Nazi-Jeans

Som de fleste sikkert har fått med seg, har den nylig lanserte reklamekampanjen for jeansmerket American-Eagle ført til en global eksplosjon av rasismebeskyldninger. Ordspillet som er gjort i hht at den engelske uttalen av ‘genes’ er den samme som ‘jeans’ blir til og med sammenlignet med nazi-propaganda, da modellens ‘genes’ ligger til grunn for at øyenfargen hennes- liksom olastoffet er blå.

Jeg mener.. 

Hæ!??..

 

Redaktørstyrte medier vs. meg og mine likemenn

 

For all del.. Den respektive reklamekampanjen, hvilket innkluderer filmen så vel som plakater, er så idiotisk som det er menneskelig mulig å oppdrive (-og det sier jo vitterlig sitt). Men like forbannet er ikke tåpelig synonymt med verken rasisme, nazisme eller facisme, for den saks skyld.

At rasisme, facisme, og alt hva som måtte føye seg inn i den kategorien av begreper er blant menneskehetens mest graverende idioti kan selvsagt på ingen som helst måte dras dithen at alt av menneskelig idioti og tåpeligheter dermed er typ rasistisk nazi-prioaganda.

Eller.. Ved nærmere ettertanke, så er det vel snarere så at det ikke kan dras dit med mindre man tilhører det berømmelige ‘krenkelsespolitiet’, som jo er kapable til å dra absolutt alt ut av alle proposjoner.

Jeg mener.. Når de f.eks klarte å få hermetiske kjøttboller, lakrishoder og en godt kledd tegneseriefigur som var logo til en iskremprodusent til å bli rasistisk, så finnes det ikke lenger noen grenser for hva de får vridd til noe rasistisk. Når det dernest renner på med folk som opptrer som om de har et negativt IQ-tall i form av at de fordømmer fremheving av ‘tradisjonelt hvitt skjønnhetsideal’ for så å lovprise ‘black beauty’ i avsnittet under, er galskapen atter igjen komplettert.

Følgelig føyer nok en episode av menneskelig dumhet seg inn i rekken av de som er så til de grader pinlig at man vil oppleve det fysisk smertefullt hver hang de dukker opp i minnet..

7 kommentarer

    1. vel… Om man hadde tatt en titt på disse som stempler denne reklamen og hvilken vekt klasse de stiller i. Så vil det hele nok virke mye mer oppklarende. Vedder på at det 98% sjangse for at disse damene er kraftig overvektig, og antagelig ikke dem mann snur seg etter på gaten. Stygt å si det I know.Men disse som blir triggered har ofte et spes utseende som er felles nevner.
      Nå skuer jeg sikkert fanden på hårene her. Men lets face it, de fleste oppegående kvinner trekker bare på skulderen og går videre. En del vil sikkert gå og kjøpe slike jeans i fantasi håp om at den ska automatisk få dem til å se like bra ut som dama i videoen.
      De fleste mannfolk som ser den (og som den underlig nok virker å være rettet mot) tenker nok “fuck yeah.break me off a piece of that” Så vandrer de videre til neste kanal.
      Men faktum er 90% av kvinner som reagerer på pene damer i reklamer er typen rød-strømpene fra Ottar.
      Ta Victoria secret. Var neppe mannfolk som satt og mente det var en god ide å få overvektige kvinner inn der. Og med avgjørelsen, tatt senket de merkevaren.
      Jeg kan huske når H&M var under kritikk for Cindy undertøy reklame. Da var det skrik om at hu var for tynn. etc.De bure få mer formfulle damer. Så fikk de Anna Nicole Smith. Da var det for gale at hu hadde så store bryster etc. De fleste unge damer 15-25-30 som jeg snakka med brydde seg ikke engang.
      I disse dager sitter det marginale grupper bak keyboardene og venter på at de ska bli triggered av noe.slik at de kan floode internet med klagene deres,
      Så kort etter snapper avisene det opp,pga det gir clicks.
      Men er tememlig sikker på at vanlige dama i gaten, har helt andre ting å bekymre seg over.

      1. Jeg har jo pirket litt borti den modellgreia selv etter å ha blitt ‘oppdaget’ av en agent på et diskotek. Det her skjedde jo for en sånn +/- 1000 år siden *hehe*, nærmere bestemt den gang de første glamourmodellene så vidt hadde rukket å stikke nesen frem ved Helene Rask. Jeg husker enda hvordan jeg satt der under den første breefingen sammen med et par andre som også var der som følge av en invitasjon, star-struck out of my mind, i den hensikt at vi skulle få et realistisk bilde av dette her. Dette var jo i supermodellenes æra, og det å bli oppdaget den gangen var den ultimate tenåringsdrømmen, så all cred til byrået for å skrelle av eventuelle nykker før de kom. Men i denne beina på jorden-talen, ble vi fortalt at de ikke plukket folk fordi de var vakrere enn alle andre, men fordi vi hadde utseendemessige trekk i ansikt og figur som var egnet til å presentere hhv klær, styling-prod. osv på en måte spm viste varene fra sin beste side. Dernest ble det (selvsagt) presisert at høyde kombinert med en smal bygning er den ideelle ‘kleshengeren’. Og realiteten ER så. Det er en grunn til at det ikke er en jævla plus-size å se på de største moteukene, da de merkene som er store og eksklusive nok til å kunne gi faen i kravene om å innkludere plus-size heller ikke hyrer de. Victoria’s secret gjorde jo, som du sier, det motsatte med det resultat at det gikk kjepprett til helvete, og renomeet derfor er lysår unna hva det var.
        På samme måte er det også generelt gunstig med lyse farger, da greia er at jo flere typer en kan styles til, jo bedre. Mørke farger demper også ned, mens lyse synliggjør, og siden hensikten er å synliggjøre klærne, så blir det flest lysfargede modeller.
        Dette er realiteten. Dette er slik det faktisk er, om en liker det eller ei. Men gud være nådig den som finner på å si det!! – Vel.. Jeg har jo selvfølgelig gått ut med dette også *hehe*. At det blir bråk av sånt, driter jeg langflatt i, men grunnen til at jeg ikke har giddet å kjøre noe videre på det, er rett og slett at det er fullstendig fåfengt. Det er som å nå inn til en murvegg! Det er absolutt ingenting som kan sies som vil rokke så mye som en mm på den greia de har satt seg i hodet om at klær presenteres like bra om vist på en som er typ 1,48m høy og vekten stanser på +/- 80 kg.
        Realiteten har fint lite å stille opp med vs. politisk korrekthet og sannhetsmonopol 😉

          1. *hehe*
            Med den så vil jeg vel snarere si at ringen er sluttet ved at vi dermed tar steget til det å benytte tegnede personer i reklamen. Det er bare tegnesakene som har blitt hakket mer avansert 😛

    2. Se der ja. Nå fikk American Jeans gratis reklame på selveste Blogg.no. Smarte jævler reklamefolkene hos dette jeans merket få hadde hørt om. Sleng ut noe kontroversielt. Få medias oppmerksomhet world wide. Gratisreklame for milliarder. Dette gjentar seg gang på gang. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg