DAGENS BLOGG! [stavanger in my heart]

Ny dag, hvilket betyr ny trekning av den listeplassering som blir dagens blogg denne gang!

– Og nummeret som åpenbarer seg i det jeg bretter ut den respektive papirkulen, er…. 

85

..og bloggen som innehar denne listeplasseringen på dagens toppliste (hos blogg.no) er:..

 

STAVANGER IN MY HEART!

 

Så skulle det jammen vise seg at tilfeldighetenes spill har sørget for at jeg også i dag skal hedre et av mine nyere bekjentskap i blogg-verdenen, nemlig Stavanger in my heart.

Som det vel må sies å fremkomme ganske tydelig av tittelen, er denne utgivelsen sentrert rundt bloggeren, Sølvi, sin kjærlighet for hjembyen sin, der hun igjennom bloggen gir leserne en guidet tour til de mange severdigheter/kulturskatter, naturområder og tilbud som finnes i- og i områdene rundt den vestlandske oljebyen.

Fra den siste ukens innlegg, vil jeg spesielt trekke frem touren til Ulstein kloster som vi ble tatt med på i form av tekst og fantastiske bilder av en fantastisk severdighet og kulturskatt. Her ble jeg (som seg hør og bør, i grunnen) absurd opphengt i hva som etter alt å dømme må ha vært toalettet som ble brukt den gang de tiltenkte munkene bebodde klosteret, hvilket ble oppført på midten av 1200-tallet. Jeg vet ikke hva jeg hadde sett for meg i hht hvordan disse gudfryktigste av alle i den mest gudfryktige tidsepoke forholdt seg til det å ‘få gjort sitt fornødende’, men at de høyst sannsynlig har utført disse nødvendige, men dog hva som i aller høyeste grad må sies å være private ærend med fritt innsyn (utenfra), må jeg jo si var høyst overraskende! Jeg mener.. Gudfryktighet uten bluferdighet er jo et regelrett paradoks sett ut i fra dagens ståsted!

Nå har denne bloggen uendelig mye mer å by på enn sannsynlige toalett-fasiliteter for middelalderens munkeorden som åpenbart fort kan bli et hang-up for den mer ‘harry’ delen av befolkningen *ehm..* For ikke bare er bloggen fylt til randen av fantastiske  ‘billedreportasjer’ fra de mange vestlandsperler, da det også er rikelig med annet stoff å finne i den her utgivelsen. Først og fremst dreier det seg om hva som best kan beskrives som ‘pep-talks’, hvor folk på snedig vis oppmuntres til å gå inn for å bli de beste versjoner av seg selv ‘innpakket’ i små historier o.l. Videre, viser dama også at hun har meningers mot dann og vann. Så jeg vil absolutt karakterisere Stavanger in my heart for en variert blogg.

Konklusjonen er altså at vi her har å gjøre med et solid stykke håndtverk, der kvinnen bak denne bloggen, Sølvi, er en fantastisk ambasadør for landsdelen generelt og Stavangerområdet spesielt. Anbefales på det varmeste, og spesielt for deg som er interessert i norsk historie, kultur og mektig natur med ditto naturopplevelser!

7 kommentarer
      1. Takk! Så kvalitetsbevisste blogg.no er blitt m.h.t hvem de tar inn i stallen, så vet en jo at alt som er holder høy kvalitet, slik at dette her var noe som trygt kunne gjøres, for å si det sånn 😉

    1. Veldig fin blogg hun har – den har jeg lest veldig lenge. En blogg som burde vært blant de 10 beste synes jeg da! Ildsjel av de helt store for byen hun elsker <3
      Litt spent på det systemet ditt med 100 lapper i en skål, siden de 100 er variable…Spent hvordan det regnestykket går opp, hehe….

      1. Helt klart. Det skulle vært flere slike blogger hvor en kan lære om historiske begivenheter, kulturskatter o.l fra deres respektive hjemområde rundt om i landet. Har virkelig sans for det konseptet 🙂

      1. Definitivt!
        Når hun f.eks har fått meg(!) til å legge Ulsein kloster til ‘bucket-list’en over steder jeg vil besøke i løpet av livet, så sier vel det det meste (haha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg