Når en føler seg mislykket i forhold til de rike og berømte..

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å tidvis bli slått av vemod over hvordan så mange gjevngamle eller yngre har oppnådd så mye mer enn en selv, uten å ha gjort noe spesielt (som utdannelse e.l) for det. Det gjelder alt fra toppolitikere til programledere, og det som ellers måtte være av innbringende, høyprofilerte karriærer. For mange har muligheten praktisk talt bare deiset ned i fanget, hvorpå alle dører har åpnet seg på vidt gap. En kan virkelig bli nedtrykt av langt mindre.. – Og i slike stunder, er det eneste som kan få en opp igjen det å gå inn på hvilke fordeler en har ved hverken å være spesielt rik eller berømt. Når sant skal sies, har jeg faktisk googlet det mer enn en gang, så her har jeg altså opparbeidet meg en solid kunnskap som er verdt å videreformidle.. 

 

 

Her følger altså noen ulemper ved rikdom og berømmelse jeg vil tro kan muntre de fleste rett tilbake til normal tilfredshet med det livet en lever:..

 

Rike & berømte er som magneter for falske mennesker:  Er en rik og/eller berømt, kan en ikke lenger ta vennlighet for hva det er. Disse kan aldri vite om imøtekommenheten de blir møtt med er grunnet i at de blir likt eller at de ønsker noe, det være seg noe direkte pengerelatert, å bli brukt som ‘springbrett’ for å komme i kontakt med de ‘rette’ menneskene, eller at de rett og slett ynder å sole seg i glansen fra vedkommende.

 

Rike & berømte får ikke gå i fred på gaten:  Uansett om de er i matbutikken, er på stranden, et utested, eller hvor det enn måtte være, vil de bli stanset av folk som ber om bilder, autografer, og gud vet hva. Slikt tar tid, og må være noe skikkelig herk, og spesielt når en skalk rekke frem til et bestemt klokkeslett. Det er heller ikke bare å avvise noen, uansett hvor velberettiget det er og hvor høflig og beklagende det blir gjort; Avviser de noen, blir de øyeblikkelig stemplet som overlegne primadonnaer.

 

Rike & berømte er yndede objekter for ryktesmeder:  Intet selger bedre enn kjendisskandaler, og verden er full av kynikere med ekspertise på å snekre sammen løgner og halvsannheter om de ‘rette’ menneskene.

 

Rike & berømte opplever stadig at folk forsøker å ødelegge livet deres av misunnelse:  Det være seg privatlivet såvel som det profesjonelle. Eksempelvis blir forholdene deres gjerne utsatt for et konstant trykk fra folk som går ‘all in’ for å skape splid, eller det konstrueres settinger, fakta og situasjoner for å rasere karriæren deres. Dess mer berømt en er, dess flere tiltrekker en seg av folk som ikke eier grenser for hva de er villige til å gjøre og hvor langt de vil gå for å gruse ofret for misunnelsen.

 

Rikdom & berømmelse får en gjerne til å miste perspektivet:  Mens ‘Kari & Ola’ er super-happy over å få tatt seg en årlig chartertur til Rhodos eller ‘Grangka’, må de rikeste blandt oss gjerne stå som eiere av øya de oppholder seg for å oppnå en tilsvarende glede.. Hva nyanskaffelser angår, tapes gjerne gleden over fine ting propesjonalt med at en i stadig økende grad er i stand til å kjøpe alt en måtte ønske. Det syntes nærmest naturgitt at en ikke evner å oppnå den samme gleden over ting når en kanhandle i denne prisklassen etter eget forgodtbefinnende som når en har spart en tid for å kunne finansiere den aktuelle gjenstanden.

 

Rike & berømte må også svare for de tristeste og vanskeligeste tingene i livet:  Mens en gjerne vil rope ut sin lykke til verden, vil en helst mure seg inne med sin ulykke, og dette gjelder like fullt for de rike og berømte som for alle andre. Problemet er imidlertid at det å kunne bearbeide sin sorg bak lukkede dører og/eller at ens feilgrep får passere i mer eller mindre stillhet er ikke er kjente mennesker forunt. De må svare for sine feilgrep og sorger like fullt som de blir spurt ut omn sine successer og lykke.

 

 

 

7 kommentarer
    1. Har tenkt på dette selv 😉 Er en bakside med berømmelse. Og tror ofte fattigere er rausere med det de har. Jeg tror jeg i oraksis ikke hadde taklet så bra å konstant ha flashet privatlivet og tragdiene på nett. Jeg hadde sikkert endet på rehab som mange andre som får suksess ovdr natta 😉

      1. Ja, det er så rart det der med at det gjerne er de som har aller minst som evner å dele det bitte-lille de har. – Og sammenligner en disse med norges rikeste, John Fredriksen, som har en formue på 100 milliarder (ikke millioner, men MILLIARDER!) og bosetter seg i Monaco i x-antall mnd av året for å slippe unna skatten, ser en jo hvor galt det kan gå..

        Hadde nok ikke tålt en alt for høy kjendisfaktor før jeg hadde fått noia jeg heller..

    2. Hei. Fin blogg du har. Ser du får oppdatert med nye innlegg ofte. Merker du noe forandring etter innlegget mitt, angående motivasjon og hjernen? Eller er det som, stort sett det meste annet i livet, at teori er noe annet enn virkelighet?

      1. Takker så mye 🙂

        Ang. motivasjonsinnlegget, var det i mitt tilfelle en forklaring på disse idiotiske issues’ene jeg har. -En bevisstgjøring jeg håper vil bidra til at jeg klarer å kvitte meg med de etterhvert nå som jeg vet mer om hvor problemet ligger. Det er imidlertid for lite tid som har gått til at det har gitt noen nevneverdige resultater enda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg