Hvorfor Samfunnsblogger og ikke Rosablogger

 

 

 Hva i himmelens navn er årsaken til at jeg, som gjennom utdannelse såvel som yrkeserfaring har alt som behøves og litt til for å kunne feie inn på topplistene i rekordfart som ‘rosablogger’, istedet valgt en linje hvor veien opp & frem er så uendelig mye lenger?..  

 

 

Som jeg har vært inne på ved tidligere anledninger, har jeg langt mer erfaring innen rosabloggernes emnefelt enn noen av de jeg har kjenskap til gjennom ca 11 år som praktiserende hud- & kroppsterapaut i tillegg til nærmere 20 år med modelloppdrag, noe som [selvsagt] har etterlatt meg med massevis av kunnskap.. 

Videre kan jeg fortelle at jeg er stolt over hva jeg utrettet innen hudpleiefaget, jeg er opptatt av utseende, og er det noe jeg elsker å gjøre, så er det modelljobber!  Så når vi legger til at jeg, som alle andre bloggere, ønsker å nå ut til flest mulig, hvorfor bruker jeg ikke dette her for alt det er verdt?? Jeg har jo hele tiden vært fullstendig klar over at jeg praktisk talt sitter på en bilett med ekspresstoget oppover blogglistene, men tar så et bevisst valg om ikke å benytte meg av den. -Og dette krever vel strengt tatt en forklaring..

 Siden oppstart på nyåret, har jeg etterhvert lagt ut en rekke innlegg hvorav det er stor variasjon, både i hht tema og uttrykksform; Det har vært alt fra seriøse, hardtslående meningsytringer om dagsaktuelle hendelser & saker, både på den nasjonale & internasjonale agenda, til rene humorinnslag. Dog har samtlige av innleggene det til felles at temaene skal være av allmenn interesse, samt at jeg alltid har som mål at det som gis ut skal apellere til intellektet. 

Betyr dette da at blogging om trender, livsstil, etc er utelukket i forhold til et ønske om å føre en intelligent linje?.. – Noe som igjen ville innebære at jeg har null & nada respekt og anerkjennelse for mitt eget virke gjennom hele mitt yrkesaktive liv fram til d.d! 

Nei, det gjør det selvfølgelig ikke! En skal virkelig ikke kimse av viktigheten av å ta vare på seg selv. Velvære i egen kropp er viktig, både for ens mentale såvel som for ens fysiske helse. Ved å utføre dagelige hudpleierutiner, ivaretar en faktisk kroppens største organ generellt, og hva ansiktet angår, den delen av huden som forblir ubeskyttet i vær & vind spesielt. De fleste har en oppfatning av hudpleie som luksus, men tro meg.. Den innstillingen blir snudd opp-ned på i det øyeblikket den ikke lenger funker som den skal; Spør en med store acneproblemer, en som knapt tåler sollys for huden flasser av & sprekker, eller er angrepet av eksem/psoriasis, så vil de avfeie deg ganske raskt om du begynner å snakke om luksus.. 

Modellyrket er heller ikke den ‘walk in the park’ type jobb hvor det ikke kreves en tøddel utenom å kunne se inn i et kamera som folk tror.  -Om du ikke tror meg, så kan du jo selv forsøke å posere med snø til knærne i 20-25 minusgrader kun iført en kort minikjole! -Eller å få sett avslappet & sensuell ut på bildene hvis shoot finner sted liggende ute i et elvevann ikledd noen flagrende gevanter ut i oktober engang.. 

Som sagt; Jeg er stolt av det jeg har utrettet, og ser prinsippielt sett ikke noe ‘galt’ i å blogge om disse temaene. MEN.. Slik bloggverden har endt opp med å bli, er det desverre blitt en uendelig mengde bloggere som i vesentlig grad er relatert til livsstil, mote & skjønnget, -hvorav et betydelig flertall er å karakterisere som narsissisme & overfladiskhet nedtegnet med elendig språk. 

Det aller værste, er når disse, ved siden av å reklamere for det siste inngrepet, hvilket hos en god del har tatt utseendet deres enda et hakk nærmere det absurde, er når disse uutdannede jentene kommer trekkende med sine anbefalinger.. -Du kan jo for faen ikke anbefalle produkter til folk du ikke engang har sett basert på hva som passer til din egen hud! Beklageligvis, er en jo bare nødt til å si, holder de produktene som anbefales gjerne høy kvalitet, men kvalitetsprodukter på feil hudtype, innebærer ditto potensiale for ødeleggelse. 

Videre, blir det gjerne en demonstrasjon av dyrt & dyrere, med ‘flushing’ av merke-vesker til tusenvis av kroner, og ditto briller, bling & klær. 

Om en skal kunne ‘lande’ en mote & skjønnhetsrelatert blogg, er man i mine øyne nødt til å ta for seg de mange kroppstyper, hudtyper, osv i separate innlegg, ev. adskilte avsnitt innen et innlegg. -Noe kun de færreste og mest kunnskapsrike er i stand til. Ulike mennesker trenger individuell rådgivning når det kommer til slike ting! Ellers blir det bare overfladisk & meningsløst svada, like kjedelig som et finsk fjærnsynsteater. 

Jeg ser i grunnen ikke poenget i å skulle nå ut til flest mulig med min smak innen mote & skjønnhet, og la verden få innsikt i produkter som er midt i blinken for meg. -Ei heller ser jeg hva jeg kan oppnå ved å bekjentgjøre det kostholdet som passer meg & min forbrenning, eller hva som er den siste ukens irritasjonsmoment, craving, eller TV-serie, for den saks skyld. Hva faen er vitsen med å nå ut til mange når det ikke gjør en dritt forskjell!? 

– Og det er her det ligger.. Det har ingen hensikt å nå ut til mange dersom det du går ut MED ikke like fullt gjelder alle! -Og det gjør ikke mine preferanser innen slikt som kosmetikk, klær & styrkeøvelser!

Jeg er drevet av et ønske om å få folk til å få en økt bevissthet på hva som skjer rundt oss, og kanskje aller viktigst; Å få folk til å våkne opp fra dvaletilværelsen av politisk korrekthet og gitte sannheter, og begynne å stille spørsmål, gjøre undersøkelser, for selv å danne seg en formening om dette & hint. -Uavhengig av hva samfunnet som sådan måtte mene eller anse politisk korrekt & passende! 

Det er intet som skremmer meg mer i verden i dag enn denne masseomfattende passiviteten, og aksepten av de ‘sannheter’ samfunnet serverer.. Det kan nemmelig meget vel ende med en valgkamp hvis partiet med flest stemmer er en reinspikket nazibevegelse hvis leder er en stein-hakkende gal sosiopat, grunnet ren propaganda. [Lyder litt kjent, gjør det ikke?..] 

For mitt vedkommende, er det imidlertid ikke bare innen alvorlige saker og temaer som en finner meningsfylte & givende input; Slik jeg ser det, er det alt for mye dommedagsangst ute og går, og for mitt vedkommende, er et fokus på potensielle farer & mulige kriger, etc alt annet enn sunt! Folk trenger rett & slett å slutte å bekymre seg for det de ikke får gjort noe med, for ikke snakke om denne mentaliteten om at livet på død & liv skal være en serie prøvelser som fremdeles henger igjen. Erfaringsmessig, er bruk av satire svært så effektivt når det kommer til å ufarliggjøre, og få perspektiv på det som gjelder i tiden, samt ens egen rolle i det hele.. 

Jeg ønsker rett & slett å skape en endring. -Ikke ved å få så mange som mulig til å dele mine meninger & oppfatninger, men for å få flest mulig til å våkne opp, og begynne å tenke selv! 

Dette er motivasjonen min for å bli samfunnsblogger, og hva som gjør det værdt å bytte ut nevnte bilett med expressruten oppover blogglistene med  ei fotlenke av jern og en ditto reise i sneglefart. For i det jeg har nådd ut til et eneste menneske med et budskap som er relevant & meningsfyllt, har jeg nådd ut til et menneske mer enn jeg ville gjort til tusenvis av lesere uten et relevant & meningsfyllt budskap å nå de med!..  

 

‘Slik jeg ser det’, gjennom dine øyne 😉 

Foto: priv/selfie

 

*

 

 

 

#samfunnskritiker #samfunnskritikk #verden #skjønnhetstyrraniet #utseendepress #overfladiskhet

4 kommentarer
    1. Jeg har jo en “personlig”-blogg, men noen synes jeg skal bytte. For jeg har mest om helse og samliv – barn/unge og familie, men også samfunn/kritikk. Men jeg får ikke bestemt meg, for mye av helse/samliv – familie/barn er jo veldig personlig for andre.
      Får se til høsten, for snart tar jeg ferie – bare et par dager til. Blir litt frem og tilbake nå i morgen og torsdag – men fredag (torsdag kveld) begynner ferien 😀
      Ha en strålende kveld 🙂

    2. Mr. Black Rubber Duck: I mine øyne, er du en soleklar samf.blogger, uansett hva du måtte være listet under (ha ha)

      Så for dere ha en fortryllende aften selv oxo 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg