Ulike retningslinjer for influencere med ulike målgrupper?

Når det snakkes om bloggere og influencere, og hvilke retningslinjer som anbefalles fulgt, henspeiles det utelukkende til unge bloggere i begynnelsen av 20 -årene med et publikum på samme alder og yngre. Hele debatten rundt dette, forutsetter at bloggeren/influenceren følges av tenåringer, og hvilket ansvar som følger. Men det er faktisk en langt større bredde i ‘blogg-Norge’, og skal vi ha en seriøs debatt, er det på høy tid å innkludere de øvrige gruppene også, og ikke bare denne ene. For de retningslinger som gjelder en blogger med tenåringer i sin målgruppe kan da umulig være de samme som for influencere som retter seg mot et voksent publikum?.. 

 

 

Som en voksen blogger/influencer, ville jeg for å være ærlig, ansett det overraskende nok om det skulle vise seg å være 18-22 åringer blandt leserne av denne bloggen. Om de skulle la seg påvirke av meg m.h.t klær, utseende, osv, ville jeg ikke bare ansett det for å være særdeles overraskende, -jeg ville tatt det for et desperat rop om akutt hjelp. -Pronto!! Jeg mener.. Når en faktisk er gammel nok til å være moren til de bloggerne hvis målgruppe de befinner seg, sier det seg i grunnen selv at de ikke faller inn under min. -Og det samme må det vel være lov å si gjelder for mine voksne medbloggere..

Men selv om vi ikke retter vår påvirkningskraft mot aldersgruppen under 25, er vi imidlertid like fullt influencere, bloggere, og/eller hva vi kalles i disse dager! Vi påvirker bare innenfor vår egen målgruppe istedet, -altså voksne! Derfor syntes det for meg å være i overkant snevert (for å si det mildt) når vårt virkeområde kun omtales i hht de yngste i debattsammenheng. Jeg kan ikke huske å ha sett så mye som en antydning til at de samme retningslinjer kanskje ikke burde gjelde for alle. Disse kjørereglene for hvordan en bør bete seg i den rollen vi alle innehar burde vel så absolutt tilpasses de målgrupper de forskjellige bloggerne henvender seg til!?

For mens vi tilhørende min kategori neppe vil gjøre noe fra eller til ved å fronte en slankekur eller vise før og etterbilder fra en botox-behandling, ser jeg såvisst ikke bort fra at det også er de områder hvor det er vi som vil være tjent med å utvise en viss varsomhet. Hvor denne skoen eventuelt trtkker, vet vi imidlertid ingenting om, untatt det en viss livserfaring har forsynt oss med av sunt folkevett, da det kun er blitt utarbeidet retningslinjer som forutsetter at ungdom som målgruppe!

Når en istedet retter seg inn mot et publikum på 30+, er det selvsagt helt andre forutsetninger som gjelder, og derav retningslinjer som burde følges.

Hva syntes dere? – Skal det være et sett felles kjøreregler som gjelder for samtlige bloggere/influencere, eller burde disse tilpasses målgruppen den respektive utgiver henvender seg til?..

6 kommentarer
    1. Interessant! Gikk inn på statistikken Goggle Analytics nå og sjekket. I går var 28% av leserne 45-54 år. Resten fordelte seg med 24% på hver av gruppene 65+, 25-34 og 55-64. Hm…tydeligvis ikke truffet målgruppa mi ennå, som jeg egentlig bør gjøre 😉 87% kvinner og 23% menn. PS: Sjøl er jeg 68 år!

      1. Interessant! Gikk inn på statistikken Goggle Analytics nå og sjekket. I går var 28% av leserne 45-54 år. Resten fordelte seg med 24% på hver av gruppene 65+, 25-34 og 55-64. Hm…tydeligvis ikke truffet målgruppa mi ennå, som jeg egentlig bør gjøre 😉 87% kvinner og 13% menn. PS: Sjøl er jeg 68 år!

      1. (haha) No worries!
        Du er jo alt annet enn gammel til sinns, da, så jeg ville heller blitt overrasket om du ikke hadde størst appell blandt folk som er yngre i alder..
        Jeg har også min hovedtyngde blandt noe yngre lesere, men de er nå engang godt forbi den lettpåvirkelige alderen hva slikt som kropp, utseende, osv angår 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg