En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, dog med en humoristisk vri, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er at det kan være artig å få et usensurert innblikk i en bloggers mind-set på sitt mest navlebeskuende, hvilket tidvis vel må kunne sies å være borderline narsissistisk.. 

 

 

It’s a beautiful day – for this 22 year-old!

(hvis aldersbenevnelse vil bli forklart i et eget innlegg..) 

 

Ja, som det vel mer enn antydes over, så er det atter igjen duket for en dag med lystige bekjennelser og gladstemning; Med en fin-fin 19 plass med høyst respektable besøkstall for en onsdag ut i fra dagens standard, så er kravene oppfylt for at pilen skal stå stanfast på trivelig her jeg nå sitter å skriver ned disse gledens bekjennelser akkopagnert av solskinn og fuglesang, med rosenblader svirrende i luften rundt meg.. – Kort fortalt motsatsen til det stemningsleie som rådet i gårsdagens bekjennelser, hvorfra ble skrevet kun to plasser lavere i ‘hierarkiet’, men samtidig de to plassene som jeg vil si innebærer den største forskjellen på hele denne listen..

Utsnitt av dagens toppliste hos Blogg.no

 

Da jeg først fikk se dagens liste, var imidlertid den første tanken at den igjen var ‘forkludret’ av dette, for oss, uforklarlige oppkommet av døde blogger, som oftest tilhørende gamle storheter som brått står oppført med besøkstall uten rot i virkeligheten i alt fra bare noen få minutter til timer, før de brått er forsvunnet som dugg for solen, hvorpå de så etterlater seg blogglisten i sin korrekte form. For, med unntak av Martine Halvorsen, som står oppført på min høyre side (altså som nr. 20)  jeg er nemlig omringet av gamle ‘rosabloggere’ som for lengst har gjort sorti! Så til de grader selvsagt anså jeg altså dette plutselige oppkommet av ‘gammel storhet’ (om en kan referere til et fravær som strekker seg til en 8-10 mnd. for ‘gammel’, – der de respektive aktørene på toppen av alt antas enda å være et greit stykke unna å bikke 30) for å være et slikt ‘blast from the past’ at jeg aldri ville giddet å gå det nærmere etter i sømmene dersom det ikke var for at bloggen som har slått alle rekorder m.h.t ‘stayerevne’ i toppsjiktet uten å oppdatere var blant ‘oppkomlingene’..

Til tross for at jeg kun har avlagt et par visitter på bloggen til Stina, som figurerer på min venstre side (hvilket da er ensbetydende med plass nr.18) mens den ‘levde’, så har den nemlig brent seg fast i bevisstheten min som noe tilnærmet et ikon i tiden som fulgte etter at den ble erklært avsluttet (i et eget innlegg) i februar en gang. For selv den tiden Isabel Raad, Sophie-Elise Isaksen og Martine Lunde, som må kunne sies å være rikskjendiser forble værende i toppsjiktet etter å ha utgitt sine (foreløpige) siste innleggsoppdateringer kom til kort i forhold til den stayerevnen som denne bloggen skulle vise seg å ha. – Og dette til tross for at til Raad og Lunde ikke engang annonserte sin sorti, og dermed  etterlot publikum hengende i sin uvitenhet om at det siste innlegget skulle bli det siste! Av en eller annen grunn, så utvikler jeg altså en ‘greie’ i form av å se hvorvidt den har greid å stå seg enda en dag.. – Og når den så til slutt begynte å vise en dalende kurve, så var den altså så svakt nedadgående at hennes sorti fra listeoppføringen etter alt å dømme ble foretatt av blogg.no. – For jeg hadde iallfall til gode å se henne falle under topp 40!

 

 

Så i det hun nå plutselig poppet opp i godt gammelt sjikt, så vekker dette (selvsagt) min nysgjerrighet (- Jeg mener.. Vi snakker tross alt om en utgivelse som i min bevissthet har utviklet seg til å bli for et reinspikket ikon å regne i kraft av å være innhyllet i et [metaforisk] slør av overnaturlig mystikk her). Følgelig klikker jeg meg dermed inn, hvorpå det faktisk skal vise seg å ligge en aldri så liten førjulshilsen fra Stina, der hun uttrykker en gledelig overraskelse over aktiviteten som har forblitt bloggen hennes til del i tiden etter hennes sorti, i tillegg til en invitasjon til de besøkende til å følge henne på Instagram, der hun hovedsakelig opererer nå for tiden. – Følgelig, er jo dette, til min overraskelse, en i aller høyeste grad reell oppføring! – Og derav så freser jo luften rett ut av ballongen i hht den i utgangspunktet i overmåte sterke hypotesen om at det dreier seg om det nevnte sporadiske ‘hick-up’ i systemet, bestående av forbigående ‘oppkomlinger’ fra fortiden også hva de øvrige ‘gjenoppstandelsene’ angår! – Og ganske så riktig; Det skal vise seg at også bloggen til Andrea Badendyck (som et kjapt googlesøk kunne fortelle meg er en tidligere Farmen-deltager) har blitt tilført en oppdatering i form av et annonseinnlegg!

‘Hmmm.. Dette var jo et riktig så pussig sammentreff’, tenker så jeg, i det jeg etter disse to visittene anser det for bevist at den listen som figurerer på skjermen foran meg er reell.. Sannsynligheten for at flere døde blogger skal re-oppstå på samme dag sånn helt uten videre, må jo sies å være såpass liten at en er nødt til å gå ut i fra at det ligger noe mer bak enn et rent tilfeldighetenes spill!..

 

 

Nå har det seg jo slik at ‘every duck has its day’, hvilket denne gang materialiserer seg i form av nye og ukjente detektiv-skills som viser seg i form av at det inntrufne brått sees i sammenheng med sånt som Anna Rasmussens snarvisitt i bloggsammenheng, der hun dukket opp helt ut av det blå, for så å snu i døren og forsvinne igjen tidligere i høst.. Derav trekker jeg så den slutning at de respektive ‘pop-ups’ er grunnet i en varselsmelding om at bloggene vil bli slettet dersom de ikke oppdateres innen så og så lenge. Et eventuelt valg om å ta det nødvendige grep for at bloggen skal bli værende i blogg.no’s arkiver, vil jo eventuelt være høyst  forståelig, og ikke minst et lurt valg mht å sørge for at muligheten for eventuelle come-back holdes åpen..

Men dette til tross, er det fremdeles gjenstående mystikk jeg i skrivende stund står på bar bakke i hht å kunne løse knyttet til 17 plassen på dagens toppliste: Denne innehas nemlig av bloggeren som kaller seg ‘Queen that’s me’, som, i alle fall ut i fra hva jeg har registrert, har vært aktiv inntil ganske så nylig, men dog uten å ha hatt noen form for ‘gjennombrudd’ som strekker seg utover topp 40 -plasseringer på dager med to- eller flere oppdateringer..

Så mens plasseringene som følger Stina- og Andrea Badendycks gjestevisitter er høyst forståelige, så er denne ‘Queenthatsme’s plutselige gjenåpenbaring med en plassering hinsides det sjiktet hun plasserte da hun ‘forsvant’ ut av bildet for hva jeg tipper må ha vært for et par-tre mnd tilbake! – Iallfall ut i fra hva jeg har observert i løpet av den tid jeg har delt plattform med henne..

 

 

Her er altså fraværet av en varighet som tilsier at det bare kan dreie seg om en pause (jeg tenkte ikke så langt som til å klikke inn på denne også før jeg tok til å skrive dette innlegget). Men ikke desto mindre har oppholdet vært av et såpass varighet at det, ut i fra egne erfaringer, etter alle solemerker skulle innebære et ‘set-back’ i forhold til det nivå en hadde klart å oppnå som en blogger uten noen form for kjendisstatus i ryggen. Så derfor blir dette come-backet rett inn på en topp 20 -plassering for intet mindre enn et logisk brist å regne, da all min erfaring som er blitt gjort i løpet av min nå på full fart mot 4 år lange atrabasiøse ferd opp og frem som blogger tilsier at hun selv med to-tre innlegg skulle slitt med i det hele tatt å kare seg inn blant de topp 40!

– Nå må jeg få presisere at dette overhodet ikke er grunnet i kvaliteten på utgivelsen! For hva jeg kan huske, har jeg kun vært innom på en kjapp visitt for år og dag siden, slik at jeg ikke har noe vurderingsgrunnlag i så måte, what so ever. Men i kraft av at hun vitterlig er en blogg.no -blogger, og dermed har oppfylt de kravene til kvalitet som stilles for å tas inn som blogger på hovedplattformen, så anser jeg det trygt å gå ut i fra at den er upåklagelig i hht den respektive genren. Som så typisk er for de utgivelser som figurerer her på plattformen, er det ingen kvalitative forskjeller som foreligger mellom de som typisk plasserer i toppsjiktet og de som befinner seg lenger nede i rekkene. nå mer enn noensinne, er det kun et spørsmål om graden av gjennombrudd, om en kandet på den måten. I dette ligger det at man for å kunne ha en topp 20 plassering som realistisk mål den påfølgende dagen, er nødt til å ha hatt en form for gjennombrudd; Det være seg om en har blogget gjevnt og trutt med høy kvalitet i en årrekke, har blitt skutt rett til topps i form av en TV-opptreden, eller som meg, der den første delen av tilbakelagt vei opp til dagens nivå er gjort på den harde måten, mens den siste delen er takket være uvurdelig hjelp, først og fremst fra ‘Kokken’ & ‘Kaninen’ Uten at et slikt gjennombrudd har funnet sted på noe tidspunkt, så er det derav regelrett naturstridig å plutselig feie inn på en topplassering etter et månedslangt opphold, uansett hvor høy kvalitet utgivelsen måtte holde! Så derfor later det til at det vil forbli et mysteriens slør liggende over dagens toppliste..

8 kommentarer
      1. *hehe*
        I de tilfellene der ‘døde’ blogger feilaktig dukker opp på listen før de forsvinner igjen etter en liten stund, kan det nok være at jeg vil spørre om dersom det fortsetter å skje såpass ofte som nå i det siste.
        – Men når det er snakk om reelle plasseringer som er grunnet i at gamle bloggere ‘slenger innom’ med en liten oppdatering nå og da, så ville det tatt seg særdeles dårlig ut dersom jeg aktivt begynte å ‘grave’ etter (mulige) årsaker til at det er flere ‘gjestevisitter’ til gamle trakter i løpet av en dag! Å reflektere litt rundt en slik forekomst i dette konseptet ut i fra et ‘flue på veggen’ -perspektiv er en ting. – Å gå ut og ‘fiske’ etter informasjon om ting jeg overhodet ikke har noe med, ville derimot vært regelrett uhørt, og derav fullstendig uakseptabelt 😉 😀 😉

    1. Finnes det regler som fjerner blogger etter et langt opphold tro.
      Kanskje burde det vært en regel som sier at etter et langt opphold blir ikke bloggen slettet men sperres for listing på den berømmelige 100 listen.

      1. Om det er noen fastsatt tidsgrense for hvor lenge en blogg blir listet uten at det er foretatt noen oppdateringer, kan jeg ikke si noe om, men jeg er imidlertid temmelig sikker på at det er grenser for hvor lenge blogg.no tillater det! Dersom jeg ikke har vært fullstendig på bærtur, så ble nemlig verken Stina eller Isabel Raad værende til de ikke lenger var blant de 100 best besøkte..
        De andre som ble værende i lang tid etter siste innlegg ble lagt ut, bet jeg meg ikke merke i på samme måten, da jeg i det tidsrommet de sluttet befant meg på et nivå som føltes som noe tilsvarende et (metaforisk) lysår unna det nivået der profiler som f.eks Sophie-Elise, Martine Lunde, hun der pilot-dama, o.l opererte. Det var som om de tilhørte en annen verden, for jeg kan faktisk tidsfeste da disse to kan sies å ha blitt til en til da jeg ‘møtte’ Iselin Guttormsen på vei ned mens jeg hadde tatt mitt første steg av betydning på vei opp..
        Men tatt i betraktning at jeg aldri møtte hverken S-E eller Martine Lunde i det de var på vei ut, så ble sannsynligvis heller ikke disse værende så lenge som til at de fikk en naturlig sorti, for å si det sånn, men her kan jeg altså ikke si noe sikkert..
        – Hva sletting av blogger angår, så tror jeg de foretar oppryddinger med jevne mellomrom ved at de sletter døde blogger hvis kontoer er forblitt urørt etter først å ha utstedt en advarsel om anliggendet.. – Rett og slett for å forhindre at de til slutt ender opp med å ha et utall for lengst døde blogger på serveren sin slik tilfellet skal ha vært i forkant av overflyttingen.. 😉

    2. 🙂

      Kanskje nye nysgjerrige blogglesere “tilfeldig” sveiper innom bloggere som IKKE er aktive lenger… eller har pauser… 🙂
      Jeg ser jo av og til at bloggere dukker opp lenger nede på listen – som har vært borte en tid…kanskje er det tilfeldig – eller ikke…

      Lag deg en fin fin dag 🙂

      1. Ja, det har jeg lagt merke til også.. Det har jo unektelig vært et betydelig frafall blant mindre blogger også, for det er jo ikke SÅ lenge siden det dagsmålet som i dag er sentrert rundt topp 20 dreide seg om det å i det hele tatt å plassere blant de 100 som er oppført på den listen!! Jeg hadde selvsagt på langt nær det antallet klikk som jeg har i dag, men ikke desto mindre, så husker jeg jo at en måtte bikke 120 for i det hele tatt å kunne ha et realistisk håp om å komme med, og nå holder det jo gjerne med å ha bikket 80..

    3. Blogg.no er ikke så ille som Nouw 😂 Der har de en utstilling av sine toppbloggere med bilde. Ingen av dem har skrevet noe på et par år.
      Tror vel at blogg slik vi ser nå blir mer eller mindre borte. Nå kaller de seg jo blogger på Instagram også uten å skrive mer enn det under bildet.

      1. Ja, de gamle ‘rosabloggende’ storhetene har jo falt fra i stor skala, så konseptet har jo definitivt blitt totalforandret i løpet av det siste halvannet året.. I mine øyne, har det faktisk blitt vesentlig bedre, da det nå fronter en bredde sim favner HELE befolkningen, og ikke et som i vesentlig grad har begrenset seg til jenter mellom 16 og 25. At de ‘gamle’ er borte, og dermed også leserne deres, slik at bloggen som genre har langt færre lesere enn før, håper- og tror jeg det bare er en bølgedag før ‘mannen i gata’ får øynene opp for at dette er blitt en genre også for ham..
        – Da jeg skulle begynne å blogge, åpnet jeg først konto på Nouw, da det faktisk ikke var i mine tanker at dette ville foregå på norsk! Så på papiret, fortonte jo derfor Nouw seg som det klart beste alternativet, og da i den internasjonale (engelskspråkelige) utgaven.. Men jeg innså jo kjapt at ikke bare ville det å komme fra intet og bli ‘sett’ i det havet av blogger, var et ‘mission impossible’. Videre, tok det heller ikke lange tiden før det ble klart for meg at mitt konsept, som den gang ene og alene var en samfunns- og nyhetsblogg, var fullstendig malplassert på en plattform som gikk ‘all in’ for de tradisjonelle influencerkategoriene mote/skjønnhet, interiør, reise/livsstil, mat & trening..
        Ikke sånn å forstå at det har vært en ‘walk in the park’ her på blogg.no heller. – Snarere anything but! Men på Nouw ville jeg etter alt å dømme vært sjanseløs..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg