‘Woke’ or ‘Anti-Woke’, that’s the [toxic] question..

Som om ikke de allerede etablerte begrepene [les; merkelappene] utgjorde en stor nok nok trussel mot ytringsfriheten, fikk vi i helgen innført to nye begreper, -to antonymer (altså motsetninger) som allerede har vist seg så til de grader giftige at jeg er redd vi med disse har blitt presentert for hva som skal utgjøre den berømmelige spikeren i kista… 

 

De gode vs. De onde..

 

Datoen har rukket å bikke fra lørdag 25 februar til søndag den 26 da jeg, fremdeles med skjerfet hengende om halsen, dumpet ned i sofaen etter endt arbeidsdag og gjenoppretter nyhetssiden som åpenbarer seg på PC -skjermen. Hvorvidt de respektive språklige nyinføringer allerede hadde rukket å sette sitt preg på utformingen av de aktuelle saksområdene allerede før jeg forlot heimen vites ikke, da jeg så vidt hadde rukket å klikke inn i det et kjapt blikk på klokken tilsier at det slettes ikke er tid for noen nyhetsoppdatering. Men det som iallefall er sikkert, er at det på ett eller annet tidspunkt i løpet av det snaut halvannet døgnet som antas å ha gått siden siste besøk på den respektive siden, var dukket opp to, iallefall for meg, totalt ukjente begrep som brått poppet opp left, right & center; ‘Woke” og “anti-woke”..

– Hva faen var dette her for noe??

Inntil denne natten til søndag den 26 februar i dette herrens år, 2023, hadde ordet ‘woke’ for mitt vedkommende kun hatt betydning som den engelske preteritumsformen for å våkne (opp). Og ut i fra det som fremgikk av sammenhengen, lot også denne bruken til å ha en referanse til det å være våken, dog i en metaforisk betydning. Men hva som måtte gå inn under det å være blant de ‘woke’, og hva som eventuelt plasserte en i den motsatte boksen med det negativt klingende tilnavnet ‘anti-woke’, klarte jeg ikke å få grep om for mitt bare liv. – Dessuten syntes det merkelig dersom ordet ‘woke’ i denne sammenhengen faktisk var i den betydningen jeg kjente det, da det jo er gramatisk ‘helt på trynet’ i den adjektivsformen det her fremkom, da det eneste logiske begrepet i så måte ville vært ‘awake’, -altså å være våken.

Ergo; Her måtte det googles!

 

 

At det var noe særdeles giftig jeg sto ovenfor, hadde jeg allerede begynt å ane konturene av. . Men hvor forbannet giftig denne begrepsinnføringen nå fremkommer i det jeg har definisjonene foran meg, sort på hvitt, hadde jeg på langt nær rukket å stålsette meg for. De merkelapper som over natten hadde kommet feiende inn fra venstre, er så til de grader stigmatiserende at de med stor sannsynlighet vil utgjøre den berømmelige sistespikeren i den metaforiske kisten for ytringsfriheten, -og dermed demokratiet som sådan, slik vi kjenner det..

For betegnelsen ‘woke’ skulle nemlig vise seg å ha den gramatisk skrudde referansen til det å være våken; Og ‘våken’ i denne metaforiske betydningen, er definert som det å være et opplyst- og oppegående individ som har evnen til å skille godt fra ondt, liksom til det å kunne skille fiksjon fra fakta. – Og det som faller inn under de to positiver ‘godt’ og ‘fakta’, innebærer helt enkelt å fronte de politisk korrekte sider i tidens allerede så betente emneområder som fremmedkulturell innvandring og rasisme, likestilling, religionsspørsmål, og ikke minst det i hastigheter eskalerende antallet kjønnsbetegnelser og seksuelle legninger innenfor det som inntil nylig gikk under begrepet ‘biseksuell’,  Følgelig, blir da de hvis meninger bryter med de som ansees for å være de ‘riktige’ på et- eller flere emneområder påsatt den så til de grader negative merkelappen ‘anti-woke’, -altså en som ikke er våken for den gitte sannhet, den rette tro- og den ditto rette vei. En er med andre ord ansett for å være en bakstrebersk feilinformert ‘kvise på samfunnets rompe’ som motarbeider sannheten, fremskritt, og i det hele tatt..

Altså.. For å gjøre det klinkende klart hva vi står ovenfor her, vil f.eks en som uttrykker seg innvandringskritisk ikke lenger lenger ‘bare’ vil kunne forsøkes kneblet med merkelappen ‘rasist’, men med et begrep som rommer alt fra kjønnsdiskriminerende homofob til klimafornekter! Med andre ord, innebærer innføringen av disse to antonymer ‘woke’ og ‘anti-woke’ at en ved å fronte meninger som bryter med det politisk korrekte at en reduseres til en uvitende/uopplyst konspirasjonsteoretisk tulling QAnon -style. – En intolerant ‘low-life’ hvis uvitenhet og trangsynthet ansees intet mindre enn samfunnsfientlig. Så om det ikke den pågående kneblingen av folk var mer enn nok for å true ytringsfrihetenm, så får vi altså dette her..

 

[foto: Wikipedia]

– Jeg er m.a.o stygt redd for at søndag 26.02 2023 for meg vil tatovere seg inn i bevisstheten som dagen da jeg ble presentert for hva som viser seg å bli ytringsfrihetens endelikt..  Den eneste tenkelige motgiften jeg kan se i så måte, er i såfall om de ekstreme innen den såkalte ‘anti-woke’ -boksen faktisk klarer å gjøre et så stort nummer ut av det å våge gå på tvers av det politisk korrekte at de får ‘woke’ fremstilt som statlige nikkedukker på den politiske venstresiden. – Følgelig innebærer dette at det er så til de grader galt fatt at den eneste redningen later til å være typer a-la Andrew Tate, -og det sier jo vitterlig sitt..

 

 

6 kommentarer
    1. Muligens filosofibloggeren Apecalypso svarte deg i dag med et eget innlegg ” Ytringsfrihet vil de ha” I min verden velformulert og godt skrevet 😉

      1. Har ikke lest så veldig mye av Apecalypso, men det jeg har fått med meg har iallefall vært gjennomført bra, så jeg skal definitivt sjekke ut denne her 🙂

    2. Fikk med meg den her galskapen ja, og trudde først at jeg hadde tolka det feil. Men nå, etter å ha lest ditt innlegg ser jeg at jeg har absolutt ikke tolka noe feil – ord blir fattige og jeg er faktisk temmelig satt ut over at det er mulig å til de grader ha rett til å tvinge folk inn i båser – heilt lovlig, lissom..

      1. Ja, og det som gjør en så forsvarsløs ovenfor dette her, er at folk lar seg manipulere på et vis som ender med at demokratiet er virkemidlet som til syvende og sist tar kvelertak på seg selv.. Den eneste måten å få stanset den her utviklingen på, er å få folk flest til å innse at sånt som at ens standpunkt ang. overvåkning handler om langt mer enn hvorvidt en har ‘noe å skjule’ eller ei, og begrensninger i hht tillatte ytringer på de ulike plattformer går hinsides langt utover sånt som å ville rasisme til livs, eller lar seg provosere av Andrew Tate.. Dessverre ser det iallefall per i dag ikke ut til at dette vil kunne la seg gjøre før det er for sent…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg