Unngå at diskusjon blir krangel!

I en stressende hverdag, er det ikke til å unngå at det fra tid til annen oppstår svikt i kommunikasjonen i form av misforståelser, uenigheter, eller rett og slett at det foreligger en mangel på kommunikasjon som sådan. For å løse opp i slike floker, er en følgelig nødt til å ta opp det respektive anliggendet, og få snakket ut om saken, og/eller diskutere seg frem til en løsning. Problemet er bare at diskusjoner har så alt for lett for å strande, det være seg ved å ende opp i en krangel, eller ved at en eller begge parter går i vranglås, og samtalen rett og slett strander.. Dette er unektelig lite konstruktivt, liksom det er det mest ødeleggende som er for et forhold dersom dette blir et gjentagende problem, og er derfor noe som en absolutt bør bestrebe seg på å unngå. – Og her følger hvordan!..

 

 

→  Vær 100% ’tilstede’ under samtalen:  Vend snuten bort fra PC’en, legg fra deg telefonen, slik at samtalepartneren har din fulle oppmerksomhet. Dersom du er stresset, irritert og/eller nervøs i forkant, så foreta gjerne noen beroligende pusteøvelser e.l. i forkant, slik at du stiller med et utgangspunkt som er så nært opp til rolig og avbalanser som råd er.

→  Still med et åpent sinn:  Bestreb deg på å ha et åpent sinn m.h.t det samtalepartneren måtte ha å si, -selv om dette så skulle vise seg å involvere å innse- og ikke minst innrømme at du har tatt feil. Nå er det ikke dermed sagt at du skal være ettergivende, og gå på akkort med deg selv, men kunsten å komme frem til gode løsninger begge parter kan si seg fornøyd med, krever at de involverte utviser en evne og vilje til å se saken fra den andres ståsted, og derav forstå hva som ligger til grunn for vedkommendes syn og/eller ståsted.

→  Lytt og vis interesse for det som blir sagt:  Bestreb deg på å utvise en genuin interesse og nysgjerrighet for det samtalepartneren har å si, selv om det som sies ikke interesserer deg nevneverdig i utgangspunket. Dette involverer også å bite seg merke i slikt som hvordan det blir fremlagt, hva som vektlegges, osv. Ved å få med deg disse tingene, så gir dette deg nemlig verdifulle verktøy i hht hvordan du best kan utforme din respons, i tillegg til hvordan du best skal kunne styre samtalen videre. Å gjøre seg kjent med samtalepartneren og dennes ståsted, er nemlig nøkkelen for å kunne komme frem til konstruktive løsninger!

 

 

→  Ikke henfall til usakligheter:  I tilfeller der det foreligger en ganske intens diskusjon, og den andre henfaller til usakligheter som f.eks “Du må jo være helt dum i hodet som kan mene noe sånt”, så bit i deg den umiddelbare impulsen bestående av å hugge tilbake med samme mynt. Du kommer nemlig mye lenger ved å fremtvinge en begrunnelse for den respektive bemerkningen ved rett og slett å komme med et motsvar av typen; “Så om jeg forstår deg rett, så anser du altså det å inneha mitt syn i denne saken for ensbetydende med å være mindre begavet..(?) – Hva er det som begrunner dette?

→  Hold deg KUN til saken, og aldri personen:  Dette punktet gjør seg spesielt gjeldende på det hjemmlige plan, hvor vi alt for lett henfaller til utbrudd av typen; ‘Du skal alltid være så…’ ‘Du er så himla (xxx) bestandig’, osv. Dette fører, som jeg vil tro de fleste har fått smertelig erfare mer enn en gang.. For å unngå å henfalle til dette nivået, hvilket innebærer at samtalen er dømt til å strande, så bestreb deg på å skille sak og person i form av argumenter som ‘jeg er virkelig skuffet over at du ikke holdt din del av avtalen i dette anliggende’ i stedet for ‘det skuffer meg så jævlig at du aldri kan overholde avtaler!’.

14 kommentarer
      1. Takker & bukker 🥰
        Det er jo definitivt lettere sagt enn gjort dette her, men det har vitterlig en forbløffende god effekt selv med en sprekk hist og her der man henfaller til gamle synder. En kommer m.a.o mye lenger ved å gjøre sitt beste på å få til en konstruktiv samtale enn å bare la det skure og gå 😉

      1. Ja, det er sikkert og visst!
        Jeg skal så visst ikke skryte på meg noe perfeksjon selv heller, for det er så avgjort lettere sagt enn gjort å holde hodet kaldt i enhver setting. Men en kommer uansett svært mye lenger ved å være seg bevisst disse tingene, slik at en i det minste lykkes sånn noenlunde med noen av punktene enn om en bare ‘gønner’ på i god gammel ‘om-og-gjøre-å-hyle-høyest -stil *hehe* 😉

    1. Her var det mange nyttige tips og råd fra din vise hjerne, Gry! Kommunikasjon er veldig interessant, og man kan komme langt med litt konstruktiv analyse og noen triks, mye lenger enn med beskyldninger og mangel på respekt for den andre. 🙂

      1. Ja, jeg er også fascinert av hvordan spesifikke måter å formulere seg på, liksom kroppsspråk nærmest er ‘oppskrifter’ på den- eller den reaksjonen fra motparten, og at disse reaksjonene er felles for oss alle!
        – Nå skal jeg så visst ikke skryte på meg noen ekspertise på dette feltet, for dette her er vitterlig langt lettere sagt en gjort! Dette er rett og slett skills en utvikler gradvis 😉

    2. Jeg regner med at du har øvd deg mye på hvordan vinne og få frem ditt syn.
      Etter et langt liv med min kjære føler jeg meg nesten som en ekspert.
      Og jeg bruker selvfølgelig noen av tipsene du ga.
      Etter snart 50 års øvelse vinner jeg de fleste diskusjoner, men av og til lar jeg han vinne.

      1. Som nevnt over, så har jeg så avgjort et betydelig forbedringspotensial innen dette her, for å si det sånn! Men i forhold til ‘kællen’, så er unektelig ‘maktfordelingen’ her på berget hva det å vinne diskusjoner angår unektelig tilsvarende den hos dere.. *hehe*
        Det er faktisk såpass at han kan oppleve det som vanskelig å ha så lite å stille opp med verbalt kontra meg, og dermed ‘overkjøres’. Derfor burde jeg også ha vært bevisst på å la ham få gjennomslag dann og vann, men sånt sitter i overkant langt inne hos meg, altså.. – For selv de sjeldne gangene jeg lar ham få et viss gjennomslag i så måte, så kan det like gjerne være grunnet i en irritasjon over at han ikke kan se at ‘my way’s the working way’, for å si det sånn, og lar det gå igjennom av den hensikt å bevise at jeg hadde rett med ‘Hva var det jeg sa!?..’ -scenario *hehe* 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg