Forstå en mann!

Reklame | Adviral

 

 

foto: Heggen

 

Da jeg har hatt flest mannlige venner gjennom hele mitt voksne liv, har jeg fått førstehåndsundervisning i hvordan de tenker. -Og siden jeg selv tilhører kvinnesiden, har jeg dermed fått en relativt skjelden forståelse av ulikhetene som råder mellom kjønnene. Dette har ført til talløse episoder hvor jeg har blitt ‘hyret inn’ som megler i vennepars konflikter, fordi jeg da er i stand til å nå frem til begge parter med forklaring på hvorfor han/hun tenker og gjør som de gjør. Men enda bedre må det jo være dersom dette kan brukes til å forhindre fremtidige konflikter også, så derfor tenkte jeg å ikle meg rollen som hobby-parterapaut i dette innlegget.. 

 

 

For menn er handlingen viktigst, mens tanken er hva som teller for oss kvinner:.. 

I ytterste konsekvens, fører dette til at vi kvinner generelt, er fullt i stand til å tilgi, og legge en utroskapsepisode skjedd ‘in the spear of the moment’ bak oss, mens dette faller langt vanskeligere for en mann. La oss f.eks si at mannen har rast ut på byen etter en krangel, drukket seg hinsides, og våknet opp i ei fremmed seng med blodangst. Selvsagt er dette overhodet ikke greit, men dog vil de fleste av oss kvinner (meg selv innkludert) fint kunne komme over en slik episode dersom viljen er tilstede. Årsaken er simpelthen at det overhodet ikke var noen tanker og følelser inne i bildet. Om det i tillegg skulle komme oss for øret, direkte eller inndirekte, at han har omtalt denne damen for ei burugle e.l til kompisene, er det nærmest ‘done deal’.  Det vi derimot nærmest uten unntak IKKE vil kunne leve med, er ‘utroskap i tankene’. Det bør ikke engang ha skjedd noe som helst for at vi ikke vil kunne være i stand til å fortsette forholdet etter å ha fått vite at mannen er tiltrukket og/eller fantaserer om en annen. For de fleste menn, er dette fullstendig uforståelig, -noe jeg faktisk kan forstå.. 

For menn, sier handling mer enn ord: 

Igjen ser vi altså at dette med at handling er av største betydning for en mann, også i hht kjærlighetserklæringer. For oss kvinner, er talens bruk den åpenbare metoden for å videreformidle hva vi tenker og føler, og forventer derav å bli innført i partnerens tanker og følelser på samme vis. For mannen, er derimot ordene av mindre betydning dersom de ikke følges opp av handling. En mann kan eksempelvis glatt gå igjennom livet og føle seg som verdens høyest elskede person selv om de 3 små ord; ‘Jeg elsker deg’ aldri var uttalt, dersom han har en kone som hele tiden gjør små ting for ham som hun vet han setter pris på. I det en tar dette inn over seg, er faktisk det store flertallet av menn himla enkle å tilfredsstille.. Om du eksempelvis skulle våkne tidlig etter et snøfall, og overraske ham med å måke utkjørslen og sette på kupevarmeren i bilen, har du gjort noe som ikke et liv med daglige kjærlighetserklæringer ikke vil kunne overgå. For oss kvinner, derimot, er gjerne selv den mest oppofrende handling overflødig uten at vi fysisk blir fortalt at vi er elsket. Det skulle ikke være vanskelig å forstå hvordan dette ulike tankesettet fører til et utall konflikter og misforståelser rundt i de tusen hjem!

 

foto: df-foto

 

Kvinner spør for bekreftelse, mens menn spør for svar: 

Her har vi en annen rot til et utall unødvendige og tåpelige konflikter.. For mens det for en mann faller seg naturlig at et spørsmål skal imøtekommes med et svar på det det spørres om, er dette som kjent ikke bestandig dette som er hensikten når vi kvinner stiller spørsmål om hans mening. Ulike varianter av klassikeren hvor han svarer ‘Ja’ på spørsmålet om hun ser tykk ut i den kjolen, er fadesen som ser ut til å kunne gjentas av menn i det uendelige; Det være seg om hun benytter for mue eller for lite make-up, om hun er for tynn, tykk, høy lav, har for langt hår, for kort hår, ler for høyt, eller faens hakke og hans oldemor. Menn; Aldri, og jeg understreker ALDRI svar ærlig på spm fra din kjæreste/kone som dreier seg om din mening om noe ved henne selv!! I så tilfelle,, velg dine ord med ytterste omhu, om du vil ungå følgene! Om hun kommer trekkende med to antrekk, og spør hvilken du foretrekker, vil du gjøre meget lurt i å begrunne ditt valg med at det gitte antrekket best får frem de fine formene, vakre øynene, eller noe i den gaten.  Når mannen (en skjelden gang) stiller slike spørsmål, er det derimot i den hensikt å få et ærlig svar. Er svaret dermed at ‘Ja, det hadde vært fint om du hadde gjort noe for å få bort den oppkomne bilringen’, så forteller du ham dette, -dog jeg så absolutt vil si at det også her er viktig å si det med kjærlighet, for å si det slik.. 

 

foto: dagen.no 

 

Drømmedama er både hore og madonna: 

Menn ser mer eller mindre ubevisst etter blandingen av hore og madonna i ei dame. I praksis, vil det si det kanskje ikke helt politisk korrekte ei som er vakker og sexy uten å fremstå som ‘billig’. Enda mer påfallende er det at det også er en kjensgjerning at hvorvidt en mestrer denne balansekunsten, har betydning for ens anseelse blandt gutta. Jeg har overhodet ingen problem med å forstå at dette for mange syntes fullstendig forkastelig, og minne om et kvinnesyn som forlengst burde være passée. I dette innlegget, handler det imidlertid kun om en formidling av hvordan ting er, og ikke hvordan det [eventuelt] burde være, og dette er faktisk slik det er, og det i en langt større grad enn en skulle tro.. Jeg husker faktisk da jeg ble fortalt den fulle og hele betydningen av dette fenomenet som det var i går, da jeg skjelden har vært mer overrasket. For selv om jeg var klar over at det hadde en betydning, hadde jeg på ingen måte sett for meg at det overgikk hvorvidt et antrekk/stil ble ansett som flatterende eller ei. At det derimot skulle ha avgjørende betydning for gutter/menns gjengse oppfatning av ei dame, var derimot lysår forbi det jeg hadde kunnet se for meg.. Om ikke annet, er imidlertid denne balansekunsten langt enklere enn en skulle tro; 1) Velg klær (fasong såvel som farge) etter hva som fremhever dine beste sider, og skjuler de mindre heldige fremfor det som måtte være siste skrik på motefronten. 2) Bruk et sexy plagg enten oventil eller nedentil, -ALDRI begge deler! I praksis, vil det si at et kort skjørt ikke skal supleres med en dristig/utringet topp, og motsatt; En dristig/utringet topp, bør brukes med bukser eller lengre skjørt. 

Menn ønsker avslag på sexforespørsler første kvelden: 

Om vi jenter kommer ‘tapende’ ut av det nevnte punktet om at vi ønsker bekreftelse fremfor svar, er dette menns område for selvmotsigelse. For nærmest uten unntak, er det faktisk slik at menn ønsker avslag på sine hentydninger om sex før dere har vært på noen dater sammen. I motsatt fall, mister han faktisk respekten for deg, og ‘opplegget’ dere måtte ha, er mer eller mindre dømt til å mislykkes. Uansett hvor iherdig vi har forsøkt og fremdeles forsøker å fremme seksuell likestilling, er dette en faktor som for det store flertall av menn later til å nærmest være tatovert inn i systemet deres. De eneste unntak i så måte, kan være når partene kjenner hverandre fra før, men dog ikke noe å satse på akkurat dersom dette er en fyr en ønsker å stifte nærmere bekjentskap med.. 

 

 

Som avslutning på denne lille gjennomgangen av sentrale ulikheter når det kommer til kvinner & menns tenkesett, må det legges til at dette [selvsagt] er generelt, og at det derav er individuelle forskjeller også her. Alikevel, har jeg valgt å trekke frem nettopp disse punktene fordi de er så gjennomgående i sin evne til å skape konflikt og misforståelser i parforhold at en faktisk kan gå så langt som å hevde de i det minste til en viss grad gjør seg gjeldende i alle hetrofile parforhold. Dessuten har jeg ut i fra hva jeg har fått vite av homofile/lesbiske venner og bekjente forstått at de kjønnsrelaterte tenkemåtene også kommer til uttrykk i deres forhold, men hvordan det forløper her, vet jeg desverre så alt for lite om til å kunne inkludere her. Uansett, vil jeg si en bevisstgjøring på disse ulikhetene så absolutt er verdifullt, da det å øke forståelsen av sin partner faktisk vil eliminere det meste av unødige, men dog ødeleggende konflikter. 

~ ~ ~ 

 

 

 

#kvinneogmann #kjønnsforskjeller #ulikhetermellomkjønn #kjønnskamp #mennogkvinner #konfliktområde #konfliktområder #parforhold #samboerforhold #ekteskap #forhold #tenkesett #tenkemåte #forskjelleritenkemåte #kjærlighet #forståmenn #sexogkjærlighet #sexogsamliv #samliv #samlivsproblem #samlivsproblemer 

3 kommentarer
    1. Et vanskelig team. Jeg knak koden som 48 åring. Først da fant jeg en mann jeg hadde lyst til å gifte meg med.
      Jeg vil nevne at utroskap gidder jeg ikke å være med på. Er han utro. Da blir det slutt. Ferdig snakket…

    2. Deveny: Jeg har selv [bank i bordet!!] ikke opplevd utroskap, og kan dermed heller ikke si noe sikkert om hvordan jeg ville taklet det.. Når det er sagt, syntes det imidlertid som om det er noe jeg iallefall ville hatt store problemer med å komme over og videre fra..

    3. I do trust all the ideas you’ve presented to your post. They’re really convincing
      and can certainly work. Still, the posts are too short for beginners.
      May just you please prolong them a bit from subsequent time?
      Thanks for the post.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg