Årets beste bilder!

Det drar seg unektelig mot nyttårsaften, så det er m.a.o tid for kåring av årsbeste av dette og hint som har foregått her på bloggen i løpet av året som har gått.

Jeg tenkte det var like greit å kjøre den vanskeligste først; Nemlig årets beste utendørsfoto. Her er det jo ikke bare desidert flest å velge mellom, men de ulike årstider og værforhold har det med å gjøre det enda mer vrient å velge det ene foran det andre. Men non the less, er dette en oppsummering av året jeg ser frem til, da dtet også er her en blir klar over egen utvikling på de respektive områder. – Og utendørs foto generelt, og min ‘nisje’, som går på forstørrelser og ‘boosting’ av kjedelige trivialiteter, spesielt er definitivt området der det har skjedd størst utvikling for min del, så her we go, altså.. Her er mine favorittbilder i løpet av 2022: 

 

Beauty of Ice

De første bildene som kvaler inn til en plass i årets ‘best of’ kommer faktisk først i april ved disse to, som faktisk er fra samme serie.  Hva som gjør at disse skiller seg ut, er at det er først her en kan se at jeg begynner å få grep om dette med å sette fokus på det respektive motivet, mens bakgrunnen blir ditto ‘visket ut’, om en kan si det på den måten. – Mer synlig Margrethe (ut i friluft) -inspirert enn dette lar det seg vel knapt nok gjøre…

Dernest må vi godt ut i mai før vi finner dette bildet, hvilket jeg selv faktisk ikke så noe ekstraordinært ved før folk begynte å kommentere det..

Og dermed var det altså duket for bildet som markerer begynnelsen på hva som er blitt stående som et slags ‘gjennombrudd’, i form av at denne vanndam-greia er det første som er helt og holdent mitt eget oppkomme. For all del.. Margrethe (ut i friluft) vil for alltid være den inspirasjonskilden som ligger i bunnen uansett hvilken vei utviklingen tar, for ikke snakke om at det neppe kreves all verdens ekspertise å se at hun er- og vil forbli mitt store forbilde på fotofronten. Men non the less, å utvikle seg innebærer at en kommer til et punkt der ‘eleven’ tar det første steget ut av læremesterens skygge, og skaper sitt eget ‘trade-mark’. – Og bruk av vann på dette viset, skal altså vise seg å bli mitt:..

Men som sagt.. Det Margrethe-inspirerte vil bestandig bli med meg på veien, hvilket atter igjen kommer tydelig frem i det jeg flytter fokus over på vanndråpene.- For jeg kan jo ikke akkurat bosette meg i søledammen på heltid heller..

Men nå har det jo ikke bare vært vått heller!..

Selv om nye elementer legges til reportoiret, betyr ikke det at den gode gamle greia med å ‘booste’ det hverdagslige vi ellers ikke ‘ser’ utgår! Så villniset-, løvet og ugresset er fremdeles med!

Det andre området som har kommet med året,. for å si det sånn, er at det har lykkes å fotografere insekter! Dette førte faktisk til noe så til de grader absurd som at jeg kommer over denne karen her ute i en villbringebærbusk, hvis artstilhørighet ingen til nå har klart å fastsette! Inntil så skjer, tar jeg meg derfor friheten til å forholde meg til dette som at jeg er en potensiell oppdager av en helt ny art..

For ikke snakke om at jeg har beveget meg inn på områder jeg aldri ville våget tenke på en gang for ett år tilbake.

De mest spesielle bildene av året, må uansett være de tilhørende denne serien.. For om du tror det eller ei, har ikke Photoshop hatt noe som helst å gjøre med denne effekten. Dette var faktisk synet som møtte meg i det jeg gikk ut i skogen akkurat i det den tidlige høstsolen var i ferd med å gå ned…

Og dette skulle så bli opptakten til det spektakulære fargeshowet som kommer med høsten..

..- Før alt flater ut i den grå gjørmen som er karakteristisk for november. I den forbindelse, gav jeg meg selv den ultimate utfordring i form av å få noe stilig ut av denne grå elendigheten.

Så kom endelig snøen, og alt ble så mye lysere, i tråd med at naturen atter igjen var et vakkert skue.

..- Hvilket tar oss til den aller siste serien, som faktisk ble tatt med mobilen, hvor nattens kunstverk på min mors glassveranda ble foreviget med overraskende klarhet for mobilbilder å være, -selv etter dagens standard..

6 kommentarer
      1. Takker så mye 🙂
        – Ang. det 3 bildet, var jeg faktisk i tvil om jeg i det hele tatt skulle inkludere det i innlegget, det i mine øyne ikke var annet enn et relativt pent bilde av en blomst og that’s it. – Hvilket for mitt vedkommende er synonymt med kjedelig *hehe*. Når det så skal vise seg å stå ut i lesernes øyne på den måten det gjorde, ble jeg bevisst på slikt som fargene- og ikke minst at jeg hadde truffet riktig så godt m.h.t vinkelen. Men non the less, er jeg fremdeles et godt stykke unna å kunne se det slik andre ser det, hvilket på den ene siden er både morsomt og fascinerende, mens det på den andre siden er grenseløst irriterende/frustrerende *haha* 😛 😀

    1. Her er det mange glitrende bilder, Gry! Mine favoritter er nr 2 og nr 4 – og bildet fra skauen med det flotte lyset! Du er god! Og tusen takk for alle snille ord, de gjør meg rørt og glad! Stor klem <3

      1. Takker så mye 🥰
        Jeg hadde jo ikke hatt noe å vise frem på bildefronten hvis det ikke var for deg, så det skulle jo bare mangle om det ikke skulle blitt kreditert 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg