Har suksessoppskriften, men følger den ikke!

Dette innlegget er inspirert av et blogginnlegg jeg leste sent i går kveld, skrevet og utgitt av medblogger og bloggervenn, Brit (alias ‘Kjerringa’). I innlegget Jeg vet hva som skal til.. reflekterer hun rundt sin egen higen etter stadig flere sidevisninger og ditto høyere listeplasseringer, samtidig som hun vet hva hvordan hun kunne ha gitt seg selv et ‘boost’, uten at hun benytter seg av dette. Selv om hennes ‘booster’ er av et annet slag enn min, kunne innlegget allikevel ikke vært mer igjenkjennende, slik at tematikken har kvernet rundt i hodet dagen igjennom; Jeg har hva som kunne gitt meg et realt dytt opp og frem i hht egne ambisjoner, så hvorfor benytter jeg meg ikke av det!?.. 

 

 

Konseptet ‘blogg’ favner i seg selv like bredt som det mangfoldet av emner som finnes under sekkebetegnelsen ‘blader/magasiner’. Ikke desto mindre, er realiteten fremdeles slik at et uforholdsmessig høyt antall utgivelser innen bloggkonseptet, er såkalte ‘rosa-bloggere’, hvor det ved siden av bildereferater hva egen hverdag fokuseres på mote og skjønnhet. Av den grunn, har også det generelle bildet allmennheten har av en ‘blogger’ i vesentlig grad forblitt det av en ‘it-girl’ hvis nettutgivelse i vesentlig grad dreier seg om mote og/eller skjønnhet.

Som jeg tidligere har vært inne på her på bloggen, er jeg utdannet hud- og kroppsterapaut med til sammen over 12 års erfaring i faget, i tillegg til å ha hatt sporadiske modelloppdrag siden jeg var 18. Med andre ord, kunne jeg brukt hudpleiererfaringen min for alt den er verdt, mikset med ‘godbiter’ innen styling o.l jeg har fått lærdom av fra modelloppdrag, og derav kunnet skilte med en ‘killer’ av et konsept som formelig ville tatt kvantesprang oppover den listen. Men i stedet stanger jeg meg fremover i sneglefart ved å gå for ‘the hard way’.. Det lyder jo regelrett sinnssykt når en faktisk har ambisjoner for bloggen, som igjen springer ut i fra et behov for å nå ut til så mange som mulig! Sannheten er og blir at jeg er en ‘oppmerksomhets-junkie’ i ordets fulle betydning, av hvilket følger en eksponeringstrang på samme nivå som en hvem som helst toppblogger og/eller sosiale media-profil.
Forklaringen ligger i at mitt eksponeringsbehov i hovedsak består av å nå ut med synspunkter, meninger og refleksjoner, for med dette å gjøre det jeg kan for å få til endringer i de retninger jeg ønsker, i tillegg til å trigge folk til å stikke fra flokken som følger bjellekua, for å si det sånn. Derfor er selve målet med bloggen å vise ting fra en annen vinkel enn den som ellers blir vist for å utvide lesernes perspektiv. Derimot, ser jeg overhodet ingen hensikt i å skulle nå ut til folk med slikt som ‘dagens antrekk’ bestående av klær som er tilpasset min kroppsfasong, farger og stil, hva jeg har røsket med meg fra Kiwi, for ikke snakke om anbefalinger av hudpleieprodukter tilpasset min hudtype til alle og enhver, -hvilket inkluderer folk hvis hudtype overhodet ikke vil ha godt av de samme produktene som meg..

 

 

Når dette er sagt, så er jeg langt i fra like bastant i hht disse prinsippene i dag som jeg var i utgangspunktet. Veien skapes jo etter hvert som en går, som det så fint heter, liksom en jo lærer så lenge en lever.. I konkret betydning, vil dette si at jeg med tiden har gitt plass for et og annet ‘rosa’ emne her på bloggen. Dette vil imidlertid være strengt begrenset til ting som favner alle, og derav er like aktuelt og har samme nytteverdi uansett hvem det er som leser. Det er jo langt i fra slik at jeg ikke ser verdien i det faget jeg tross alt har vært en del av i årevis! Jeg er snarere stolt av det jeg har oppnådd på de nevnte arenaer. Det er bare at emner som mote og skjønnhet for meg, hovedsakelig dreier seg om individuell rettledning med vare- og produktanbefalinger tilpasset den enkelte.

At jeg nå har valgt å gi bloggen et mer variert innhold, er i vesentlig grad grunnet i et slags kompromiss med meg selv og egne prinsipper. For med å dryppe et og annet ‘rosa’ innlegg, vil dette kunne bidra til å gi noen små ‘boost’ av nye lesere, hvorpå håpet da er at disse også vil ta til seg de innlegg som er i tråd med bloggens sanne misjon..

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg synest du har mye interessant på bloggen som har fått meg til å tenke litt fra en annen side, men noen rosainnlegg innimellom gjør bare god variasjon. Jeg tenker hvertfall det. 🙂 Interessant at du ikke gir skjønnhetstips fordi alle er ulike, mens så mange influsensere nettopp gir sminketips uten at slikt nevnes.

      1. Takker så mye <33
        – Jeg skal ærlig innrømme å ha hylt min frustrasjon inn i dataskjermen mer enn en gang av ufaglært rådgiving på generelt grunnlag. Ukledelig make-up er kjipt nok, men virkelig ille er det når de gir hudpleieråd som potensielt vil 'herpe' huden dersom de praktiseres på 'feil' hudtype.. – Og med 'herp' mener jeg ikke et par kviser, liksom. Da mener jeg at hudens funksjon som organ er ødelagt, slik at den sprekker opp, får blemmer, osv, slik at en i verste fall blir forhindret fra å gå ut fordi huden ikke funker som det beskyttende organ mot påvirkning utenfra som vi er avhengig av!..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg