Utseendepress for viderekommende

I det rådende, -udelt positive, fokuset på utseendepresset blandt unge, vil jeg minne om at den eldre garde [les: 35+] oxo utsettes for et særs ødeleggende utseendepress; Nemmelig ungdomsfikseringen. 

 

En ung verson av ‘selv’ på modelloppdrag for ‘sommerhåret’ 

Nå er det sikkert unge lesere som er i ferd med å klikke seg videre med tanken ‘Dette gjelder jo ikke meg’. – STOP! Det gjelder faktisk i aller høyeste grad ‘deg’ like fullt som det gjelder meg, og alle andre for den saks skyld. Jeg er fullt klar over at det lyder som svada, men selv om det kan virke lenge til du er 30 -35 år nå, er det faktisk ikke det! Plutselig slår det deg som et knyttneveslag i magen at du er farlig nærme 30 -års dagen din. -En dag som for mange av dere vil bli like grusom som den ble for meg.. Og derfra er sirkuset i gang, og bursdager er noe som for all fremtid vil bli assosiert med alt annet enn glede.. 

Grunnen er så enkel som at kvinner i den vestlige kulturen blir ansett for å være ‘ferdig’ i god tid før de i det hele tatt har kommet halvveis i livet! – Og dette er faktisk en jævlig ødeleggende faktor i vårt samfunn! At selv ikke anti-age produkter og annet for folk på 65+ ikke har latt seg markedsføre av modeller over 35, og kun småroller som bestemødre har vært tilgjengelig for kvinner over 40 i filmbransjen, -uansett om kvinnens mannlige motspiller har vært 20-30 år eldre, har spredt seg som en farsott rundt til samfunnet forøvrig. Ei dame på 35+ har ikke lenger vært å anse som attraktiv, med den følge at ektemenn har byttet de ut for ‘jentunger’, for ikke snakke om de problemer det har ført med seg i yrkeslivet, hvor de mest kvalifiserte faktisk har hatt vanskeligheter med å få jobb, fordi arbeidsgivere heller har prioritert yngre, rett & slett fordi de er yngre.. Nå skal det imidlertid sies at det langt fra er gitt å være en fordel å være ung & nyutdannet heller, da en god andel av arbeidsgiverne rundt om går for det umulige; En ‘noen-og-tjue’ -åring med årevis av erfaring. 

Den oppmerksomme leser har kanskje lagt merke til bruken av perfektum (har vært)..(?) 

Det er fordi vi i løpet av de senere år har sett en tendens til en endring på dette området. Mye av æren for dette, ligger hos 90 -tallets supermodeller [Cindy Crawford, Vendela Kirsebom, Naomi Campbell, Heidi Clum, for ikke snakke om Kate Moss, m.fl] som fremdeles holder koken. Videre har TV-konseptet ‘Real housewives in…’ vært et uvurdelig bidrag på dette området. Dette er blandt tidens desidert hotteste Amerikanske reality-konsept for tiden, som innebærer at vi får følge en gruppe successfulle [og ikke minst stein hakke gale] kvinner fra diverse byer/områder i USA, bla.a Beverly hills, New-York City, New Jersey, Dallas, Orange county, m.fl. Det er kun takket være den snu-operasjonen de har startet som f.eks har gitt meg muligheten til å gjøre ‘come-back’ som modell i en alder hvor noe slikt hadde vært like realistisk som å håpe på en inbydelse fra NASA til å delta på en chartertur for å sjekke forholdene på Mars kun 10-15 år tidligere. Men det er fremdeles langt igjen! 

Dette gjør at det ikke bare er min elsk for å gjøre modelloppdrag som gjør at jeg ivrer etter å holde dette gående så lenge som mulig. Det har faktisk blitt til noe langt større enn meg selv, i form at det er mitt bidrag [hvor lite det enn måtte være] til fortsettelsen av denne tendensen vi nå ser

Den aller mest populære av det nevnte serie-konseptet med ‘husmødrene’, er den fra Beverly Hills. Kanskje ikke så rart, da disse oxo bringer Holywood glamouren med seg inn i TV ruten. En av de to originale deltagerne som fremdeles er med, Lisa Vanderpump har dessuten fått sin egen spin-off serie, ‘Vanderpump rules’, hvor vi følger henne og hennes ansatte i den populære resturanten SUR. Om noen har sett denne, vil de antagelig forstå hva jeg snakker om når jeg sier at introen her, hvor de unge ansatte presenteres en etter en, før Liza Vanderpump selv dukker opp på en dronnings vis til slutt, mer enn noe annet jeg har sett demonstrerer at skjønnhet er like fullt tilstede hos en moden kvinne som hos en 20 -åring. -Den er bare annerledes. 

Mens unge har en søt, frisk, og tildels troskyldig form for skjønnhet, demonstrerer den nevnte fru Vanderpump til fulle den classy -typen av skjønnhet som er uoppnåelig for en under 30, og vanligvis ikke lar seg oppnå før en får ytterligere 10 år på baken. Det er en slags dronning-aktig greie der som er aldeles ‘priceless’. Her er det ikke snakk om å holde seg godt, eller se fantastisk ut for alderen. Dette er ei dame som ser ‘smashing’ ut, period! 

Når vi er inne på dette med ‘komplimenter’ av typen ‘flott -for alderen’, er dette det desidert værste jeg hører. Jeg blir faktisk skikkelig forbannet hver gang en variant av den der dukker opp, -og nå har jeg kommet dithen hvor de første har begynt å rulle inn for mitt eget vedkommende oxo, -og jeg er da selvfølgelig minst like lite i stand til å beherske meg i så måte. Jeg mener.. Enten ser en bra ut, eller så gjør en det ikke! -Uansett alder! ‘Du holder deg fantastisk godt’, ‘flott for alderen’, etc er det samme som å si ‘du ser ikke fullt så jævlig ut som andre på din alder’, eller noe i den duren. -Og dette er noe jeg gir uttrykk for, i glatte ordlag, uansett hvem jeg måtte fornærme, hvor mye, og hvor upassende det ellers måtte være. For meg, finnes det faktisk ikke større fornærmelser enn akkurat det der! Å si en ser mye yngre ut enn alderen tilsier, er ytterst velkomment, men IKKE ‘så pen for alderen at jeg ville tatt deg for å være yngre’. -Skjønner!?.. Skal du gi meg et kompliment, vil det bli særs vel mottatt, men for å være et kompliment forutsettes at det faktisk ER det. -Og dette innebærer enkelt og greit at enten ser jeg flott ut, uten noen tilføyninger, ellers er du best tjent med å holde kjeft. -Enkelt og greit.. 

FOTO: DF Foto.

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg utøver press hver eneste dag. Prøver å presse alle andre til å “Like seg selv, for den de er” – ikke for hva andre måtte like og mene. Når alle prøver å se like ut, samme type klær, veske, sko, sminke, parfyme etc. det blir jo bare kjedelig – hjelper ikke at evt. dama er 25, 35, 45 da, man vet jo snart ikke om det dattra eller mora som man har med å gjøre, plastikk fantastik. Nei, bedre med en usminket sannhet – enn en løgnaktig plastikk. If you get my point 🙂
      Noen sprø 50 åringer – drømmer om 2 på 25. Noen sprø 50 åringer – kjøper rød sportsbil (les penis forlenger). Noen sprø 50 åringer – blir til slutt gale.
      Og så har du meg, gal som fa…. helt kokos i hodet…… får jeg drømmer ikke om 2 på 25, har ikke rød sportsbil. Jeg er gal, fordi min kone på 47 er det vakreste som finnes å være glad i.
      Så der har du meg i et nøtteskall – trengt opp i et hjørne, underkuet og forslått. Men fri som fugl’n – en stakkars liten mann, uten håp for fremtiden 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg