Aldri mer bomkjøp av klær & sminke!

Et blogginnlegg er jo typisk ikke aktuelt mer enn i max en dag, hvorav minst 75% av det som vil  ende opp som dets totale lesere som regel har klikket seg inn innen det forsvinner ut fra hjemmesiden hos blogg.no. Jeg har imidlertid et innlegg som bryter markant med normen i så henseende; Så langt tilbake som for halvannet år siden, la jeg nemlig ut et innlegg hvor jeg gav en grunnleggende innføring i fargeanalyse som du fimmer HER. Det er dagliog lesere som klikker seg inn på dette innlegget, så derfor har jeg laget i stand de fargekart som er verktøyet du trenger for å unngå flere bomkjøp både når det kommertil klær og make-up. 

 

 

Dette innlegget er med andre ord en fortsettelse, eller et tillegg om du vil, til innføringen i farhgeanalyse, og må dermed sees i sammenheng med denne utgivelsen, hvilken vil åpenbare seg ved at du enten klikker linken i innledningen eller på bildet over.

Med dette avklart og ute av verden, så er det altså dags for å lansere disse fargekartene som du kan printe ut å ta med  når du er ute og ‘shopper’ for direkte sammenligning med fargen på produktet du vurderer å gå til innkjøp av. Alternativt kan du, ved hjelp av kartene, lære deg å se ‘den røde tråden’ som gjør at du med egne øyne greier å skille de kalde fargene fra de varme, men dette krever imidlertid som regel litt tid og fargetrening.

Først, har vi de to fargegruppene satt opp mot hverandre, slik at du kan se hvordan blått ligger i bunnen som en base-farge for de kalde fargetonene, mens det er gult som ligger i bunnen for de varme:

 

Og her følger det varme fargekartet (hvilket er de fargene som tilsvarer vår og høst -gruppene i en fargeanalyse):

..- Og dernest det kalde fargekartet (hvilket er fargene for de som utkommer som sommer- og vinter i en fargeanalyse):

6 kommentarer
    1. Jeg bruker bare som regel mascara og leppestift til daglig. Men hvis jeg skal pynte meg en dag, da er det greit med slike hjelpemiddel:)

    2. Tusen takk – dette er av interesse ja. Husker for 100 år siden så leste jeg mye om dette og mener å huske at jeg var på
      et kurs for å finne ut om jeg var vår, sommer, høst eller vinter! Lite å lese om dette i dag egentlig.
      Men det er så viktig!

      1. Det som I bunn og grunn avgjør hva en kler eller ikke kler, dreier seg om kalde vs. varme farger. Slik jeg ser det, er det hvorvidt en kler kaldt eller varmt som er spørsmålet her. Hvorvidt en er vår eller höst innen den varme gruppen/sommer eller vinter innen den kalde, er flisespikkeri.
        Etter en del års erfaring, er det mange jeg kan plassere uten å måtte sette fargegruppene opp imot hverandre til ansiktet. Du er derimot av den mer vriene sorten, da det ikke er gitt a se hvorvidt du er høst (varm) eller vinter (kald) sånn uten å teste fargegruppene opp I mot ansiktet. Jeg er visstnok også litt kinkig på hvorvidt jeg er vår eller sommer ifølge enkelte av de som har forsøkt seg, mens de som merker seg øynene avslører min kalde tilhørighet med en gang 😊

        1. Jeg har vært og blitt sminka flere ganger. De finner ikke ut de heller. De mente at jeg var både høst og vinter på engang. Kledde både brunorange lebestift og rosa…sa dem…Men det jeg liker best å gå i av farger er klare farger. F.eks. gul eller grønt. Ikke gusjigrønt…hvis du skjønner. Klare farger og ikke så mye småblomstrede saker. Heller striper og litt store blomster…Må ikke være for søtt!

          1. Okaay.. Staheten kicket unn her, så jeg tok meg friheten å laste ned et bilde av deg, å foreta en analyse ved å sminke deg (Photoshop, altså) I kalde og varme farger; Du er utvilseomt VINTER (kald, altså).
            Sender deg gjerne filene så du får se forskjellen selv 😊

            1. Tror deg. For jeg liker best de fargene selv..VINTER føler at jeg lyser mer opp på en måte…hehe…. Artig altså det med farger og det har stor betydning – for finner man en farge som ikke passer så blir man ikke akkurat fresh…
              Tusen takk artig…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg