Dette er IKKE mobbing!

Leste nylig en artikkel hvor russens årlige besøk på sine gamle ungdomsskoler ble karakterisert som mobbing. – Jepp, du leste riktig; MOBBING!! Jeg har selv vært både ungdomsskoleelev & russ, og nå, kjære landsmenn, får dere virkelig se å ta dere sammen, for dette, som så mye annet, er IKKE mobbing!.. 

 

Dette bildet fra min egen russetid & russetreff i Stavanger [meg i midten] , er like uklart og skakt som vi var… 

 

Den respektive artikkelen  tok opp spørsmålet hvorvidt “russens herjinger ved ungdomsskolene burde forbys”, dog med en særs ensidig vinkling. Hovedbegrunnelsen for å bringe dette på bane, var at det visstnok finnes de tenåringer som opplever dette som mobbing, og at de blir skremt av de overallskledde ungdommenes storming av skoleplassen, tungt bevæpnet med vannpistoler & ballonger.. 

Unskyld meg, men om dette faktisk stemmer med virkeligheten, står det jævlig stusslig til blandt den oppvoksende slekt! For disse besøkene foregår på nøyaktig samme vis som da jeg var i deres sted, -men for oss, sto russens besøk ut som en av årets virkelig store høydare! Jeg & mine medelever ville aldri i verden vært denne ‘mobbingen’ foruten, og benyttet gjerne ettermiddagen i forkant til innkjøp av nødvendig arsenal bestående av alt fra vanngeværer til vannballonger, bretting av vannbomber, osv. -Og når dagen endelig var kommet, og de røde, blå & sorte kom rasende inn porten, ble vi like fullt ‘slaktet’ i denne ‘krigen’, som i årene før og etter. -Bare at det var verdens morsomste slakt, og hele resten av dagen gikk med på å demonstrere hvor våte vi var blitt, skryte av egne fulltreffre, og all den andre galskapen som følger med.. Jeg kan si med 100% sikkerhet at INGEN anså dette som noe skremmende, som mobbing, eller hva det måtte være. Dette var gøy, og det var gøy for alle! 

Videre kom jo dagen da det ble min tur til å ta turen til Haugåsen Ungdomsskole sammen med mine medelever fra den gang.. Min bror var i utgangspunktet det selvskrevne hovedmålet, men så ble det nå slik at broder’n ble overlatt til noen andre, mens jeg dermed fikk gå for overaskelsesattakk på vennene hans.. Her fant jeg mitt ‘mobbeoffer’ nummer 1, hvilket kulminerte med at guttungen var så bløt at du kunne vri ham opp, -og hadde hatt det hinsides morsomt!! -Jeg kjenner ham den dag i dag, og han ler enda av episoden.. 

Så dette koker rett & slett til et spm om hva som har skjedd på denne tiden, ‘fra jeg var ung’ og frem til i dag, som gjør at enkelte [jeg nekter å tro dette er normen før jeg ser det] opplever dette så fundamentalt annerledes enn vi gjorde for en 15-20 år siden?.. I utgangspunktet ingenting, for russens besøk fortoner seg nå nøyaktig samme måte. Kidsa, derimot, vokser desverre opp med puter under armene, så vel som med polstrede knær og hjelmer på hodet, og ender dermed opp som sutreunger uten spor av ryggrad, og derav evne til å delta i lek slik barn etter naturen er ment å gjøre. Det er derfor av avgjørende betydning at de ikke lulles inn i enda mer polstret bomull ved å bære oss med de, ‘og dakkar deg..’, og begynner å stramme de opp, for mulig å redde stumpene. Mobbing er gjentatte, vedvarende overgrep av alvorlig karakter. Her er det en [eventuelt noen få] som utsettes for daglig sjikane, fysisk og/eller psykisk, dag ut & dag inn over en lang periode. Mobbing er alvorlig, og det er faktisk sørdeles uheldig for den kampen som utøves for å få bukt med dette problemet at dette begrepet tillates utvannet! 

Så unge & voksne; Skjerpings!! Ikke vær pyser, og slutt å oppdra ungene deres til å bli sutrende 5-åringer i voksen størrelse!

 

Foto:  DF Foto.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg