Hvorfor må vi på død og liv ha dette her!?

I det jeg klikker en link angående Tix’ betydning for unge med Tourettes syndrom, viser det seg at artikkelen er skrevet på ny-norsk.. Dette forferdelige grautmålet som var hat-fag nummer en på skolen, og derav har indirekte skyld i hva som fort kunne utviklet seg til en storbrann i det lærematerialet ble kastet på bålet etter endt eksamen..

Vi er skarve 5 millioner mennesker her til lands, så det må da for pokker la seg gjøre å begrense oss til ett skriftspråk her på berget når de klarer det utmerket i Russland!?  

 

 

Ny-norsk tekst, er for mitt vedkommende ensbetydende med at artikkelen erklæres uleselig, hvorpå jeg umiddelbart klikker returpilen. Denne artikkelen hadde jeg imidlertid såpass interesse av å lese at jeg blir sittende å banne akkurat lenge nok til at jeg får med meg de første setningene i introen, hvis betydning jeg ikke evner å forstå før jeg har lest den to ganger til..

Her tekster man både engelsk og svensk, -for ikke snakke om dansk, hvilket skiller seg sånn cirka like mye fra norsk som britisk engelsk skiller seg fra amerikansk! – Men det ny-norsk ‘rælet’ forventes vi altså å forstå!

Jeg begynner nå å ane konturen av et lettere iltert innlegg, og blir dermed værende på siden litt lenger. – Ikke for å lese, for det er fullstendig uleselig i det man mister sammenhengen i det setningene må leses en 4-5 ganger i snitt for å gi noen mening, men for å raske med meg noen eksempler slik at samtlige blir på det rene med hva jeg snakker om her;  ‘Openheit’, for eksempel.. – Hva faen betyr det? Eller ‘høve’?? For ikke snakke om ‘dykk’! -Et ord som så langt min norske språkforståelse går, enten dreier seg om substantivet ‘et dykk’ eller kommandoformen for verbet ‘å dykke’. Hva det derimot IKKE er, er et fucking pronomen!

Politisk korrekte medier, som f.eks. NRK, tviholder på dette fjaset ved konsekvent å kjøre 1/4 av både artiklene på nettsiden og tekstede program på ny-norsk. Tekstingen gir jeg forsåvidt blaffen i, da jeg, hva denne angår, snarere irriterer meg over at det ikke er muliggjort å få fjernet hele driten etter eget ønske og forgodtbefinnende. – Men nå er ikke jeg den eneste innbyggeren her til lands, så om jeg kan overse dette, så endres ikke det faktum at de av mine landsmenn som har behov for tekst bør være forunt en tekst det er mulig å få med seg, og SAMTIDIG få sett hva som utspiller seg på skjermen!

Hva faen er greia med den ny-norsken når ikke engang bergenserne, eller noen andre vestlendinger for den saks skyld, benytter seg av det lenger? Det er beyond me!.:

 

6 kommentarer
      1. Om jeg har en hjernekapasitet tilsvarende den man kan forvente å finne hos en gjennomsnitts glassmanet, kan meget vel være tilfelle, da jeg heller ikke forstår hva det å påpeke min mangelfulle mentale kapasitet gjør fra eller til her..(?)
        Jeg mener.. Om du, I motsetning til meg, mener vi bør beholde ny-norsken, så kommer du jo ingen vei med å gjøre deg til latter på det her viset! For å fremme ditt syn, må du faktisk argumentere det!
        Om du derimot er enig I at det bør fjernes, men at jeg viser tegn til å være mindre begavet I det jeg syntes det er noe herk å lese, så er du for smart til at du ville ha latt deg synke til det nivået som kreves for å legge igjen en kommentar som dette 😂😂😂

    1. jeg hatet nynorsk skriftlig på skola, men jeg liker å lese nynorske bøker. Egentlig er nynorsk et pent og poetisk språk, men fordi man må lære seg språket skriftlig ødelegges lysten til å lese også.

      1. Du har nok et poeng her. Denne motstanden henger definitivt igjen fra skoletiden hvor vi ble tvunget til å skrive stiler der man måtte slå opp hvert eneste ord 🙂

    2. Joda, nynorsk brukes enkelte steder på Vestlandet enda. Ulsteinvik, Volda osv, og enkelte steder oppi Telemarken 😊 Men jeg er enig med «dama fra nord», det burde være et muntlig fag i de delene av landet som bruker bokmål som skriftspråk. Jeg tror at hat-følelsen hos elever i ungdomsskolen og vgs kommer av at de tvinges til å skrive det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg