fra Like-Lek til Like-Lønn

Norge er definitivt et foregangsland når det kommer til likestilling. En ser en klar tendens til at vi nå er i ferd med å ‘ta livet av’ den siste seiglivede rest av forskjellsbehandling når det kommer til seksuelt adferdsmønster, og dermed har vi i realiteten kun en siste utfordring igjen til full likestilling; Like-lønn. Jeg har aldri forstått hva som kan gjøre at vi ikke har oppnådd dette før forsiden på et Brio-hefte som har forvillet seg ned i min ‘nei til reklame’ -merkede postkasse brått gjør meg oppmerksom på de enorme ulikheter som foreligger hva angår gutte-leker vs. jente-leker.. 

 

 

Synet av den nevnte Brio-annonsen var nærmest som en åpenbaring å regne, da det slo meg at det på leketøysfronten i dag råder en kjønnsdeling hinsides den jeg vokste opp med, -noe som umulig kan falle heldig ut! 

I min barndom var det selvsagt oxo visse leksaker som vel må sies å være å anse som gutte- og jente-leker, men disse forskjellene lot imidlertid til å være i ferd med å viskes ut, i den forstand at det fremdeles var så at flest jenter lekte med dukker & gutter med biler, men utviklingen raste i retning av at gutter & jenter delte på de samme lekene. Foreldrene våre ble stadig mer bevisst i oppfatningen om at unger formes hva angår fremtidig adferd gjennom de leker de gis i sine første leveår, og derav får staket ut veien for fremtiden på bekostning av utviklingen av de interesser som måtte ligge i den enkeltes natur. 

Min bror & jeg var så heldige å bli oppdratt i denne filosofien. Det var ikke så at vi delte interessen for alle typer leker. Han var f.eks alene om interessen for ulike varianter av ‘bygge-leker’ som lego & togsett, Star-Wars -figurer, i tillegg til at tegning & maling oxo ble hans domene ettersom han skulle vise seg å ha et talent som i dag har gjort ham svært så anerkjent innen sitt yrke. [-Et genetisk gode som ikke tilfalt den tre år eldre søsteren, for å si det slik..] Jeg derimot, hadde favoritter som spant fra ‘girly-girl’ til ur-typiske gutte-leker. På den ene siden elsket jeg f.ekså spille på zylofon & ‘frisør-dukker’, mens jeg på den andre siden foretrakk idrettsrelaterte aktiviteter, for ikke snakke om alt som hadde med sand &  leire å gjøre så til de grader at jeg måtte spyles med hageslangen før jeg i det hele tatt kunne tas opp på trappen for å få av gummi-dressen. 

Men forskjellene til tross, var det alikevel svært mange ting vi begge hadde glede av, noe som gjorde at vi lekte svært mye sammen. Politi & røver/cowboy & indianer med kruttlapp-pistoler var en stor hit blandt oss ungene i gaten, for ikke snakke om bygging av hus & hytter, hvilket ble snø-huler vinterstid, mens ulike spill & disney-leker var de rådende inne-aktiviteter. Vi var heller ikke fastlåst i hva som var våre egne interessefelt, men tok svært så ofte del i hverandres lek. Det å bli gitt den friheten til å velge leker før ‘lekene valgte oss’, om en kan si det slik, har ført til at vi begge har utviklet [ulike] evner som tradisjonelt har tilfalt det motsatte kjønn, bla.a i form av min brors øye for estetikk, mine prestasjoner på idrettsbanen og sportsinteresse som gjør at jeg i dag jobber på et treningssenter. 

I dag er situasjonen på leketøysfronten etter alt og dømme snudd fullstendig på hodet. -Og det nevnte Brio-heftet fikk meg ikke bare til å innse hvor kjønnsrelaterte leker som tilbys den oppvoksende generasjon, men oxo at dette er noe som har pågatt lenge uten at jeg har reflektert noe over det. -Jeg hverken har eller vil ha barn, så barnerelaterte emner har dermed fritt fått passere inn gjennom det ene øret og ut det andre. Men i det jeg tok for meg gårsdagens post, så jeg altså plutselig dette i sammenheng med den gjenstående likestillingsdebatten, da ‘gutte-lekene’ uten unntak besto i utfordringer, og derav mestringsfølelse. Dukke/fantasi-figurene deres er actionrelaterte super-helter som redder verden, noe som fører ungene som leker med de inn i en ‘verden’ der de kan klare alt de vil! 

Jentenes utvalg derimot, fremstår rett & slett som en eneste stor rosa smørje, som ved nærmere ettersyn er utformet etter 50 -tallets husmorideal; Det er pastellfargede ponnier hvor utfordringen ligger i å gre hale og man, dukke-hus & prinsesse-slott bebodd av barbie-prinsesser & prinser, og plastmat som kan settes i en plastovn for ev. å late som den ikke allerede var færdig tilberedt, slik miniatyrserveringer i plast gjerne er. Her er ingen nevneverdig mestringsfølelse iberegnet leken, utover det å kunne sette sine prinsesse-figurer eller eventuelt seg selv i et fiktivt spa hvis fotbad består av plastkuler & gyselig leke-sminke ungen vil kladde om seg med huset rundt etter å ha smurt dette utover ansiktet, og derav oxo hendene.. 

Det værste er allikevel forskjellene som er ilagt lap-topene & mobilene som venter de litt eldre ungene. I det jeg kom inn og begynte å grave dypere i det jeg nettopp hadde innsett, viste det utrolig nok at guttenes telefoner & PC’er har betydelig flere funksjoner, og derav er vesentlig mer avanserte enn jentenes! Hadde det ikke vært for dette, er det langt fra sikkert jeg hadde ansett emnet for å ha en såpass allmenn interesse at det ville være noe poeng i å bringe det på bane i et innlegg. Om så skulle være, ville det iallefall vært i form av en appell til foreldrene, og forsåvidt oxo ansatte i skoler & barnehager om ikke å la den sunne oppdragelsesfilosofien ved å la ungene utvikle sine interesser på selvstendig/naturlig & upåvirket vis bli ‘spist opp’ av de svært kjønnsrelaterte lekene med ditto reklamer! For all del, dette er en appell jeg i aller høyeste grad ønsker å sende ut, men oppdagelsen av forskjellene i det datarelaterte utstyret gjorde meg imidlertid klar over at problemet er mer omfattende enn som så. 

I disse forskjellene blir det jo gitt de unge brukerne at jentene er guttene underlegne hva teknisk & computer-relatert innsikt angår. Den logikken som følger denne galskapen er jo noe det for et pur-ungt sinn vanskelig skal la seg gjøre å unngå å bli preget av. – Det som gjør dette så spesielt og farlig, er jo at dette kjommuniseres til underbevisstheten, og dermed blir vesentlig vanskeligere å få grep om!  

Hvordan skal en oppnå like vilkår for kjønnene når jentene vokser opp hjernevasket til å tro de er mindre kapable til høyere utdannelse, og derav å kunne gå for de ledende & utfordrende stillingene i samfunnet!? – I tillegg til det de faktisk er svært så trolig til å bli satt tilbake i forhold til guttene i form av det fullstendig meningsløse pastellfargede oppgulpet de fikk å leke med som barn, kontra sine mannlige konkurrenters interlektuelt stimulerende ‘selvtillitsboostere’.. 

Foreldre, barnehage-/skole-ansatte, stortingsrepresentanter & regjering, leketøysprodusenter & forselgere, samt øvrig befolkning; Nå må det tas grep her, for dette kan vi som borgere av kongeriket Norge, likestillingen og likeverdets foregangsland, virkelig ikke være oss bekjent av!..

 

VS.

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg ga leke bil til jenta til min søster, når hun var liten – brom, brom.
      Jeg ga dukke til gutten til min søster, når han var liten – mamma, mamma.
      Jentungen min fikk både biler, dukker, tekno-sett – pappa, pappa, kom å hjelp meg – hvor skal den ledingen egentlig være?
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg