Om alle bare lyttet, ble det jævlig stille

Sosiale medier er fulle av sitater & slagord om egenskaper en etter sigende burde bestrebe seg på, og en slager blandt disse, er de som forteller oss verdien av å lytte fremfor å snakke. At læring [osv] via lytting avhenger av at noen faktisk formidler noe, og derav snakker, later det imidlertid ikke til at noen har tenkt på.. 

 

 

Like som slagord-bølgen på dette med at ingen drømmer er uoppnåelige her i livet legger tilrette for at drømmer knuses, og det gjerne på de mest bestialske vis [hvilket jeg har tatt for meg i et tidligere innlegg], er denne opphøyelsen av å lytte fremfor å snakke en sannhet med vesentlige modifikasjoner, for å si det pent. 

Det er imidlertid ikke sånn å forstå at det ikke er en både god & viktig egenskap å kunne lytte til det som formidles av andre mennesker, men det er dermed ikke sagt at en ‘lytter’ derav innehar en mer verdifull personlig egenskap, såvel som sosiale rolle enn en som i vesentlig grad tar seg av snakkingen. For å kunne være en god lytter, uansett om det dreier seg om det personlige som å lytte til en venn, e.l eller å lytte for å lære, er en faktisk helt avhengig av at noen snakker! – Om alle skulle levd etter dette prinsippet, og dermed gått ‘all in’ for å lytte fremfor å formidle, ville jo det hele blitt fullstendig fåfengt! Da ville det jo bare vært to eller flere mennesker som satt der i sin egen tause lille verden. 

Uten at noen formidler, og derav snakker, blir det jævlig stille, for å si det sånn. I stillheten, er det intet å lytte til og lære av, og selv det å betro seg til en venn vil få begrenset verdi om samtalepartnereen ikke deltok i samtalen gjennom forslag, spørsmål, og ikke minst råd! Jeg mener.. Da kunne en jo like gjerne satt seg ved sjøkanten og tømt hjertet til en utvalgt glassmanet! Denne har jo vitterligen allverdens tid, og den vil garantert ikke dolke deg i ryggen. I motsetning til individer av vår egen art, kan du stole 100% på at denne vil holde alle dine betroelser for seg selv til den dagen den dør, for ikke snakke om at en bedre lytter enn en glassmanet, det finner du faen ikke! 😉 

 

Foto:  DF Foto. 

 

*

 

#sitater #ordspråk #slagord #quotes #sosialemedier #personlighet #egenskaper #samtale #formidling #kommunikasjon #sosialisering 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Jeg leser ikke sånn, mange av dem er rett og slett ulogiske, de er skrevet for at andre skal føle seg bedre. Jeg gjør heller noe kult for noen andre.

    2. Haha, kunne vel ikke vært mer enig med deg i det der!
      Kanskje jeg må skaffe meg en glassmanet (og et akvarium den kan bo i)! 😂 Meeen nå liker jo jeg veldig godt en god diskusjon, så det kunne nok fort blitt kjedelig..
      De visdomsordene generelt synes jeg faktisk var fine før i tiden, men tror jeg har blitt overeksponert av dem de siste årene, så de har på en måte mistet den positive greia jeg hadde for de. Nå blir det mer sånn.. jeg tror de har glemt at visdomsord skal være vise. Det blir ikke kloke ord bare fordi man smeller en setning opp på en fin bakgrunn. Og tror de som ikke gir en klok mening er så mange at de skygger over de som faktisk er glupe. Dagens klaging fra denne kanten 🙈

    3. Hehe ja sant det, hvis alle lyttet og ingen pratet hadde man liksom ikke kommet så langt 😛 Men gjelder vel å lære når man skal prate og når man bør lytte 🙂

    4. Iselin: Du har helt rett. Det er liksom ikke måte på heller, da jeg faktisk har kommet over flere som har viet en hel instagram-konto til disse her!..
      En annen slager i så måte, er jo når steinrike kjendiser, etc regelrett spyr ut sitater på at penger ikke gjør en lykkeligere. Da må jeg jo bare si at de virker rimelig blottet for perspektiv! – Penger ville iallefall gjort meg jævlig mye lykkeligere om det betød at jeg fikk betalt strømmen og slapp å fryse, og/eller slapp å velge mellom mat & medisiner (he he). Videre må jeg innrømme at det å kunne unne seg ting i hverdagen såvel som en feriereise i ny & ne har en positiv effekt på livskvaliteten.. Uten de behov som dekkes av penger, får en neppe nytt de godene som er gratis her i livet heller..
      – (he he) Når det kommer til ting hvor folks oppfatning gjerne er formet av tiden & samfunnet, og ikke gjennom ‘bruk av egen hjerne’, trår jeg gjerne til med noen sterkere virkemidler for å få de til å ‘våkne opp’, og begynne å tenke, -hvorav bla.a dette med glassmaneten kommer inn i bildet. Hensikten med å ta opp disse relativt kontroversielle emnene, er ikke nødvendigvis å få folk til å bli enig med meg, men at de skal ‘våkne opp’ og se at en sak gjerne har flere sider, og derav forme en mening på selvstendig grunnlag 🙂

    5. Ja, nøyaktig den der er faktisk litt slitsom! Nei, penger gjør deg kanskje ikke lykkeligere – men mangelen på de er jo bevist og gjøre folk relativt ulykkelige over tid, så da kan man vel egentlig konkludere med at penger gir et utgangspunkt for lykke (selv om penger ikke er alt). Men som du sier så er det jo bare latterlig rike mennesker som bruker den.
      En annen variant er jo de som har prøvd seg på engelsk men kanskje ikke har helt forståelsen for språket. Eks. “Dont judge me before you walk a while in my pants” (tror det var et forsøk på “dont judge me before you have walked a mile in my shoes”). Jeg ser på meg selv som en empatisk person, men når jeg begynner og se for meg og traske rundt ei stund i andres bukser, så trekker jeg likevel på smilebåndet 🙈 Men hvis vi tar kun det de mente med det, eller de variantene der alt står riktig, så blir det på en måte en slags clickbate på linje med når en status forteller at noen har sjekket inn på akuttmottak o.l.
      Jeg er for nysgjerrig for mitt eget beste, så jeg biter jo alltid på slikt når der gjelder venner og kjente. Hvis noen hadde sagt til meg at såkalte “visdomsord” skulle kunne brukes som en måte og lage litt dramatiske statusoppdateringer for 10 år siden, så tror jeg ikke jeg hadde trodd noe særlig på det.
      Synes det er fantastisk at du tar opp slike emner, det gjør det jo superinteressant og lese. Jeg liker iallefall blogger som får meg til å tenke mye bedre enn blogger som.. ikke får meg til å gjøre det 😁

    6. Iselin: Takk <3

      ** Det er jo nærliggende å spørre hvordan vedkommende [med buksa] stiller seg til forhåndsdømming vs. andre typer klesplagg, som f.eks jakke el sokker (ha ha ha) **

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg