Penger ER veien til lykke

“Lykke kan ikke kjøpes for og/eller måles i penger” heter det så fint. – Vel.. Jeg mener nå iallefall at penger, med ytterst få unntak, er en betingelse for et lykkelig liv!..

 

At lykke er uavhengig av velstand, er faktisk noe av det mest sneversynte jeg hører! Ingen kan nemmelig innbille meg at det er noe lykke i det ikke å vite hvorvidt en klarer å skaffe mat for morgendagen. Ei heller ser jeg at livet smiler til de som må velge mellom mat og medisin, de som har valget mellom strøm eller tett tak for vinteren, eller de som ikke har noe husrom for hverken strøm eller tak, for den saks skyld.. 

Opphavsmannen til disse såkaldte visdomsord, er neppe blandt de rammede av en av Afrikas sult katastrofer, for å si det sånn! Ei heller fra slummen i Mumbai eller Detroit, for den saks skyld.. Dette oppgulpet har sin opprinnelse, så vel som fortsettelse i de pengesterke kretser; Der vi er så bortskjemt at vi tar våre privilegier som mat, klær & husrom som en selvfølge, og dermed ikke klarer å se langt nok ut av ens eget hode til å forestille oss en tilværelse uten disse godene. 

På det globale plan, er tingenes tilstand som følger: 

♦ Dersom du har mat i kjøleskapet, klær på kroppen & tak over hodet, er du rikere enn 75% av jordens befolkning.

♦ Dersom du i tillegg har noen kr. i banken og/eller lommeboken, er du blandt de 8% rikeste på planeten! – Hvilket i realiteten vil si at vi her i landet er gitt privilegiet å være blandt de 8% rikeste kun i kraft av statsborgerskapet! 

 

 

Nå kan det være nærliggende å tro at jeg er en eller annen form for venstreradikaler, veldedighetspionér, eller ‘whatever’ form for ‘mor godhjertet’ ute på misjonsoppdrag, men sannheten er imidlertid at min solidaritetsånd ikke overgår gjennomsnittet. Den forsvarsmekanismen som hos de fleste av oss gjør oss i stand til å høre å se massedød og lidelse i stor skala uten å ta dette inn over oss [i betydningen slik vi gjør når noe tilstøter noen vi har kjenskap til som individer], fungerer nemmelig knirkefritt her i hatteholderen. Jeg har, som folk flest, mine ‘hjertesaker’, hvilke består av dyrevern/velferd & medisinsk forskning/behandling, mens andre formål begrenser seg til en 50 lapp eller noe rent for skams skyld ved TV-aksjonen dersom disse bøssebærerne kniper meg i å være hjemme.. 

Der jeg imidlertid later til å utgå fra normalen, er at jeg er bevisst på følgende; – At jeg vant jackpot i hht fødested/statsborgerskap, – at jeg, som nærmest samtlige i mitt sted, er blitt ‘immun’ mot følelsen av den velstand, og derav lykken jeg er født til, – samt at jeg faktisk tilhører verdens rikeste og mest priviligerte mennesker! At det finnes de som overgår en, betyr jo vitterligen ikke at en ikke er særs sterk på det gitte området, hvilket gjelder formuesforhold og velstand like fullt som alt annet.

Det er ikke sånn å forstå at samsvaret mellom penger & lykke er meislet i stein, for det er ikke slik at “jo rikere en er, jo lykkeligere blir man” fungerer som en slags regel som råder i det uendelige; Jeg ser imidlertid ikke at den summen en måtte ha som overgår det en kan forbruke kan gjøre noe fra eller til i så måte. Da blir det i allefall som en målestokk i hht selvrealisering. Selve pengenes effekt på livskvaliteten vil jeg tro begrenser seg til hva det måtte koste å kunne leve som en ønsker, med moderne faciliteter og opplevelser..  

Her er det imidlertid verdt å merke seg det faktum at en ikke er i stand til å nyte de goder som ligger i ens opparbeidede inntjening dersom en ikke tar seg tid til å leve. Mange låser seg desverre fast i et ‘hang-up’ hvorav livet i stadig større grad dreier seg om å tjene mer, for å ha størst mulig inntekt & formue på papiret, eventuelt investere i statussymboler som ikke gir de en dritt bortsett fra å briefe for naboen.. Penger = livsnødvendigheter, komfort & goder, og derav til for å brukes! Husk det, og lev livet, og øk bevisstheten på hvor heldig du tross alt er som innehar disse midlene!.. 

 

foto: df foto.

 

*

 

#penger #økonomi #lykke #rikdom #velstand #samfunn #takknemmelighet #ettertanke #bevissthet #livsstil #kapital #velferd #velferdssamfunn #norge #nordmenn 

2 kommentarer
    1. Er enig om at man må ha penger til å klare seg. Men i forhold til ordtaket setter du det litt på spissen. Er nok ment at du ikke trenger å ha så mye penger at du ikke vet hva du skal gjøre med de.

    2. Vivo: Tja.. En kan kanskje si det er satt litt på spissen, men ikke mer enn det som syntes nødvendig for å få frem poenget.. De fleste her i landet [så vel som andre som er født til velstand] tar desverre alle de goder som følger som en selvfølge, og er dermed ute av stand til iallefall helt å ta inn over oss hva virkelige problemer innebærer. Vi ville garantert fått et annet syn på våre nåværende negativer dersom vi fikk en opplevelse av hvordan det ville vært å bli fratatt godene, og det er dette jeg vil frem til her.. :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg