En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er altså å gi et usensurert innblikk i en bloggers borderline narsissistiske  mind-set på sitt mest navlebeskuende.. 

 

Sidevisninger + bonusvisninger = ?

 

Tiden har virkelig føket av gårde i hastigheter denne uken, og det så til de grader at det føles faktisk som om vi har gått rett fra mandag til fredag! Følgelig innebærer dette også at det er gått flere dager siden mine siste bekjennelser, og dags for å få nedtegnet den etterfølgende bloggingen..

Hva egen innsats angår, så kan jeg heldigvis (må det jo være lov å si) melde at jeg fremdeles holder stand med plasseringer fra 13-20 på topplisten, hvorpå jeg på dagens utgave er å finne på plass nummer 14.

 

Utsnitt fra dagens toppliste hos blogg.no  

 

Nå har jeg (mirakuløst nok) vært blant de som er så heldig å ha hatt en fungerende Google analytics funksjon i lang tid  [knock wood!] *knock, knock, knock*, slik at jeg dermed vet hvordan den respektive dagens blogging er blitt mottatt hva besøkstall angår. Men ikke desto mindre, så anser jeg det for utopi å regne at denne telleren noen gang skal kunne operere fullstendig fri for små ‘hick-ups’ som medfører at de tallene som den respektive plug-in står oppført med bestandig avviker noe fra det jeg blir stående med på den kommende topplisten. Jeg har iallefall enda til gode å oppleve en dag der det ikke er et avvik på et sted mellom 10-40 sidevisninger!

 

Google Analytics er den oversiktfunksjonen plattformen benytter. Her kan man følge bloggens besøkstall fortløpende for hhv. antall inne på siden i øyeblikket, dagen i dag (oppdateres hver time), gårsdagen, ukeoversikt, siste 14 dgr, måned, 3mnd, det siste- og de tre siste år. Det er m.a.o ikke omfanget/valgmulighetene det står på, men hva nøyaktighet og brukervennlighet  angår, er det imidlertid et betydelig forbedringspotensiale.. 

 

Til alt hell, går det iallefall for mitt vedkommende som regel i min favør, slik at listen kommer opp med en aldri så liten ‘bonus’ hva besøkstallene angår. Men ikke mindre, er det jo unektelig en merksnodig greie at det ikke går en gad der min teller i kontrollpanelet evner å komme opp med et identisk tall som den som står for de offisielle tallene hos blogg.no. Jeg mener.. De tar jo begge for seg døgnet fra midnatt til midnatt, for å si det sånn, så hvor i heiteste er det sidefunksjonen min misser de klikkene som utgjør det respektive avviket den aktuelle dagen??

At jeg noen gang vil få dette spørsmålet besvart, er nok heller tvilsomt. – Dette er nok et av de viderverdigheter en kommer utfor dann og vann som vil føye seg inn i rekken av livets uløselige mysterier…

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Jeg har også en fungerende Google analytics, men får sjeldent sett den i sammenheng med listeplassering (er stort sett utenfor). Den siste tiden har jeg noen ganger havnet på listen og uten unntak er ikke tallene like – så det er noe jeg også lurer på. Kanskje det er meningen at det skal være et av livet store mysterier?

      1. Jeg går definitivt god for den, ass! Med en gang noe får ett eller annet mystikkrelatert ved seg, blir det liksom brått noe litt sånn eksotisk og eksklusivt over det, hvilket jo er langt å foretrekke fremfor å bare se det som en funksjon med i overkant mange ‘bugs’ *haha** 😉 😀

    2. Mener å huske support fortalte meg en gang om hvorfor tallene ikkje alltid (om aldri) stemmer 100% og det var snakk om tidforskjeller, altså hvis GA tar en avregning en time eller 2 før/etter oss 🙂 mener det var noe i den duren

      Vibbedille 🙂

      1. Ahh.. Så selv om en har stilt den inn etter norsk tid, og den dermed ser ut til å være på stell på siden, så er det allikevel et aldri så lite avvik fra sentralen (eller hva nå en skal kalle det).
        Takker så mye for oppklaring 🥰

    3. Egmont tar ikke blogg seriøst. Ingenting stemmer, lesere får opp ‘Bad Request’ når de skal kommentere i bloggene våre, Stina vises på lista selv om hun og flere er inaktive, tidvis dukker enda SophieElise mfl opp og troner på topp 20 fra noen minutter til noen timer. Når man poster innlegg så havner mange bilder opp ned på plattformens hovedside, noen har en funksjon som teller inntekt som visstnok aldri fungerer, og som du nevner så fungerer ikke GA heller, noe som jeg også har merket meg. Jeg har sikkert glemt noe, men konklusjonen er den samme, ingenting fungerer som det skal, og hele greia oppfattes useriøst.

      1. Herregud, ut i fra alt det du ramser opp her, så lever jo jeg et velsignet problemfritt bloggerliv!!..
        Analytics har riktignok hatt sine ‘hick-ups’ med påfølgende hodebry og irritasjon til tider, liksom inntjeningstelleren tar seg sporadiske pauser, for å si det sånn.. Men bildene vises nå som de skal, og jeg har iallefall ikke fått noen tilbakemld. på at folk ikke får kommentert.. Om så er, så håper jeg virkelig noen mailer meg om det, for det ville faltisk vært for en katastrofe å regne! Meningsytrer uten fungerende kommentarfelt går jo bare ikke an.. 😳🙄

        1. Bildene dine vises ikke alltid som de skal, jeg har sett både deg og mange andre opp ned, at folk ikke får kommentert gjelder oss alle, vi som har blogger selv får kommentert uten problem, for andre lesere viser det seg å være mer problematisk, men det viser seg at hvis en klikker inn via FB, merkelig nok, så er det mindre problemer, men ikke borte.

          Jeg har hatt egne innlegg om dette etter jeg ble gjort oppmerksom, og det er uansett hvem sin blogg de prøver kommentere, din, min, Lene, Keb etc. De som kommenterer slutter bare forsøke, som sagt problemet er for de som er ikke-bloggere. Du er intet unntak, disse tingene gjelder hele bloggsystemet, ikke bare meg fordi jeg er Bunnytrash liksom. Men derimot ser jeg ut til å være den eneste som reagerer. Det kan vel komme av at jeg har dialog med lesere, og at flertallet av de som leser fast ikke er medbloggere, og at jeg ikke bare svarer kommentarer når jeg tilfeldig er innom, for så å forsvinne igjen. Jeg er egentlig her 24/7, jeg lever enda i en pandemi uten annen sosial omgang, haha.. Jeg skjønner godt at blogg dør ut når det er slik alt ligger an. Just saying – en medbloggers bekjennelser.

          1. Herregud, det er jo helt på trynet at dette er et gjennomgående problem over hele plattformen uten at det tas tak i! For at jeg også har desidert flest lesere utenfor ‘bloggverdenen’ anser jeg for åpenbart, da det vanskelig skal la seg gjøre å få rundt 1000 visninger uten at de fleste er ‘huket inn’ utenfor bloggermiljøet 😉
            Det burde jo ikke være levnet nevneverdig av tvil om hvilken betydning jeg legger i dette med muligheten for folk til å komme med innspill i kommentarfeltet heller, da det har vært spill åpent med nada godkjenning siden dag en! Ei heller har jeg slettet en eneste mld, -om det så aldri så mye er et troll! Jeg mener.. Det går jo ikke an å drifte en aktualitetsblogg som i vesentlig grad er basert på meningsytringer med sperringer i kommentarfeltet! Det her er jo faktisk helt krise!!

            1. Og jeg glemte nevne et problem du har hatt noen ganger, at innlegget ditt ikke blir vist på «siden vår» hvorpå du har laget nytt innlegg og henvist til ditt forrige.

              1. Ja, ang. det der, så har jeg faktisk avdekket en aldri så liten kuriositet.. For etter at jeg ble stabil på topp 20 plasseringer, har det ikke skjedd en eneste gang!! – Ikke sånn å forstå at det skjedde ofte tidligere heller, så det er vel i grunnen først nå i det siste at det har slått meg at dette later til å ha opphørt synkront med at jeg tok steget opp i de øvre gemakker.. Nå kan det jo godt være at problemet er blitt fikset/kraftig redusert over hele fjøla, men timingen er jo unektelig en smule oppsiktsvekkende, for å si det sånn.. 🤔

                  1. Som regel skyldes det at det er ett eller annet ord i teksten som systemet kicker på. Dette dreier seg så etter sigende som oftest om ord som linkes til annonsering (f.eks tilbud, kampanje, osv). Følgelig, så reagerer systemet med å blokke fra hjemmesiden når de respektive ordene fanges opp i innlegg uten merket reklame.
                    Problemet er at det gjerne er umulig å vite hvilket/hvilke ord som sørger for dette her, så eneste måten å være sikker på å få innlegget under radaren, er å ‘pakke det inn’ i en link som legges ut med en justert overskrift.
                    – Non the less, så indikerer det du sier at dette forekommer like hyppig som tidligere. Dette styrker jo vitterlig mine mistanker om at det av en eller annen grunn ikke gjelder innenfor topp 20, hvilket jo er svært merksnodig!..

                      1. Nei, det er umulig å vite årsaken i de spesifikke tilfeller. En må rett og slett bare legge ut linken i et nytt innlegg! Det har iallefall funket uten unntak for meg 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg