Uretusjerte løgnere..

Reklame | Adviral

Om en legger til grunn hvor stor andel av norske bloggere, instagrammere, osv som selger seg inn hos publikum med autentiske (uretusjerte) bilder, er graden av skjønnhet og regelrett perfeksjon blandt oss som driver med dette hinsides hva som råder i samfunnet forøvrig.. – Og det er strengt tatt [desverre] ikke ikke tilfelle.. 

 

 

Ja, det er jeg som er avbildet her, men alikevel så er det et definisjonsspm. hvorvidt det er et bilde av meg. – Dette bildet viser noe tilnærmet perfeksjon  perfeksjon, og virkelighetens Gry er såvisst ikke perfekt.. 

foto: heggen.

 

Videre er det såpass mange bloggere her i landet generelt, og i hovedstaden spesielt at dersom all den skjønnhet & perfeksjon som presenteres i bloggverdnen var en realitet, ville den faktisk blitt en synlig del av gatebildet på samme måte som f.eks mennesker av ikke-europeisk opphav er med å farge bybildet. Men så er, som sagt, ikke tilfelle. Det er så himla mye lenger mellom virkelighetens iøyenfallende ‘uber skjønne’ enn det skulle tilsi om en la bloggverden til grunn at det ikke finnes spor av tvil; Det lyves om autentiske bilder [med unntak av korreksjon av lys & kontrast] ‘left, right & center’. 

 

Utenfor min komfortsone til tross.. Innlegget krever rett & slett at den i det minste kun moderat sminkede sannhet blir lagt for dagen.. Og som enhver idiot [beklageligvis] kan se, er at virkelighetens ‘selv’ er modellbildeversonens ‘ugly twin’.. 

 

– Og det er her skoen trykker for mitt vedkommende; Lyvingen.  Retusjering har jeg overhodet ingen problem med å akseptere, -snarere tvert i mot! Jeg har både en forkjærlighet for bruk av retusjerte bilder i egne innlegg, såvel som at jeg syntes det er toppers med godt utarbeidede [hvilket inkluderer retusjering om nødv.] bilder hos blogger jeg besøker. 

Denne jobben har ført til at jeg, i motsetning til de fleste andre, ser bilder som tas for offentligheten i et annet lys enn private opplevelses- og øyeblikksbilder. Dette betyr at jeg ser bildene som skal på bloggen som,jeg ser de som tas i jobbsammenheng; Jeg opererer ikke som meg selv, i tradisjonell forstand, men som et ‘redskap’ til å skape et kult bilde. -Nærmest som en malers lerret han skal omskape til et flott bilde. 

 

Jeg er blandt de som legger igjen den usminkede sannhet når jeg skal presentere meg for omverdnen..

 

Jeg er så absolutt selv blandt de som som oftest stiller i glansbildekategorien på bloggen, noe som skiller meg ut fra de fleste andre samfunnsbloggere. På mange måter kan en si at dette utgjør et slags paradox til samfunnsbloggerens intensjon om å nå ut gjennom de skrevne ord, bildebruken bør være relatert til artikkelen, og øvrige selvportretter nærmest er et nødvendig & uforståelig onde som følger konseptet. – Men jeg har også en ‘oppmerksomhetsjunkie’ i meg. I det ligger at jeg har en for mange primitiv & egosentrisk avhengighet av ros og komplimenter av pur overfladisk karakter. Sjarmerende & flatterende? – Nei, overhodet ikke! Men ikke desto mindre er det sant. Dette er en side jeg er bevisst på å holde nede på et nivå der det ikke går på bekostning av troverdighet og integritet. En absolutt betingelse for dette, er åpenhet gjennom å kalle en spade for en spade, -eller for å være spesifikk; En forbedret verson av meg selv for nettopp det; En air-brushed såpeopera-verson av virkeligheten.

 

Det er ikke bare gjennom etterbehandling bilder kan konstrueres til å forevige en forskjønnet verson av virkeligheten. Make-up, kamerasettinger/filtre, god fotograf, lys og bevissthet på ens beste vinkler eliminerer ofte behovet for retusjering. Men det gjør det ikke mindre ‘retusjert’ alikevel.. 

foto: df-foto.

 

Et grenseland mellom løgn og sannhet når det kommer til moderering av bilder, er i de tilfeller det faktisk ikke er foretatt noen etterbehandling å snakke om, men som alikevel viser en forskjønnet verson av virkeligheten. Bildet over er et godt eksempel på dette. Det er tatt på en utendørs photo-shoot hvor det hele skulle fremstå naturlig. Det gjør det jo også, i aller høyeste grad. Men også dette bildet gir en løgnaktig fremstilling av meg; For det første, gjør forsåvidt nærmest alle bilder det, i form av at jeg er det en forbinder med fotogen. Kameraet lyver faktisk litt til min fordel uansett. Men det er nå engang slik trekkene mine er satt sammen, så det blir ikke relevant i den forstand. Men når vi legger til at jeg kan posere, og er derav bevisst på de vinkler som tar seg best og dårligst ut i foto-verson og en profesjonell fotograf som kan både dette med kamerainnstillinger og plassering i rett lys, derimot.. I mine øyne, er dermed en forskjønnelse en forskjønnelse uansett hvordan en har gått frem i det enkelte tilfellet. 

 

Den drømmeaktige stemningen i dette bildet, er kun kred til fotografen og en begynnende solnedgang/skumring.

foto: df-foto.

Som jeg såvidt var inne på tidligere, er jeg, som samfunnsblogger helt avhengig av å beholde en plettfri troverdighet. Men jeg vil si at dette også gjelder bloggere innenfor samtlige kategorier. Uansett, koker det ned til at vi alle innehar en mediekanal som er vårt talerør til omverdnen, og uten at troverdighet & integritet er på stell, tror jeg en vil møte seg selv i døren på ett eller annet tidspunkt uansett. På mange måter, er det ikke forenlig med en mediekanal som ikke presenterer et autentisk bilde av virkeligheten. Samtidig, er vi med på å fremme idealer som er umulig å oppnå, og ikke minst er et usunt samfunnsfenomen verden hadde vært tjent med ble eliminert. Jeg har derfor begynt med å inkludere fler autentiske bilder på bloggen, som ‘selfies’ og øyeblikksbilder tatt i privat sammenheng. Jeg er imidlertid ikke mindre nedrig enn at jeg vil fortsette å benytte ‘glansbilder’ også i fremtiden, men det skal imidlertid aldri være noen tvil om at jeg gjør det. Så lenge en er ærlig, -og da mener jeg ikke bare gjennom fortielse, men at en med rene ord underretter leserne om at dette ikke gir et autentisk bilde av virkeligheten, mener jeg at det i dette mediekonseptet faktisk er greit. 

 

En mobil-selfie fra i sommer hvor det sterke sollyset fra rett vinkel besørget en superb air-brush. 

~ ~ ~ 

 

 

 

Dette sko-utvalget har jeg faktisk egenhendig fått sette sammen selv gjennom å få velge & vrake blandt det siste innkomne nyheter på skofronten:..

 

*

 

#bilder #foto #retusjering #moderering #airbrush #blogg #bloggere #bilderetusjering #bildemanipulering #bilde #foto #fotografering 

 

 

3 kommentarer
    1. Jeg tror du ser mye bedre ut i virkeligheten…. Bildene kan være kule, men det er ikke deg.
      Jeg liker det virkelighetsnære og ekte. Kanskje derfor jeg ikke er så begeistret for alle den sminken som brukes i dag. jeg vet ikke.
      Jeg vil ha sannhet :), men dette vet du om meg.

    2. deveny: En kommer ikke utenom at 15-20 år med en fot innenfor modellbransjen påvirker en, tror jeg. Hvor og ev. i hvilken grad jeg ville hatt et ‘skrudd’ syn på bilder av meg selv uten denne faktoren i livet, forblir jo uvisst. Men som alt annet som får en viss plass i livet, har sef dette satt sitt preg på den jeg er.. Jeg håper imidlertid å kunne yte et lite bidrag til å åpne folks øyne for hva som er virkelig gjennom å mixe real med fake i bloggen og sos.medier.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg