En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

 

New day, Same shit..

 

Nok en dag i den selvforskyldte elendighetens tegn, altså; Som i går, så får jeg lønn som fortjent med en 23 plass med ditto besøkstall etter kun å ha utkommet med et spalteinnlegg..

Men nå er det til gjengjeld nok! Prosjekt julemeny er praktisk talt overstått med kun noen få korrigeringer som gjenstår før det går i trykken, hvilket er ensbetydende med at det ikke lenger er noen unnskyldninger for elendig produktivitet her på berget!

 

Og i mitt tilfelle, er ‘produktivitet’ i denne sammenhengen ensbetydende med faktisk å utgi det jeg forbinder med selve innlegget for dagen; Altså slikt som meningsytringer, deling av nyervervet kunnskap, og/eller et bildeinnlegg i ny og ne; Hvilket er de innleggene jeg identifiserer meg med som blogger, og derav også er innleggene som drar de største besøkstallene, i tillegg til å utgjøre fundamentet for hvorfor jeg valgte å begynne i denne bransjen i utgangspunktet.

I bloggsammenheng, liksom så mange andre områder i livet, så legger jeg kvalitet fremfor kvantitet i det å være ‘produktiv’. Jeg har valgt en måte å blogge på som innebærer å legge mye arbeid i ganske så omfattende innlegg snarere enn en rekke ‘snutter’ i løpet av dagen.

Nå er det selvsagt et utall ulike måter å blogge på, liksom jeg selv har favoritter jeg følger blant de fleste. Men når det er sagt, er det faktisk en grense for hvor mange innlegg en kan slippe, det være seg på en gang, i en slags serie, eller i form av småinnlegg i løpet av en dag før det slår negativt ut. En ting er at bloggleserne nå mer enn noen gang, krever en viss substans på det de gidder klikke seg inn på. I tillegg, er slik adferd nemlig også for dårlig folkeskikk å regne blant oss bloggere!

 

 

Dette er grunnet i at promoteringen av innleggene våre på blogg.no’s hjemmeside, der nysluppede innlegg legger seg øverst på siden, for så å bli skjøvet nedover etter hvert som nye innlegg slippes. Følgelig, vil en som ‘spyr’ ut innlegg sørge for at denne prosessen fra ens nysluppede innlegg starter på topp, til det så ender med å bli dyttet ut etter å ha blitt dyttet ett og ett hakk lenger ned på siden etter hvert som nyere innlegg har utkommet, går betydelig fortere dersom en person pøser ut innlegg slik at vedkommende kan ha både 4 og fem innlegg på hjemmesiden! Og i og med denne hjemmesidelanseringen er vår desidert fremste promoteringskanal, så sier det seg jo selv at det ikke er greit at det er noen som ikke tar hensyn til at en faktisk er én av en samling bloggere som alle deler samme kanal for promotering av innleggene sine!

Nå er det imidlertid bloggkonsept der dette hensynstagendet blir hakket mer komplisert; Og da tenker jeg i bunn og grunn på de matbloggerne som baserer seg på ukesmenyer; I deres tilfelle, så utkommer de nemlig ukentlig, -som regel på søndager, med en bolk bestående av 8 innlegg; Et inneholdende rettene for den kommende uken, i tillegg til 7 innlegg bestående av oppskrift(er) for rettet(e) tilhørende hver av ukedagene. Her er det jo i seg selv hverken snakk om manglende substans eller ‘spamming’ av hjemmesiden i den forstand, i det dette jo faktisk er konseptet deres! Men samtidig har jeg selv fått utlagt innlegg rett i forkant av et slikt dropp hvor jeg har sittet og se på  promoteringen av dette bokstavelig talt renne ut i sanden i det en matblogger med ukesmeny har hatt et dropp like i etterkant.. – For selv om det ikke er noe å si på kvaliteten av det som legges ut i disse tilfellene, liksom det er forståelige grunner til det som følgelig skjer, så er det like forbannet forsmedelig for de som har lagt ut innlegg rett i forkant.. – Innlegg som de respektive bloggere har lagt tid og arbeid i å ferdigstille, og som derav er berettiget en lansering verdt å nevne!

 

 

I utgangspunktet, er det i midlerid fullt forståelig at dette ikke har streifet de respektive bloggerne, i det denne hjemmesidepromoteringen på langt nær er av en slik avgjørende betydning for lanseringen av innlegg som for oss andre, liksom det jo er hva konseptet deres går ut på! Men nå i den senere tid, har dette problemet imidlertid vært fremmet såpass at det ikke lenger kan sies å foreligge noen unnskyldning for ikke å ha fått det med seg..

Blogger en under en utgiver slik tilfellet er for oss her på blogg.no, mener jeg nemlig at dette på sett og vis avkrever at en tar seg tid til et minstemål av tid til å sjekke ens medbloggeres utgivelser for med det å kunne snappe opp de signaler som måtte foreligge om ting og tilstander som råder i bloggverdenen. – Og har en i det hele tatt vært innom hjemmesiden de siste månedene, burde en vitterlig ha fått med seg den irritasjonen som foreligger hva problemet med innleggsspamming angår..

Av den grunn, mener jeg at vi også må kunne avkreve samme hensynstagen fra de respektive matbloggere som fra alle oss andre. I deres tilfelle, innebærer imidlertid et slikt hensynstagen at en f,eks foretar de respektive ukesdropp på tider med den laveste aktiviteten; Både mht slipp av innlegg, så vel som antall besøkende, for med dette å besørge en maksimal skadebegrensning, for å si det sånn. Dette innebærer jo selvsagt nattevåk, men i mine øyne, er dette faktisk prisen de må betale for å kjøre dette konseptet, dersom de ikke heller skulle velge å spre utgivelsene over dagen, eller rett og slett å utgi oppskriftene de avmerkede dagene! Dette skulle jo vitterlig ikke ha noe å si for tiden deres, i det innleggene jo like fullt kan ferdigstilles som vanlig, slik at de følgelig kun har å logge inn for å klikke ‘send’ de påfølgende dagene. – Og dette mener jeg en vitterlig må kunne forlange!

13 kommentarer
      1. *hehe*
        Såpass må folk tåle, ass! Vi deler på den lanseringskanalen hjemmesiden er alle sammen her inne, og da syntes jeg rett og slett det er på sin plass at man sier i fra når det er noen som regelrett kaprer siden på bekostning av andre 😉 😀

        1. Jeg vet ikke hva som er riktig eller ikke lengre, Kjerringtanker la ut et innlegg om at jeg spammet siden da jeg hadde postet 5 innlegg i løpet av et døgn, nå vet jeg jo at hun ser helst at jeg poster 0 innlegg 😂 attpåtil ble det skrevet at jeg hadde jeg mobbet noen andre til å slette bloggen sin, selv om min kommentar ble framlagt flere dager etter at den aktuelle bloggen allerede var sletta 🤪 en må være varsom med hva en gjør her inne eller så blir det krig 🤭

          1. Jo, det vet du! (hva som er rett & galt, mener jeg).
            Du vet hva som er innenfor normal folkeskikk og hensynstagende, hvilket like fullt er det eneste som kreves her inne som i verden for øvrig. 😉
            – Hva den nevnte kritikk og kritiker angår, så er vel denne grunnet i en så til de grader ræva personkjemi at det ideelle ville nok vært at du ble plassert i ei boble uten mulighet til utgående kommunikasjon til omverdenen, og derav avskåret fra å kunne påvirke denne på noe vis *haha*. Non the less, så har man unektelig misforstått i det en går ut med påstander om at 5 innlegg, hvorpå samtlige er av en solid substans, omfattes av dette her!.. Jeg mener.. Enhver må da kunne fatte at det ikke er dette det er snakk om, men det å ha flere innlegg liggende ute på hjemmesiden samtidig!..
            – Når det er sagt, så var det et par ganger i det jeg begynte med flere innlegg pr dag at kombinasjonen av færre nyutgivelser enn normalt, og at det ikke gikk mange timene mellom mine førte til at det første enda ikke hadde rukket å bli skjøvet ut før det andre utkom. Følgelig, endte jeg altså opp med å ha to innlegg fremme samtidig, og selv om jeg ikke hadde gjort noe kritikkverdig i den forstand, da det både var substans og godt innenfor det akseptable mht til tidsrom imellom hvert av de, så er det uansett noe jeg helst vil unngå. – Og da tenker jeg faktisk ikke bare av hensyn til andre, men i grunnen først og fremst av hensyn til meg selv; Jeg mener.. For oss som legger både tid og arbeid i hvert av innleggene, så er jo unektelig slik at jo lengre tid en utgivelse fpr ligge fremme, dess bedre! Ergo, er det jo for dumt at JEG blir den som sørger for å sende det ut fra første siden, liksom!..
            Derfor har jeg for ettertiden gjort det til en vane å sjekke hvorvidt min forrige utsendelse er ute før jeg legger ut. For om dette fremdeles er fremme, så utsetter jeg nylanseringen frem til det foregående utgår.
            På dette viset, sikrer en seg da også ved å ha sitt på det (knusk) tørre m.h.t potensielle angrep fra folk som måtte ha et overdrevent bilde av hva dette her faktisk går ut på 😉

      1. *hehe* Jeg tror vel det kan virke som om det er flere issues enn det faktisk er når en er ny og fremdeles litt ukjent med systemet som sådan.. For i det store og hele vil jeg vel si bloggverdenen er ganske så representativ for hvordan det er ellers i samfunnet; Stort sett går fordelinger, køordninger o.l knirkefritt, med unntak av enkelte irritasjonsmomenter som ikke syntes å forstå seg på slike grunnleggende sosiale spilleregler, fordelingsprinsipp og generell hensynstagende; De som f.eks trenger seg frem i køer, fyller handlevognen til randen når det er en tilbudsvare uten tanke på at det kanskje var andre som gjerne skulle hatt, osv.. 😉

    1. Akkurat det kan jeg skjønne er veldig irriterende, spesielt hvis man har brukt lang tid på å produsere ett innlegg. Husker en gang (av flere) hvor jeg brukte meget lang tid på innlegg så la det seg ikke ut på siden engang. FRUSTRERENDE!

      Ha en fin dag Gry og godt å høre at du er ferdig med meny’ene 😊😊😊

      1. Ja, bortfall av innlegg er noe ordentlig herk!..
        – Men for en stund siden, så fant jeg imidlertid ut hvordan en løser problemet når det skjer!
        Altså.. Jeg sjekker alltid om innlegget ligger ute etter å ha postet. – Og de gangene det IKKE gjør det, så gjør du bare så her;
        – Gå tilbake til kontrollpanelet, og start et nytt innlegg.
        – Bruk gjerne samme bildet du brukte i utgangspunktet.
        – Her skriver du bare at teknikken har sviktet, slik at ditt siste innlegg bortfalt fra førstesiden og dermed blir nødt til å utkomme i ‘innpakket’ utgave, eller noe i den duren, før du linker til det respektive innlegget.
        (Bruk gjerne litt stor skrift på linken og midtstill, slik at den vil utgjøre blikkfanget i innlegget. Selv legger jeg også inn linken til bildet, slik at de også kommer frem ved klikke dette).
        – Gjør gjerne litt om på overskriften, da det kan være et ord som er brukt som er årsaken. Som regel er dette ord som typisk benyttes i annonse/reklameinnlegg, og som dermed kan kicke inn på systemet som umerket annonseinnlegg e.l
        Klikk ‘SEND’, og voila! 😀

    2. Funksjonen planlegg publisering er ypperlig når man har en serie innlegg klar til publisering. Da slipper man langt på vei å spamme med 10 innlegg i slengen. Just saying.

      Ha en nydelig dag med et minimum av spam! 🌸

      1. Ja, så jaggu har vi ikke det!! Den tenkte jeg faktisk ikke på en gang! 😛
        – Sikkert den mest undervurderte, så vel som underprofilerte funksjonen i hele ‘verktøykassen’ her inne.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg