Varer merkes med de tåpeligste ting!..

Reklame | Adviral

Jeg vet ikke med dere, men jeg kommer stadig oftere over varer og produkter som er merket med de latterligste og mest idiotiske advarsler og brukeranvisninger. Nå er jo det som er å finne her på berget ingenting i forhold til amerikanske tilstander, da vi gudsjelov har en rettspraksis med grenser for hvilke absurditeter en kan komme trekkende med, og få gjennomslag for. Men selv om det (enda) ikke er nødvendig med merkelapper av typen som advarer mot bruk til tørking av dyr på mikrobølgeovner, komfyrer og tørketrumler her til lands, er det like fullt et stadig rikere utvalg av perler å finne i det varesortimentet også..

 

df-foto

 

Selv har jeg f.eks ikke tall på de gangene jeg har blitt stående å flire for meg selv i dusjen i det blikket har falt ned der det med uthevet skrift står ‘Bruksanvisning’ i det jeg forsyner meg fra såpe og sjampoflasken. -Og humoren jeg finner ved å lese disse detaljerte instruksjoner for korrekt bruk av disse produktene syntes aldri å gå ut på dato! – Jeg mener.. Hvem i himmelens navn er det som gjør det nødvendig med detaljerte brukerveiledninger for gjennomføringen av en basic hårvask, -for ikke snakke om basic bruk av såpe, -altså vask!??..

 

På min nåværende shampoo lyder den påførte bruksanvisningen som følger:.. “WHAT YOU DO: Apply shampoo generously to wet hair, massage into a lather through to ends, then rinse the hair thoroughly“.  

 

Vel.. Hvor latterlig dette enn måtte være, er forklaringen for bruken av de innkjøpte hygieneprodukter langt fra det dummeste innen forbrukeranvisninger! – Og det hele toppes med vissheten om at disse merknadene og advarslene så visst ikke er påført for ‘moro skyld’, for den som måtte tro det! Ethvert idiotisk påtrykk, er nemmelig utkommet av et tvistemål hvor produsenten av det respektive produkt har blitt påklaget og/eller stilt til ansvar nettopp fordi det finnes folk, hvis interlekt er likestilt med det hos en glassmanet, som har gjort nettopp det absurde det advares mot, eller har feilet (med ulike konsekvenser) i hht bruken da det ikke kom noen veiledning med produktet.

For oss som i det minste har klart å knekke koden for korrekt bruk av såpen, utgjør disse anmerkningene imidlertid en gullgruve av kjærkommen hverdahskomikk! Her følger et utvalg av ‘perler’ i så måte:

->> Strykejern: Kommer som oftest med en instendig advarsel hvor de på det sterkeste fraråder bruk av jernet mens en har klærne på seg!

->> Elektrisk drill: For dette produktet, er det ansett nødvendig å gjøre oppmerksom på at det ikke er beregnet (og derfor uegnet) til boring i tenner!

->> Ruger, revolver 44 kaliber: Kommer med følgende advarsel: “Pek aldri på levende vesner når du trykker på avtrekkeren!”

->> Zippo-lighter: Selges med en påført folkeopplysning som gjør en oppmerksom på at når lighteren er fyllt opp, inneholder den brennbar væske!

->> Supermann-kostyme: Her har produsenten sett seg nødt til å eliminere de misforståelser som måtte følge om de hadde utelatt å gjøre det klart for brukerne at drakten ikke gjør de flyvedyktige!

->> Digitalt kamera: Utrolig nok, har det for dette produktet vært de som har manet frem at de påføres en advarsel som gjør det klart at de vil bli ødelagt av å vaskes i vann!

->> Helnøtt [melkesjokolade med nøtter]: Freia gir oss et gullkorn på amerikansk toppnivå med advarselen pålydende; “Kan inneholde spor av nøtter!”

->> Åre skianlegg: Et annet prakteksemplar fra skandinavisk hold er at det her har tvunget seg frem et behov for å få satt opp et skilt med påskriften; “Spis ikke gul snø!”

->> Svensk pissoar: Her er påført en riktig høydare, spør du meg, gjennom følgende påskrift: “ADVARSEL; Ikke drikkevann!”

->> Digitalt termometer: En supersterk utfordrer til nevnte toalettinnretning fra broderfolket, finner vi i febertermometeret hvis trykk på det sterkeste fraråder bruk oralt (i munnen) etter at termometeret har vært brukt analt (i rompa)..

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg