Årets Melodi Grand-Prix seier er en Gåte..

De siste årene har Norge reist kjerringa såpass på Eurovision-fronten at jeg faktisk har fått vekket til live en såpass interesse at jeg har fulgt den norske- og den internasjonale finalen. – Om jeg ikke får fulgt direktesendingen pga. jobben, så har jeg i det minste streamet det hele så snart jeg har kommet hjem. Men når sant skal sies, er jeg en typisk medgangssupporter, slik at den nevnte interesse forutsetter at jeg har en viss tro på det norske bidraget. – Og for å si det på godt norsk, gikk troen på årets bidrag rett i dass i det Marion Ravn proklamerte at det norske folk hadde klart å velge bort en garantert suksess til fordel for hva som står for meg som en ‘Gåte’.. 

 

Julekalender på steroider

Bare det å kvalifisere til finalen vil kreve intet mindre enn et rent mirakel med norsk tekst ovenfor et internasjonalt publikum.. (foto: NR

 

For all del.. Dama har en stemmeprakt som få. Likeså er det unektelig et upåklagelig håndtverk musikalsk sett. Så langt, er det m.a.o ikke noe å si på avgjørelsen om å sende Gåte til Eurovision med låta ‘Ulveham’.

Problemet er bare at Melodi Grand Prix dreier seg om å kåre den låten som ansees mest sannsynlig å kunne lykkes i den internasjonale Eurovision-finalen. – Og siden ‘internasjonal’ er synonymt med et publikum som ikke kan et ord norsk, levner jeg ikke et bidrag med norsk tekst en større sjanse til å hevde seg enn en snømanns sjanse i helvete, for å si det sånn.

– Ja, norsk og norsk, fru Blom.. Om det bare var så vel, ville i det minste innholdet i teksten kunne forstås av det  svenske og danske publikum. Men her synges det på toppen av det hele på en sånn der erkeny-norsk som selv jeg, som vel er så urnorsk en kan få blitt, må melde pass på en betydelig andel av ordene i den her teksten. – Og da snakker vi at jeg leste teksten. – Når de synger, gaules det så til de grader at det er så vidt jeg evner å få med meg ett og annet ord innimellom på et vis som best kan beskrives som den forståelsen som avstedkommer i det jeg står ovenfor en tysk- eller nederlandsk tekst.

 

Ved å sende KEiiNO ille vi hatt en reell mulighet til åvinne årets Eurovision. (foto: Julia Marie Naglestad / NRK)

 

Nå skal det imidlertid i all rettferdighet påpekes at denne språkelige bedømmelsen fant sted før de endret på teksten, men ‘non the less’, altså.. Hva finaleopptrednen angår, fikk jeg iallefall ikke med meg noe mer av de uttrykte ord enn jeg gjorde ved første gjennomhøring, så da blir det vel i grunnen ett fett, spør du meg.

Hva som virkelig gnager i anledning dette valget, er at det altså er gjort på bekostning av KEiiNOs bidrag, som så langt jeg evner å se, var en garantert suksess. Ikke bare var låten akkurat så fengende som en Eurovision-suksess skal være. I tillegg ville så KEiiNO, med sin regelrett ekstreme anseelse i Eurovision-sammenheng, lagt enorm tyngde til det hele, med det utkommet at vi, ved å sende dette bidraget, praktisk talt ville vært sikret en topp 5 plassering, for ikke snakke om at vi ville hatt en reell mulighet til å vinne hele dritten.

Men den gang ei, altså.. Eneste reelle håpet å hevde seg slik ståa er nå, må være at ‘Gåte’ finner det for godt å trekke seg grunnet sin overbevisning om at Israel burde utestenges. – Men et slikt scenario, ville vel rett og slett være for godt til å være sant.. Hvordan det i det hele tatt er mulig å velge bort en sikret suksess til fordel for et bidrag som er fullstendig ubegripelig for det publikum som skal dømme det, står for meg som intet mindre enn en ‘Gåte’..

17 kommentarer
    1. Alle jeg ser som uttaler seg, syntes å mene at det var feil vinner. Likevel var det jo gåte som vant publikumsstemmer, så noen burde jo da like dem? Men jeg greide helt ærlig heller ikke å få med meg teksten, å har ikke peiling hva den handlet om. Det var liksom bare en sang som fløy forbi uten noe inntrykk på hverken godt eller vondt mens jeg ga kveldsmat til barna.

      1. Jeg tror det rett og slett er hakket for mange som ikke tenker på at det var snakk om å velge bidraget med størst sjanse til å slå an hos et internasjonalt publikum, hvorav de rett og slett ikke tenker så langt som at dette publikummet ikke forstår et ord norsk.
        – Dette her blir for de øvrige nasjonene som noe slikt som et bidrag fra Ungarn, sunget på ungarsk er for oss; En uforståelig smørje av lyd og 0 poeng..

    2. Ja jeg som har elsket grand prix – tar nå litt mer og mer avstand fra den…. Keiino var vinner-låta – men…. og dette showet er jo bare politisk…. Nei kjenner at det ikke er noe jeg higer etter å se lenger… Og hva med dette at andre land stemmer frem Norges bidrag? Hvorfor har det blitt slik? Har det vært sånn lenge? Nei dette er bare rot… Jepsipepsi!

      1. Ja, den der ikke-politiske policyen de fronter, er jo rett og slett blitt en farse. Og selv om jeg så langt i fra er blant de ivrigste i MGP -sammenheng, kan jeg ikke la være å irritere meg over at man her har kastet en reell vinnersjanse ut av vinduet.
        Den der med den internasjonale juryen er forsåvidt grei, da det øker sjansene til å gjøre det bra at noen av de som faktisk skal dømme dette her til syvende og sist er med på utvelgelsen.

    3. Ironien her. Er jo at waaay back ca 40år el så. Var det høy debatt i media ang om norske artister skulle synge på engelsk. Tror det finnes noen videoer av det på tuben. Lurer på om ikke,John michlet og en del av disse gamlis musikkerne var i fronten for det. Med argumenter som at” da sier man at det norske språk ikke er godt nok etc etc.”
      Tror det kan ha vert sent 70 el tidlig 80 tallet. Husker bare jeg så et klipp av det engang.
      Er enig med deg at å sende et norsktalende bidrag videre til en international konkurranse, er bakvendt.
      Men kan være de omskriver den.
      Vet sverige har gjort lignende tidligere. Vinner konkurransen nationalt med svensk sang,men endrer texten til engelsk når de opptrer i finalen.
      Men så er sverige bedre på musikk en oss

      1. Vi skal faktisk ikke lenger tilbake enn til Tix for å fine den siste gangen en sang som I utgangspkt. ble sunget på norsk oversettes mht det internasjonale publikum. Men han hadde nå den engelske versjonen klart til den norske finalen, mens Gåte derimot holder seg til norsk I det de foretar den endringen som var påkrevd. Det lover m.a.o ikke spesielt godt, spør du meg..

        1. Vel. kankke akkurat si jeg sørger, om vi IKKE får en ny norsk landeplage..
          Er jo ikke som norske bidrag har laang historie, med å være levedyktig.
          La oss håpe vi ikke vinner.

            1. Du mener du trenger flere bekreftelser på det,enn at vi fortsatt velger å delta?
              Før hadde vi artister som deltok.Nå er alle de dau eller pensjonert(thank god) Nå har vi lått skrivere, og folk som vil ha sine 15 min i rampelyset. Får så klage over at de blir mobbet og forlanger NRK ska fixe shrink til dem.

    4. Jeg må si meg enig med deg, hvis jeg oppfatter deg rett at dette er ikke det bidraget Norge burde sendt. Men men vi vil igjen se Teigen dager.
      Nå kommer ikke jeg til å se på finalen i det hele , og det er pga Israel. Jepp.
      Rart det der, når Ukraina ble utsatt for terroren da skrek man opp om at man måtte boikotte Russland og de fikk ikke være med men det er visst ikke sånn nå.
      Beklager min ” propoganda her” skled visst litt ut.

      1. Du er jo vitterlig ikke alene om å føle på en aversjon I hht at Israel får delta, og da spesielt siden Russland ble utestengt pga ukrainakrigen.
        Jeg kan jo selvsagte ikke gi noe fasitsvar på hvorfor det ene av disse lendene fãr delta og ikke det andre. Men om jeg skulle satt pengene mine på noe, ville det vært at meningene tross alt er delete I hht hvem en sympatiserer for I midtøsten, mens det er en unison støtte til Ukraina I deres kamp mot den russiske okupasjobsmakten. I tillegg er jo begge de involverte I den konflikten i utgangspunktet deltagerland, mens det uansett kun er Israel I Israel vs. Hamas-krigen.

        1. Sammenligningen er jo særdeles spesiell da det var Russland som angrep Ukraina, og Palestina som angrep Israel, for n’te gang! 🐰

          1. For min del, ser jeg igrunnen hvor begge sider kommer fra, og i enda større grad hvor absurd det hele er.. M.a.o er denne konflikten, i motsetning til Ukraina-krigen, en konflikt der skyldfordelingen ikke er sort-hvitt, så dette har heller ikke for meg fremkommet som noen forskjellsbehandling i så måte. Dessuten er det jo også sånn at det i Ukraina-krigen, så er i utgangspunktet begge parter deltagerland, mens det i dette tilfellet kun er Israel. Slik jeg forsto det, ble jo Russlands utestenging grunnet i at Ukrainerne skulle spares for å møte representanter for okupasjonsmakten i denne settingen, og dette problemet er jo utelukket hva Midtøsten-krigen angår, så..

      1. *hehe* Om så skulle skje, ville jo virkelig plottet tettet seg til her! Da er jeg faktisk ikke bedre enn at interessen for Eurovision ville blomstret opp som aldri før.. 😛 😀
        – Med tanke på at verden som sådan har gått fullstendig fra vettet, ender de vel brått opp med å vinne hele dritten *haha*.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg