‘samlepotten’ inneholdende de som skal stå for styringen av den ene fylkesavdelingen som skal stå opp av asken fra de fire som nå er blitt en diger Viken.. 

 

 

Sånt er unektelig både ærefullt og ikke så rent lite forundelig å bli til del for et kullsort får hvis iboende galskap og harry tilbøyligheter er godt kamuflert av et velstriglet ytre og overlegen mine.. – Ikke minst med tanke på at jeg ved inngangen til dette året knapt nok visste at det fantes en landsdekkende hjelpeorganisasjon med det talende navnet Mental Helse!..

Men bortsett fra at det er litt sånn småartig å dvele ved hvordan jeg plutselig, og helt ut av det blå ble disse stillingene til del, hvilket bryter med læren om at ting ikke kan komme ramlende ned i hendene på en, så er utkommet av å være i besittelse av disse vervene ubetalelig; Dette innebærer nemlig at jeg nå innehar en langt sterkere posisjon som stemmen for den jeg var den gangen jeg selv braste inn i den berømmelige ‘veggen’ bestående av depresjon og vrangforestillinger i full flora enn jeg noen gang har kunnet se for meg, selv i min villeste fantasi!.. I det jeg etter alt å dømme vil være blant de som styrer skuta i hht hvilke tiltak som skal iverksettes, og hva som bør gjøres i hht å forbedring- og forebyggende arbeid innen mental helse, har jeg brått fått en ‘stemme’ det ligger en viss tyngde bak.. Jeg er i en posisjon der jeg vil bli hørt, og det innen et av de områder jeg brenner aller sterkest for.. – Ikke minst fordi jeg får tale min egen sak! – Altså ‘min’ med referanse til den jeg engang var, -da jeg ikke hadde noen stemme i det hele tatt..

9 kommentarer
    1. Det høres veldig bra ut at du får ha en stemme med tyngde og kan bruke den til noe du brenne for. Inn i mellom skal ting falle ned over en, ting som ikke var forventet. Lykke til med arbeidet :).

      1. Takker så mye 🙂
        Det hele føles jo litt surrealistisk fordi det har gått så himla fort! Det hele begynte i vinter en gang med en melding fra ei venninne som jobber med dyreterapi (innsatte, rusinstitusjoner, osv), og som derifra ender opp i den her organisasjonen der de skulle forsøke å gjenopprette et lokallag i kommunen. – Kun dette her, og da om jeg kunne tenke meg å hjelpe henne med dette her.. – Ja, jøss, liksom.. -Så etter en kjapp samtale, så fortoner dette seg som at jeg skal være typ moderator på SoMe -sidene deres, og jeghar jo moderert ganske ‘voksne’ grupper på facebook m m før, jeg, så ‘peace of cake’, liksom!.. Det er ikke før en måned/halvannen senere ting og tang har begynt og ta form, og det fremkommer at jeg er tiltenkt en hakket mer sentral rolle i denne miksen. – Og kort tid etter, deltar jeg i mitt livs første styremøte, – hvor jeg i utgangspunktet gav meg selv munnkurv i form av en tordentale om at ‘nå, nå har du å holde kjeft, for en forbannet gangs skyld, Gry!!! Nå åpner du ikke det nebbet utenom ved direkte henvendelse, og det som måtte følge av innskytelser i forbindelse med at du skal skrive den møteprotokollen, og that’s it!!’ – Vel.. Den første timen var godkjent, da det kun var praktiske oppgaver som ble fordelt, og den slags. Men så kommer jeg meg jo ikke igjennom det første punktet ang. prioriteringer engang før det nebbet tar skjeen i egen hånd, og skvaldrer i vei uten omsvøp..
        I det Teams-programmet lukkes, innser jeg alle de brutte forsetter – IGJEN, og lurer seriøst på om jeg er vel bevart da hun venninnen min som leder dette her ringer og spør hvordan jeg syntes det var.. ‘Jo, jeg hadde det helt topp jeg! Og det så til de grader også!..
        – Men så skulle det så sannelig vise seg at dette ukontrollerte nebbet payed off, så brått sitter jeg her, 3-4 mnd etter første vage hint og skal innvelges i fylkesstyret for Viken på årsmøtet i august..
        – Hva var det som skjedde, liksom *hahaha*

        1. Når man har meninger, evnen til å formulere seg og det trengst, er det TOPP :D. Lykke til med “nebbet som tar skjeen i egen ‘hånd’ :D- Dette blir bra!

          1. *hehe*
            Jeg må bare innse at det nebbet åpnes på tross av alle gode fortsetter hver bidige gang dette har blitt forsøkt tidligere, så jeg burde jo ha lært, og heller gått inn for noe som lå på et realistisk nivå, som f.eks at jeg i det minste ikke skal lede an diskusjoner og ideutvekslinger i de settinger der all sunn fornuft i realiteten tilsier at samtalen hører hjemme hos de med skolering/lang erfaring innen emnet.. *haha*

      1. Takker så mye 🙂
        Det er jo selvsagt helt i oppstartsfasen enda, men det føles ikke noe mindre surrealistisk, med innslag av sporadiske innslag av selvinnsikt medfølgende vissheten om at ‘shit, jeg har INGEN kvalifikasjoner what so ever’ *haha* 😛 😀 😛

      1. Takk!..
        Det er jo både hyggelig/beærende at det er folk som må ha funnet ett eller annet ved meg, som jeg selv enda har til gode å ha noen anelse om hva kan være, som gjør at jeg ansees for å ha noe av nytteverdi å tilføre oppe i dette her 😉 🙂 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg