Block this person..

Reklame | Adviral

Muligheten til å rapportere og blokkere andre brukere fra å kunne nå en på det som i dag går under sosiale media, nettsamfunn og (til nød) forum, og tidligere het chatsider, har vært der siden internett ble allemannseie. Disse funksjonene har teknisk sett forblitt det samme, men listen som legges for å benytte de, har blitt senket helt ned til bakkenivå..

 

 

Jeg liker ikke å si dette, men jeg er så utgammel at da jeg begynte med valgfag på skolen, het det ‘maskinskriving og data’. Inkludert i dette faget, var noe få hadde vært borti, og langt mindre hørt om i det vi tok fatt på dette skoleåret: Brevveksling på data’n!..  Innen året var omme, var dette derimot ‘allemannseie’.. Året vi snakker om, er året internett eksploderte. 

Derifra tok det ikke lange tiden før chat-sidene poppet opp som paddehatter, og det er min generasjons idioter som møtte ukjente for så å bli voldtatt, drept og det som værre var left, right and center. Dette er årsaken til at det den dag i dag er en god del som aldri offentliggjør så mye som fornavnet sitt på nett, for ikke snakke om har skylden for at vi fremdeles må forholde oss til ‘Ballerusk’, ‘Sildehue’, ‘Knulle1979’, osv. [Beklager så indelig på generasjonens vegne]. I tillegg til dette med de påtvungne brukernavnene, kom muligheten til å blokkere brukere fra å nå en på den respektive siden, samt å rapportere inn poster hvis innhold brøt med reglementet. I motsetning til internett forøvrig, har forsvinnende lite skjedd hva disse funksjonene angår. 

 

foto: google

 

Det er fremdeles like enkelt å gå utenom disse blokkeringene ved å sette opp en ny konto, med bytte av IP adresse som det værst tenkelige scenarie. Utviklingen når det kommer til disse funksjonene, går imidlertis på oss brukere, og terskelen som settes for å benytte seg av de. Mens dette i utgangspunktet kun var forbeholdt skikkelige creaps en ikke ble kvitt på annet vis, -altså dagens nettroll, og rapporteringer grove overtramp av motbydelig karakter, blokkes og rapporteres det nå i gedigen skala. For en tid tilbake, satt jeg med en venn mens han ryddet opp på Facebook’en sin med å slette folk fra vennelisten, og han sier da halvt til meg og halvt til seg selv “bare et par block igjen nå..” ..Fulgt av et “hæ!??” fra meg. “Blocke! Er ikke det jævla drastisk for folk som ikke har gjort noe galt!?.. Hvorfor sletter du ikke bare?” Det skulle vise seg være en funksjon han faktisk hadde glemt bort, da det å blocke folk var blitt ‘the way to go’. Dette er imidlertid det området hvor jeg har strandet i ‘oldtiden’ istedet for å følge med utviklingen, for jeg anser fremdeles det å blocke og rapportere som siste utvei.

 

 

For det er ikke bare terskelen for blokkering av andre brukere som har blitt senket til bunnivå; Det har også utviklet seg noe tilnærmet en nulltolleranse for hva folk kan bære over med før de anser det nødvendig å rapportere det inn til kontrollørene av nettstedet. Jeg syntes begge deler er forbannet unødvendig. Spesielt denne rapporteringen syntes jeg rett og slett er slemt, da jeg ikke kan se noen annen grunn for handlingen enn å skape problemer for den innraporterte. Dette er intet annet enn tysting og angiveri, og som dessuten forsinker legitime innrapporteringer. Jeg mener.. Hvorfor ikke bare forlate siden med den respektive posten/innholdet, ev. slutte å følge vedkommende/slette vedkommende som venn? En må da kunne godta at andre har andre preferanser for hva som er og ikke er ‘innafor’ enn en selv, dersom dette ikke dreier seg om promotering av noe som ansees som grove lovbrudd, ev. i seg selv er straffbart! 

 

foto: google

 

Selv har jeg enda til gode å blocke noen, -selv et par stockere har fått passere, dog av den grunn at blocking for meg føles som tap av kontroll.. Hva rapportering angår, kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har gjort dette, eller tatt disse tilfølge der jeg har vært forum-moderator. En er nødt til å ha takhøyde for at folk er forskjellige, og viktigst av alt; At nettsamfunn, forum og sosiale media ikke får utgjøre noen unntak for ytringsfriheten!  Stadig mer av meningsytringer skjer over nett, og hvis ytringsfriheten blir begrenset til hva en kan og ikke kan si og mene her, er dette en fare for ytringsfriheten. -Og da snakker vi om alvorlige følger ingen er tjent med.

~ ~ ~  

 

This post contains adlinks from Adviral

 

 

1. Top / 2. Tights

 

 

#internett #sosialemedia #nettsamfunn #forum #blokker #rapportering #utvikling #ytringsfrihet #regelbrudd #facebook #instagram #snapchat 

2 kommentarer
    1. Det å bli blokkert av noen kan jo sammenlignes med at søppelet bærer seg selv ut i konteineren 😉 Problemet rydder seg selv av veien.
      Har selv blokkert folk faktisk, men da noen skikkelig ekle stalkere (en av dem har faktisk vært i hagen her), og noen som har kommet med drapstrusler ved flere anledninger. Ellers noen som prøvde å sabotere et veldedighetsselskap til inntekt for kreftrammede barn, sånne folk trenger ikke innsyn rett og slett.

    2. Doc&Dask: (he he) Du har et poeng der, ass! 😉

      Den typen du har blokkert, er de jeg mener funksjonen er ment for. Det er jo knapt sammenlignbart med sånt som å hamre på med blokking og rapportering ved synet av en pupp på Instagram, for å si det sånn.. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg