9 tegn på at du er høysensitiv

Reklame | Adviral

 Folk flest har et rimelig sort-hvitt bilde av høysensitive (også kaldt empater) som en overfølsomhet når det kommer til andre menneskers sinnsstemninger, hvorpå de ikke evner å skille andres smerte fra sin egen. Men dette fenomenet er faktisk mer komplekst enn som så, med flerfoldige undergrupper. Det kan derfor være at du, i likhet med meg, er høysensitiv uten at dette er noe som i det hele tatt har streifet deg som en mulighet tidligere.. 

 

 

De følgende punktene er derfor en liste over trekk som går igjen hos mange høysensitive/empater, men de færreste (om noen) innehar alle. I praksis innebærer dette at det er grunn til å gå dette nærmere etter i sømmene dersom du innehar en 4-5 av disse personlighetstrekkene:

    • (Over)sensitivitet ovenfor en eller flere av sanser: Selv er jeg lydsensitiv, mens andre kan være overfølsomme ovenfor lys, lukter, osv.
    • Mer følsom enn normen på flere områder:  Du opplever ofte at du reagerer relativt kraftig på ting andre anser for å være bagateller, og/eller du har problemer med å la ting ‘passere’.
    • Sterk intuisjon:  Intuisjonen din, eller magefølelsen om du vil, er helt ‘rå’.
    • Levende løgndetektor: Du har en egen evne til å skille løgn fra sannhet, uten at du begriper hvorfor/hvordan.
    • Påvirkes i stor grad av energien til omgivelsene:  Mens du opplever at noen bringer med seg en positiv energi som smitter over på deg, opplever du at andre ‘suger’ all energien ut av deg som de reneste ‘energi-vampyrer’.
    • Får lett kontakt med andre:  Du har særdeles lett for å komme i kontakt med andre mennesker, og er en sosial kamelon som umiddelbart glir naturlig inn i enhver sosial setting.
    • Avskyr vold:  Du avskyr alle former for vold, og ser ikke dette som løsning på noe som helst. Du unngår  til og med å se TV -program og filmer der det utøves vold.
    • ‘Tappes’ av store menneskemengder:  Å befinne deg blandt en mengde andre mennesker oppleves gjerne som noe tilnærmet klaustrofobisk, og dette gjør at du tappes for energi i løpet av kort tid.
    • Andres sinnsstemninger er som en åpen bok:  Du er nærmest som en tankeleser å regne når det kommer til å fange opp andres sinnsstemning. For mange går dette så langt at de ikke evner å skille mellom egen og andres smerte, hvilket gjerne oppleves som en belastning for de det gjelder.

 

df-foto

 

Dersom du skulle vise deg å være en mulig høysensitiv/empat, finnes en rekke tester online. Selv var jeg nødt til å ta en 3-4 stykker før jeg i det hele tatt kunne gå med på at jeg muligens var en høysensitiv. Dette bunnet i det bildet de fleste har av høysensitive som noe tilnærmet ‘mor Theresa’ skikkelser som overhodet ikke har noe vondt i seg.. – Ikke sånn å forstå at jeg anså meg selv for å være ond heller, men det hersket heller ikke den gang noen tvil om at jeg er helt vanlig i så måte; Stort sett grei & imøtekommende, men med en ‘mean streak’ der det er nødvendig eller rett & slett der humøret er på bunn.

Det som imidlertid fikk bitene til å falle på plass, var da jeg fant ut at høysensitive var delt inn i en rekke kategorier, hvorav jeg er en intuitiv- dyreempat.

 

 

 

7 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i mye av dette ja! 🙂 Men jeg har aldri hørt om intuitiv- dyreempat og at det er ulike typer. (Ikke at det overrasker meg). Gjerne skriv mer om dette om du vil, det er interessant 🙂

      1. Så kult 🙂
        Hadde ingen anelse om at det fantes ulike former for høysensitive jeg heller, før disse gjentatte testresultatene ‘tvang’ meg til å grave frem mer detaljert info om fenomenet.
        Jeg googler “different kind of empaths” / “different kind of empaths tests”. Det skal imidlertid sies at søkeresultatet kan oppleves som mildt sagt forvirrende, da de ulike sidene/infokanalene opptrer med alt fra 5-6 til 15+ ulike typer. Jeg kan her anbefale å gå inn der de tar for seg 6 hovedgrupper først og fremst. Da får du den grunnleggende kunnskapen som iallefall jeg trengte for å orientere meg videre.

    2. Spennende lesning Gry! Artig å fortsette å lese bloggen din selv om jeg selv er sparket ut😊. Keep up the good work👍🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg