Dumme arabre & jævla afrikanere..

Reklame | Adviral

Knappe 5 min i Photoshop, og jeg gikk fra å være fritt vilt m.h.t betegnelser som ‘ei sånn jævla dum & deilig blondine’ til ei det det ville vært straffbart å fremme denne typen betegnelser..

 

Jeg skulle faktisk selv bli godt voksen før jeg innså det destruktive,som ligger i det at det blandt folk generellt, og menn spesielt, er en betydelig andel som, det være seg bevisst eller ubevisst, som anser blonde mennesker generelt, og kvinner spesielt for å være mindre intelligente enn andre. Men da det først skulle gå opp for meg, slo det imidlertid ned som et brak.Før fylte 18, hadde jeg ikke noe forhold til dette med dumme blondiner’ i det hele tatt. -Det var en genre innen ukeblad-vitser, på samme måte som svenske- og resturantvitser. -Hverken mer eller mindre. I 18-årsalderen, startet imidlertid en stadig sterkere bevisstgjøring på folks oppfatning av blonde jentyer/damer, først & fremst i forbindelse med at jeg fikk sertifikat. I begynnelsen, kom det til uttrykk gjennom å bli ansett for å være litt sånn ‘stakkarslig’ ved at det ikke skulle mer enn litt fikling med låsen på bensintanken til før et helt kobbel selverklærte riddere i rustning ilte til min utsetning.

 

Mens den 18 år gamle ‘selv’ betraktet blondinestigmatiseringen som et bøteleggingsfritakets mekka, gikk det noen år senere opp for det noe eldre og klokere ‘selv’ at det overhodet ikke var noe positivt ved dette..

foto: NTB

 

Flotters! -Syntes jeg, da et punktert dekk på selv den mest øde strekning var overtatt av langt kyndigere hender på bilfronten i løpet av max 5 min. Om dette med ‘ridderne’ syntes toppers, var det ingenting i forhold til hva som skulle åpenbare seg da jeg opplevde å bli stoppet i trafikk-kontroll for første gang, og jeg, grunnet den sinnstilstand som følger det å være alt annet enn høy i hatten, inntar et vesentlig lysere & lavere toneleie enn normalen, mens jeg antagelig legger hodet litt på skakke og spør; “Får jeg bot nå??..

Hva jeg faktisk har sluppet unna med er så utrolig at jeg til og med har hatt litt vondt for å tro på det selv til tider, og spurt meg selv om jeg faktisk er noenlunde ved mine fulle fem, og ikke har fantasert opp hele greia. Men noe har jo skjedd i vitners nærvær, for å si det sånn, som dermed gjennom en diskret føring av samtalen får innhentet en bekreftelse, samtidig som at det er en kjennsgjerning at jeg har vært kjørende både mellom Sarpsborg & Fredrikstad, og Askim – Oslo i årevis uten en prikk på lappen eller ei krone utbetalt til statens bøte-kasse. For å gjøre en lang historie kort, er bersonlig rekord i antall passerte lovbrudd i en & samme stans; ikke sikkerhetsbelte, ikke medbragt sertifikat, noe for fort, og ett el annet med frontlysene, samt at dekkene var akkurat på grensen innenfor det lovlige, noe som ikke akkurat fører til større goodwill til vanlig..(!)

 

foto: df-foto

 

Det må bare innrømmes at jeg faktisk ikke kan si noe om sannsynligheten for at jeg ville vært bevisst på det samfunnsfientlige som lå og lurte bak dette her den dag i dag dersom politiets praksis ikke var blitt endret slik at hver patrulje/enhet nå, så fremt det lar seg gjøre, består av en kvinnelig & en mannlig politibetjent. Med inntoget av disse i begynnelsen ofte relativt nyuteksaminerte politikvinnene, ble nemmelig et helt annet utkomme av folks fordommer bragt på bane! Det gikk ikke lange tiden før jeg og kjæresten min faktisk skapte litt av en furore mellom de to som stanset oss på en natterlig kjøretur, da HAN mente jeg var soleklart klinkende edru, og vi dermed skulle slippes av gårde i kraft av at jeg var sjåfør. HUN, derimot, anså meg som åpenbart waisted, og dermed IKKE kunne slippes av gårde, i og med at hennes kandidat til å være den klart nyktre ikke hadde lappen på det tidspunktet! -Hvor galt er ikke det, liksom!?..

At det var denne episoden som gjorde meg bevisst på ‘den omvendte rasismen’ og dens skadevirkninger, er å overdrive, men den har nok hatt sin innvirkning som en av flere faktorer. For bare fra en er 18 til passerte 25, skjer det faktisk en vesentlig forandring i et menneske i hht det å bli voksen. Starten på voksenlivet innebærer oxo starten på å gjøre seg de erfaringer som hører voksenlivet til. – Noe som igjen unngåelig fører til at en ser mange ting på en annen, og ikke minst videre, flersidig måte. For min del, innebar bl.a den økte adgangen til utelivets gleder også i økende grad å utsettes for den typen jenter/damer som har en fientlig holdning til alle som kan oppfattes som attraktive av samme kjønn, hvorav standarbemerkningen for mitt vedkommende var (og er) dum blondine, sammen med ‘sminkedukke’. Dette er i seg selv til å leve med. Det som i midlertid er verdt å merke seg, er denne oppførslens linking til en rådende oppfatning og/eller tendens i samfunnet forøvrig. Hva som kun oppleves som idiotiske utsagn fra fulle tapere med for høy promille, får en langt mer alvorlig ramme når det har gått så langt som at dette oxo benyttes i diskusjoner! En klar falitterklæring, men like fullt et forsøk på å underminere en meningsmotstander på bakgrunn av dennes utseende! 

 

Også den rødhårede versonen av ‘selv’ er beskyttet mot hatefulle og stigmatiserende karakteristikker og ytringer.

foto: df-foto.

 

Videre, opplever jeg titt og ofte at jeg ikke blir tiltenkt noen form for ‘ekspertise’ på en rekke områder. At jeg f.eks har langt større kunnskap hva angår mobiltlf o.l enn de fleste, blir som oftest møtt med hake-slipp ut av denne verden, og etterfølges faktisk at at de utbryter “Hæ!.. -DU!??.. Blonde kvinner opplever oxo å bli antatt å være mindre trolig eller sannsynlig tregere til å tilegne seg ny kunnskap eller lignende, hvilket igjen fører til at utfordringen blir gitt en annen. Særs viktig å merke seg er det at folk fra fremmedkulturelle innvandrergrupper uhindret kan uttrykke sin forrakt og nedrige oppfatning av nordeuropeiske kvinner. Dersom denne utviklingen får fortsette, er jeg redd det vil ende opp med en ny form for utseendebasert diskriminering og fordommer med samme, eller i allefall tilnærmet grad av alvorlighet som den som er blitt fargede til del..

 

 

Det som er ansett uakseptabelt av ytringer, gjerninger & holdninger ovenfor andre etnisiteter og grupper, er faktisk ikke det minste mer akseptabelt ovenfor blonde/lyshårede mennesker! Hvem ville f.eks i full åpenhet brutt ut med noe slikt som ‘en prototype av en dum jøde? -Du som er etnisk afrikaner er for dum til å si noe om dette! – Samene er jo bare en flokk idioter! osv, osv. Folk er virkelig nødt til å begynne å tenke seg om! Jeg foreslår at før de slenger ut noe som går på en annens lyse hårfarge, først tenker seg om ved å bytte ut ‘blond’ med en annen type utseende eller etnisitet. Føles det galt eller uakseptabelt, er det like fullt pokker så galt i forbindelse med lyshårede! 

Lovpraksisen er oxo nødt til å våkne opp, og ta tak i dette, og sørge for at det blir likhet for loven! Rasismeloven gjelder faktisk for ALLE! Ikke bare minoritetsgrupper med et ikke-europeisk opphav! 

~ ~ ~ 

 

 

#hat #hatytring #ytringsfrihet #fordom #stigmatisering #fordommer #likhetforloven #rasisme #blondine #blondiner #befolkningsgruppe #utseende #mobbing #dumblondine #blondogdum #blond #forskjellsbehandling #samfunn #samtid #samfunnsproblem #ulikhetforloven 

3 kommentarer
    1. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er sånn. Hvorfor blonde kvinner er ansett som dumme. I min erfaring er de jeg kjenner lynende intligente.

    2. Anonym: Jeg også! Jeg har imidlertid sett en dokumentar(!) om dette her, og der kunne de iallefall si såpass at Hollywood har gjort sitt for å ‘booste’ det gjennom å skape ikoner som Marilyn Monroe, Pamela Anderson osv.. Det er ikke sånn at det er verdens værste rasismeproblem, men når en legger merke til små forskjeller i hvordan en behandles f.eks i jobbsammenheng, har det faktisk kommet dithen at det iallefall er i ferd med å bli et problem dersom det får fortsette på samme måten..

    3. Så menn gjør all jobben for deg hvis du blunker til dem og du slipper unna med stort sett hva som helst fordi du er blond og pen. Og du klager?? Hvis jeg var deg, så hadde jeg danset rundt i lykkerus, du aner ikke hvor heldig du er. Jeg er en mann, vet du hva som skjer hvis jeg trenger hjelp? Ingenting. Jeg må håndtere alt selv. Alltid. Og det hjelper ikke å blunke eller vrikke litt på ræva. Men klag du, klag høyt og lenge over hvor jævlig du har det. Det er ikke til å tro hvor bortskjemte og jævlige norske kvinner begynner å bli. Har dere det bra så klager dere. Har dere det dårlig så klager dere. Har dere prøvd å holde kjeften deres i to minutter og håndtere deres egne liv uten syting? Jeg skulle likt å se dere gå i menns sko i en uke, dere hadde faan ikke overlevd 12 timer engang. Bortskjemte, sutrende krek.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg