Det er Jul bare 2 mnd i året!

Det var en gang.. – For ikke så veldig lenge siden, faktisk, at ‘det var jul bare en gang i året’. Ikke sånn og forstå at det er blitt jul noen flere ganger siden det, det er bare at den er blitt så forbannet lang at det syntes rart å betegne julen som en ‘én gang i året kind of event’ .. 

 

 

For all del.. Jeg vitterlig ELSKER julen og alt som har med den å gjøre. Men når denne begivenheten, hvis forberedelser er gitt å starte i tråd med adventstiden faktisk kupper butikkhyllene allerede i slutten av oktober, så mister du meg..

I det jeg videre er vitne til det ene juletreet etter det andre være oppe i all sin glitrende skrud i god tid før det første lyset er gitt å skulle tennes i adventsstaken, håper jeg inderlig, for de respektive innehavernes skyld, at dette ikke dreier seg om ekte trær med ditto dryssende granbar. For det har seg nemlig slik at jeg har kjent traumet av å ha fått typ 98% av et juletres samlede granbar på gulvet mellom stue og utgangsdør, -og det hadde kun vært oppe i halvannen uke! Enda dette dreide seg om et godt under gjennomsnittet stort tre, så kan jeg kort røpe at den siste nålen ikke var ute før i begynnelsen av august.. Dette lagt til grunn, tør jeg ikke engang tenke på hvordan det skal la seg gjennomføre å dele stue med et tre av dobbel størrelse i 3-4 ganger så lang tid uten at det endelige utkommet av denne pre-pyntingen vil være betydelig forringelse av dets eieres mentale helsetilstand..

Likeså, føler jeg at et fix-ferdig julehus halvannen mnd før høytiden ringes inn snarere legger en demper på julestemningen enn å øke den. Julestasen skal jo liksom være noe spesielt, -en typ unntakstilstand som mister brodden av å nettopp det å være en unntakstilstand når tilstanden faktisk vedvarer fra midt i november til godt ut i januar.

2 kommentarer
    1. Jeg er veldig lite julete av meg 🙂 Så jeg pleier å reagere litt på alt julestyret jeg også. Men jeg var kalender-sjefen på blogg.no i mange år, for det var gøy. Strikket og laget julepremier til 24 dager. Og rottene mine var verter på kalenderen. Men det er ganske krevende, så i fjor kastet jeg inn håndkle. Mye som skjedde og jeg var syk hele tiden. I år orker jeg heller ikke. Jeg vil i år bare slappe av og kose meg i desember. Og gjøre noe julete når jeg får LYST 🙂 Julaften er jeg hos søsters. Ellers er det bare hjemme og kose meg. HÅper at folk handler fra seg på fornuftige måter i alle fall 🙂

      1. Å skulle drive blogg-julekalender for de av oss som har en jobb vedsiden av må jo virkelig være i overkant!.. Jeg mener.. Litt ekstra å gjøre på jobb da, hvilket det jo ofte blir i desember, så må jo dette bli en utrolig slitsom forpliktelse.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg