Abort for noen, prematurbarn for andre..

Jeg tenkte i grunnen at jeg skulle holde kjeft i den diskusjonen som har rast over det ganske land de siste par døgn: SV’s forslag til utvidelse av abortloven. Årsaken til at jeg brått fant det for godt å snu på hælen, og uttale meg allikevel, er at det later til å være folk som har misforstått hva dette forslaget faktisk går ut på overalt hvor jeg snur meg.. For det er nemlig ikke sånn ment at man fritt skal kunne velge å avslutte svangerskap etter eget forgodtbefinnende etter 12 uke, slik det ser ut til at de fleste tror.. 

 

 

At jeg(!) skulle sitte her og forsvare noe som kom fra SV, føles mildt sagt surrealistisk.. Men på den annen side, har de jo i dette spesifikke tilfellet rotet seg bort i den liberalistiske fløyen der jeg er hjemmehørende, så jeg tror neppe det blir noen vane, for å si det sånn..

Men uansett hvor en står, så skal rett like forbannet være rett! Så hvorvidt en er enig eller uenig i forslaget får så være, men en er jo nødt til å foreta vurderingen på rett grunnlag. – Og det er i grunnen her jeg kommer inn.. Jeg skjønte jo ved første ymt som kom meg for øret ang. dette her at det ville være kontroversielt, og at nyhetsformidlerne dermed var trolig å formulere seg på et vis som legger føringer for hva majoriteten av publikum ender opp med å mene. Som seg hør og bør, så går jo jeg i gang med å ‘renske’ ut det som er gitt av rene fakta, samt litt generell smågraving etter info. Dette her er jo bare sånn jeg er; At jeg må gjøre jobben selv i det jeg gjør meg opp mine meninger, -hvis egenskap denne gang skulle vise seg fra sin takknemmlige side, for å si det sånn..

For det som ligger i SV’s vedtak, er på ingen måte slik at man fritt kan velge å avslutte svangerskap etter eget forgodtbefinnende ut over de snaue 3 mnd. som er hovedregelen! Denne ‘selvbestemmelsesretten’ gjelder nemlig KUN der følgende omstendigheter foreligger:

A) Det er påvist ett eller annet ved moren som gjør det risikabelt for henne å fullføre svangerskapet,

eller

B) Det er påvist feil ved fostret, eller ett eller annet genetisk hos foreldrene som gjør at barnet med sikkerhet eller med overveldende sannsynlighet vil bli mentalt tilbakestående og/eller alvorlig handicap, om det ikke vil være dødfødt.

Slik det er pr. i dag, er man i disse tilfellene nødt til å søke den berømmelige nemden om tillatelse til å avbryte svangerskapet. Det respektive forslaget, går ut på at de ønsker å fjerne nemden, og overlate beslutningen til kvinnene selv i disse tilfellene.  Og, jeg gjentar; KUN i de tilfeller de overnevnte omstendigheter er påvist!

Om det dreier seg om betydelig risiko for morens liv, anser jeg dette for såpass åpenbart, at jeg ikke ser noen grunn til å prosedere dette. Det vi i realiteten sitter igjen med da, er hva motstanderne hyler om at gjør oss til et ‘sorteringssamfunn’ der vi velger vekk det som ikke er perfekt.

Ja, men så flott da, gitt! At h*n og h*n gir uttrykk for at de ikke kan se noen nevneverdige problemer med å sitte med ansvaret for en multihandicapet unge som vil forbli pleietrengende livet ut! Det er jo fantastisk om disse ville vise seg like super-humans som de gir uttrykk for i kampropene sine, og formelig boble over av energi og overskudd etter 5 år med våkenetter og stadig tyngre løft!..

Men i virkelighetens verden, mener jeg at man ikke kan påtvinge folk et sånt ansvar som i realiteten innebærer å oppgi hele sitt liv. Ikke sånn å forstå at det ikke er all ære til de som velger å fullføre svangerskapet uansett, og her skal det selvsagt tilrettelegges etter alle kunstens regler. Det er ikke dét det går på! Poenget mitt, er bare det at man ikke kan PÅTVINGE noen en slik byrde! Her vil jeg også tilføye at det etter alt å dømme også vil være det beste for barnet å slippe i flesteparten av disse tilfellene.

Om en er enig eller uenig, så har man uansett min fulle respekt på samme vis som jeg forlanger å bli respektert for mine standpunkt. Selv om dette er et ‘touchy’ tema, så er det ingen unnskyldning for å angripe meningsmotstandere med name-calling og skjellsord slik jeg har sett en del av der dette emnet har vært oppe. Sånt bør man rett og slett holde seg for god til..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg