Din sex-tape, ditt ansvar!

I media popper det til stadighet opp saker om folk som har fått pikante bilder og videoer av seg selv spredt på nett, det være seg om telefonen deres er blitt hacket, eller de har latt seg filme/avbilde av en kjæreste e.l. Slike episoder fortsetter å skje like hyppig i dag som i kameratelefonenes ungdom, for å si det slik, til tross for all presseomtale og alle advarsler…

 

 

Ikke sånn å forstå at det på noen måte er greit å stjele og/ellereller spre bilder og videoer av noen uten deres samtykke, hvilket like fullt gjelder private bilder/filmer fra en mobil som for alt annet. Likeså finnes det et gudjammerlig antall tyver der ute, og tyveri av ymse slag er et problem som vil vedvare. Dette er bare noe vi må forholde oss til.

I praksis, vil det si at hver og en av oss er ansvarlig for å ta de nødvendige grep for å forhindre at en blir bestjålet. Det er jo f.eks bred enighet om at den som forlater bilen med tenningsnøkkelen i, har seg selv å takke når tyven setter seg inn og kjører avgårde. Forsikringsselskapene kjører som kjent knallhardt på denne filosofien ved redusert, og i verste fall bortfall av utbetaling der det ikke er tatt de nødvendige grep for å forhindre tyveri. Disse har imidlertid en tendens til å dra dette alt for langt, men det er vel iallefall bred enighet om at det er vanskelig, om ikke umulig å sympatisere med en tyveriutsatt som har gjort fint lite til ingenting for å beskytte seg mot dette.  Det samme mener jeg gjelder de som har telefonen full av private bilder som ikke engang er sikkerhetskodet som ender opp med å få disse spredt på nett.

Av den grunn, falt det seg umulig å oppdrive den store empatien for håndballspilleren Nora Mørk da det for noen år tilbake ble gjort en kjempesak ut av at private bilder av henne var kommet på avveie etter at noen hacket telefonen hennes. Mens man kunne få inntrykk av at hele befolkningen satt med blødende hjerter da en gråtkvalt Mørk proklamerte at hun var knust & ødelagt, satt jeg der som en annen psykopat og ønsket jeg kunne ha røsket tak i dama gjennom skjermen, og spurt hvorfor i helvete hun gikk rundt med disse bildene på telefonen!?.. Når en attpåtil har vært et kjent ansikt i drøssevis av år, burde en vel være inneforstått med at den generelle risikoen vi alle løper ved å ha usikrede bilder liggende i telefongalleriet økes ytterligere når en er kjendis! .

Men tross all den medieomtale som er blitt viet fenomenet, later det dessverre ikke til at folk har lært en dritt i det vi befinner oss i det herrens år 2021. Saker om unge damer som har opplevd å få pikante bilder av seg selv spredt på nett, fortsetter å ramle inn i uforminskede mengder. Her evner jeg heller ikke å se at ung alder kan unnskylde det hele, da dette noe jeg mener burde være like klokkeklar viten som det at det lønner seg å låse hus, bil, sykkel, osv, osv m.h.t redusert risiko for tyveri..

 

 

Videre, har du de som lar kjæreste og ‘fucking friends’ ta kinky bilder/filmer av de, eller de sender ut slike bilder og filmer av seg selv. Så fremt en ikke har vokst opp under en stein, så burde det idiotiske i å gjøre dette være klart som dagen for alle og enhver som har passert 12.

Personlig begriper jeg ikke hva folk på død og liv skal ha nakenbilder av seg selv for, og har heller til dags dato ikke tillatt noen å forevige meg uten en tråd, men det er nå engang meg.. Undertøy/bikini har jeg overhodet ingen problem med, hvilket innebærer at jeg heller ikke har noe problem med en eventuell spredning av sådanne. At det derav, så vidt meg bekjent, ikke eksisterer noe materiale som kunne bli spredt til min fortvilelse, er den aller sikreste måten å forhindre at det skjer. Men folk er [heldigvis] forskjellig, så også på dette området.  Med andre ord; Jeg dømmer ingen for bildene/videoene deres, men det er ikke noe poeng i å komme til meg for sympati dersom de kommer på avveie pga at du har sendt de til andre eller flakset rundt med de på mobilen uten noen form for sikring! Vi har rett & slett kommet dithen hvor du så absolutt burde visst bedre..

8 kommentarer
    1. Min kjære insisterte på å ta videofilm av meg naken en gang for over 40 år siden. Denne filmkasetten fant våre gutter og forsøkte å tjene penger på å vise den. Publikum var andre unger i nærområdet. Noen av foreldrene til disse barna ga oss beskjed og filmen ble slettet. Fryktelig flaut, men heldigvis for meg fantes det ikke Internett.

    2. Er en med på slike bilder og videoer så må en være av typen som faktisk ikke har noe problem med at disse kommer «ut» eller på avveier 😜 de som sutrer om dette i media og sosiale media er vel heller de som ønsker publisiteten. Å lage mer oppmerksomhet rundt det har jo en helt annen effekt enn at en ønsker det hele skal forsvinne. Dumme folk ass..

    3. Her har jeg samme holdning som deg. Men i dagens samfunn,kalles dette “Victim Blaming/Shaming.” Jeg mener det er sunn fornuft. https://youtu.be/kXTmW1W7NG8

      I Mørk sitt tilfelle skapte hu ris til egen bak, ved å løpe til media med info om at hu hadde naken bilder på ville veier.
      Før den tid var det vel de færreste som visste hvem hu var, eller hadde anelse om bildene.
      Ble jo bare enda mer dumt,når hu etterpå går ut i media og ska forfølge alle som har sett bildene.
      Om hu ikke vil noen ska se dem.Slett dem fra tlf. Og ikke fortell media du har naken bilder på avveie. Burde blitt ledd ut av retten.spør du meg.

      Hadde en venninne en gang. Som ville jeg skulle ta naken bilder av henne,når hu oppdaga jeg hadde speilreflekskamera. Fikk inntrykk hu trodde det skulle bli noe alla vi-menn. Etter mye om og men, gikk jeg med på det. Men fikk henne til å kjøpe et minnekort til nettopp dette formålet. Tok bildene, ga henne minnekortet. Sa at nu har ikke jeg ansvar for de bildene lengre. Viste henne at det ikke fantes noe back up på camera.
      Aner ikke hva hu gjorde med dem.Men hørte aldri noe om at hu ikke hadde kontroll på dem,så antar det gikk bra.
      Men som prinsipp burde ikke folk ta slike bilder.Men om de likevel gjør det,ikke oppbevar dem på ting med internet connection

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg