10 sjeldne egenskaper som krever null talent!!

Kan du bevise at du innehar følgende 10 egenskaper, er du garantert å stige i gradene på jobben oftere enn du skifter undertøy, for ikke snakke om at de også kan føre til at du får drømmejobben du i utgangspunktet ikke er kvalifisert for.. De følgende 10 egenskaper, er nemlig de en arbeidsgiver setter aller høyest, fordi de er forbundet med stor lønnsomhet, – og det tilhører de ytterste sjeldenheter at en person innehar hele ‘pakken’. Klarer du å bevise at du innehar samtlige av disse 10, vil det rett og slett si at markedsverdien din vokser seg opp til uante proposjoner! – Og det som er så rart, er at ingen av de hverken krever et minstemål av utdanning, erfaring, eller et snev av talent!.. 

 

 

1)  Vær på plass til rett tid! Det være seg på jobb såvel som til private avtaler.

2)  God arbeidsmoral! Bestrebe deg på å være den flittigste/mest effektive arbeideren i lokalet. Kom tidlig, gå seint, og lær deg å mestre dine svake sider.

3)  Grundighet! Vis at du har yrkestolthet. – Ikke gjør ting halvveis og/eller slurvete, men gå ‘all in’ for enhver oppgave du settes til.

4)  Kroppsspråk! Bestrebe deg på en god kroppsholdning; Rett deg opp i ryggen! – Og ikke sitt som en ‘melsekk’ på stolen; Når du samtaler med noen, len deg innover, og lytt til det de sier. Sørg for øyekontakt, og vis interesse!

5)  Energi!  Sørg for at du stiller ‘up to speed’ ved hjelp av nok søvn, regelmessig mosjon/trening og et sunt kosthold. Vær i bevegelse, og sørg for at ting går fremover i hht det du driver med.

 

 

6)  Humør og innstilling!  Vær blid og positiv i møte med mennesker både på jobb og privat! Ike la deg knekke av kritikk eller at noe går deg i mot. Bestrebe deg heller på å se det som en erfaring som vil tjene deg i det lange løp. Om du har noe du vil ta opp/kritisere, legg frem dette på en saklig måte ovenfor den/de gjelder ved dagens begynnelse, slutt, eller i pausen.

7)  Lidenskap! Ved å utvikle en lidenskap for bedriften du jobber for/arbeidet ditt, gjør at ditt glødende engasjement både vil appellere til kundene, samt at det vil smitte over på de øvrige ansatte.

8)  Lærevillig!  Vis ydmykhet, og vilje til å utvikle deg. Ikke gå rundt i den overbevisning om at du kan alt og vet alt, men bestrebe deg heller på å lære noe nytt hver dag, slik at du ikke vil stagnere.

9)  Gjør det lille ekstra!  Mens den gjengse arbeider bestreber seg på å kunne leve opp til det som forventes av den respektive stillingen, så sett deg heller det mål for øyet at det som kreves og forventes av deg, er det aller minste du kan akseptere av deg selv i løpet av en arbeidsdag. Se etter ting som bør gjøres, og ta initiativ!

10)  Still forberedt! Sørg for at alt er klappet og klart i det arbeidsdagen begynner! – Gjør ‘hjemmeleksen’ din, og ikke still på møtet uten å ha lest deg opp på forhånd!

15 kommentarer

      1. Det er disse tingene som gjør en ansatt uerstattelig, og ikke fagkunnskap. Kunnskapen har man- eller man lærer den, mens de personlige egenskapene, er noe en enten har eller ikke har, for å si det sånn 🙂 🙂

    1. Jeg kunne ha klart det, men femmeren ødela alt, med et dusin diagnoser som gjør det punktet faktisk helt umulig, så du trenger ikke tenke på å forfremme meg liksom….

    2. Joda, her kan man ha alle TI rundt seg…. men energien kan nok dabbe av… kroppsspråket avslører jo oss ganske raskt og gjøre det lille ekstra… TI VIKTIGE EGENSKAPER vi burde strebe etter og vi er mange som gjør det også 😀
      Flott innlegg!

      Også så jeg plutselig et bilde som lignet på meg…… må inn og lese 😀

    3. Alle disse egenskapene (ferdighetene) har eg + litt ekstra som fks.omsorg og interesse for mine kollegaer og hvilke utfordringer de evt.har på arbeidsplassen som ofte er små ting,men som kan gjøre en kjempeforskjell i positiv retning for den enkelte arb.taker.
      Mine holdninger,min moral,min lojalitet overfor kollegaer,arbeidsgiver,regelverk,arb.mijøloven osv.osv…har ført til at eg uten å ha blitt valgt til noe verv fungerer som tillitsvalgt,v.ombud og vaktbikkje for at alt går rett for seg ift.likebehandlingsprinsippet,ansenitetsprinsippet,kvalitet på arb.miljø og reglement/retningslinjer generelt.

      Men forfordelt opprykk på stillingen min,fått delegert ansvar eg ikke har kompetanse for eller høyere lønn – nope – det har eg ikke sett noe til…..

      Hilsen synskepeggy.

      1. Nå vet jo ikke jeg hvor du jobber eller hva du jobber med, men jeg får inntrykk av at det iallfall er en viss størrelse på foretaket. – Og tragisk nok, så later det til at det ofte er vanskelig å bli ‘sett’ i større virksomheter enn i småbedrifter.. Slik jeg forstår deg her, er du verdsatt som den personen du er av kollegene dine, uten at det virker som om sjefen(e) følger dere opp som enkeltpersoner slik som iallfall jeg mener de burde..(?)
        For min del, kan man vel heller ikke si nedlagt innsats og ‘det lille ekstra’ har gitt seg de største utslag i kr. og øre, men hva restaurantjobben angår, gjør det faktisk ikke noe, da jeg vet jeg er verdsatt. Altså; Jeg vet jeg ikke er erstattelig i den betydningen av at jeg bidrar på et vis som gjør at det ikke bare er å ansette en ny i mitt sted dersom jeg ble borte. – Og jeg tror faktisk ikke engang en millionlønn fra en større bedrift ville vært nok for at jeg skulle ha sagt opp den jobben! For (med fare for å fremstå som en klisjé) dette dreier seg om den Vietnamesiske familien min, og den trivselen som følger det å høre til, er for mitt vedkommende priceless 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg