Det smarteste kjønn?..

Reklame | Adviral

 

 

Årsaken til kjønnsinndeling innen idrett og konkurranser, er som vi alle vet, og heller ikke kommer utenom, de fysiske forskjellene som foreligger mellom kvinner og menn. Men der er imidlertid langt fra alt det konkureres i hvor fysikken spiller inn, hvorav flere av disse konkurranseformene går inn under sportsbetegnelsen, slik som sjakk, poker, biljard, m.m. Her går det istedet på konsentrasjon og/eller interlektuelle evner, hvilket etter alt å dømme skulle bety at utøvernes kjønn var og forble irrelevant i sammenhengen. 

Alikevel kommer en nå & da over uttalelser som viser til det motsatte, og da lurer jeg på hva som i himmelens navn ligger bak hva som for meg rett & slett oppleves som en fornærmelse, for ikke snakke om provokasjon. Jeg er nemmelig også selv blitt gjenstand for en lignende uttalelse, og selv om det er en god del år siden, koker det fremdeles i toppetasjen ved minnet.. Dette var imidlertid ikke i forbindelse med noen form for konkurranse, men deler av inntekten min kom i sin tid gjennom driften av en side som distribuerte apps, musikk, spill, osv for mobiltelefoner. Denne hadde jeg bygget opp fra grunnen av, og fikk etterhvert besøkstall som i dag ville gjort meg steinrik. Her i Norge, ble mobil nedlastninger stort sett distribuert via produsenten [mange av dere husker sikkert de uttallige annonsene for alt fra wallpapers til spill i blader osv], mens det internasjonalt var et så omfattende illegal distribusjon at en rekke firmaer etterhvert innså at det var like greit å spille på lag istedet for å kjempe imot. Dette forløp ved at de peilet seg frem til toppsidene, og inngikk avtaler som gav prosenter av salget som ble gjort via den gitte siden. – Og det var altså her jeg kom inn i bildet.. Jeg er slik skrudd sammen at når jeg først gjør noe, går jeg ‘all in’, fordi jeg raskt har innsett at dette er et område jeg kan bli god på, og det var hva som skjedde her.. Jeg lærte meg koding, for så til og med å lage scripts selv. Siden var, om jeg får si det selv, virkelig god, så sponsoravtalene strømmet på. At det kun var et fåtall jenter som drev med dette, iallefall på et noenlunde nivå, kan jeg knapt huske å ha ofret en tanke, før jeg får kommentaren som lyder “This is a fantastic site for a girl”.. Det hold seriøst på å tippe over, hvilket tilsa et motsvar som fortalte hvor skapet skulle stå en gang for alle. Problemet var bare at jeg for mitt bare liv ikke klarte å finne den rette formuleringen, da det som provoserte paradoksalt nok var skrevet i en den vennligste formen det lar seg gjøre! Hvorvidt jeg fikk knotet ned et svar tilslutt, husker jeg faktisk ikke, men en ting er iallefall klinkende klart; Enten er jeg å regne som god i forhold til alle, uansett kjønn, alder og hva det måtte være innenfor slike ting som dette, eller så er jeg det ikke. Jeg er IKKE god for å være jente, så og så gammel, osv! 

 

Spotsman.fr

 

Jeg er virkelig ikke en person som har generelt lett for å la meg fornærme eller krenke, men når det kommer til insinuasjoner som dette, så røres det helt klart ved ei nerve.. Det kan kanskje synes merkelig, men hver gang jeg kommer over utsagn av typen ‘beste kvinnelige sjakkspiller’, oppleves det faktisk like fullt som en personlig fornærmelse som den kommentaren jeg selv fikk. Årsaken er jo helt enkelt at jeg ikke evner å se forbi at det mellom linjene står å lese at kvinner ikke har de samme forutsetninger som menn i disse konkurranseformene.  For mens jeg glatt ser gjennom fingrene på slikt som det resterende i hht likelønn, og annet som gjenstår i forbindelse med likestilling og kvinners rettigheter, er det ikke snakk om at jeg finner meg i antydninger om at jeg, som kvinne, skal ha en antatt lavere IQ og mentale forutsetninger enn en mann! Der er grensen min nådd!! 

Når det er sagt, er det imidlertid på tide for meg å kare meg ut av mitt eget fornærmede ego, og ta en titt på hvordan ting & tang faktisk ER i forhold til de områdene hvor disse uttalelsene fremmes, og ikke minst; Kan det være noe sannhet i dette her, om jeg så aldri så mye kjenner antydninger til magesår bare ved tanken?.. For det er jo ikke til å stikke under en stol at alle de konkurranseformer og fagområder vi har vært inne på i dette innlegget er en sterk domminans av mannlige utøvere, med den følge at topprangeringene innenfor disse feltene også finnes en sterk overvekt av menn. Spørsmålet vi sitter igjen med, er da hvorfor??.. 

 

 

Nå har det seg slik at det nevnte VM aktuelle sjakk-esset Magnus Carlsen ble spurt om akkurat dette for en tid tilbake, hvorpå det var tydelig at dette faktisk var noe han hadde tenkt på selv! Sammen med det faktum at få kjenner forholdene rundt sjakk som han, ble utkommet et svært godt svar:.. Carlsen la for det første noe av ‘skylden’ på at menn tradisjonelt sett er mer konkurransjeinnstilt enn kvinner, hvilket igjen kommer av det generelt høyere nivå av agresjon som finnes blandt menn enn kvinner. Dette har som kjent sin årsak i urmannens behov for å hevde seg i flokken, såvel som at det var en nødvendighet i forbindelse med jakten. Videre påpeker Carlsen at sjakk jo er et krigsspill, hvilket også er en faktor som appellerer til menn av de overnevnte årsaker. Sjakkspilleren konkluderer derav at den mannlige dominansen, i allefall når det kommer til sjakk, i bunn og grunn koker ned til interesse, og hva vi biologisk sett er gitt de største forutsetninger for å interessere oss for. Carlsen viser i tillegg til et kvinnlig søskenpar som figurerer der oppe blandt alle gutta i sjakksportens toppsjikt. Disse skal ha blitt gitt interessen fra sin far i tidlig alder, for så å ha blitt trent av ham siden, noe verdensmesteren mener stadfester hans poeng. – Og jeg er enig.  Når det kommer til de andre områdene vi finner antydninger om kjønnsforskjeller der de ikke burde fremmes, vil jeg tro det i bunn og grunn har den samme forklaringen, om så ikke i like stor grad som det fremkommer i sjakk. Dette kan en jo forsåvidt også se realiteten av ved at det f.eks har vært en kraftig økning i antallet kvinnlige pokerspillere på toppnivå, og håper den samme tendensen er å finne innen de andre områdene som berammes av dette på ene eller andre måten.. 

 

 

Men før vi runder av for denne gang, er jeg imidlertid nødt til å presisere at selv om en er godt på vei til å kunne slå fast årsaken til at det nå og da ymtes frempå med ting som kunne tyde på at det såkaldt ‘svake’ kjønn er klassifisert for seg også på områder som ikke går på fysisk styrke, er det på ingen måte greit! For mitt vedkommende, liksom jeg vil tro gjelder de fleste kvinner, er slike ordlegginger, betegnelser og ytringer å anse som grove fornærmelser så vel som at de er like stigmatiserende og uten rot i virkeligheten som om det skulle dreid seg om en etnisitet vs. en annen. Så til dere i NRK og andre; SKJERPINGS!!

~~~

 

 

 

~~~

 

 

#kvinnevsmann #likestilling #intelligens #iq #mentalkapasitet #interlektuellevne #kjønnsforskjell #kjønnsforskjeller #likebehandling #feminisme #kvinnediskriminering #sjakk #mannsdominert #diskriminering #diskriminerende #kjønnsroller #likeverd #samfunn #samfunnsproblem #samtid

4 kommentarer
    1. Deveny: Det ligger jo helt klart i meg å reagere på kjønnsdiskriminering, selv om jeg kanskje ikke er den som engasjerer meg sterkest i de profilerte sakene innenfor dette.. Dessuten ser jeg utvilsomt klarere de urettmessigheter som går på menn enn de fleste. Bla.a syntes jeg det er mange skjevheter når det kommer til dette med uønsket graviditet.. Eksempelvis, kan ei jente lyve om p-pillebruk uten at denne misledningen hverken får konsekvenser for henne, eller har noe å si for hans ansvarsplikt i så måte..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg