Bloggen er ikke døende, den er bedre!

For en tid tilbake, lot jeg meg virkelig irritere, både på egne, så vel som på mine medbloggeres vegne, i det VGTVs Harm & Hegseth lager en sak ut av en oppfatning om at bloggen er et døende konsept.. 

I etterkant, har også jeg blitt meg bevisst på at det har skjedd en brå og markant endring på bloggfronten; Nemlig en variasjon som Blogg konseptet aldri tidligere har vært i nærheten av! 

 

 

Blogg-genren har jo siden starten vært kraftig dominert av ’20-something’ bloggere i kategoriene livsstil, mote og skjønnhet. Typisk for disse publikasjonene, har vært lettleste med en vektlegging på det visuelle i form av forseggjorte bilder, med det utkommet at leseren gis inntrykk av et riktig så glamorøst liv..

For all del, det er overhodet ikke noe ‘galt’ med denne gruppen, og kvaliteten på utgivelsene deres, er upåklagelig! Dette er med andre ord så visst ikke en gruppe jeg vil til livs, da de utgjør en umistelig del i hht visuelt behagelig hverdagsflukt, i tillegg til at man også kan finne et og annet tips som kan være nyttig å ta med seg.

Poenget mitt, er imidlertid at denne gruppen har preget blogg-genren så til de grader at de endte opp som selve definisjonen på en blogger, med den følge at folk ikke var seg bevisst på at bloggen ikke står tilbake for bladhyllen på Narvesen når det kommer til de former og varianter som rommets av Blogg konseptet. – Hvilke så visst ikke står tilbake for den førstnevnte gruppen hva innhold og kvalitetsnivå angår, men siden denne ene gruppens dominans har ført til at mange har gjort seg opp et bilde av en blogger, og disse ikke inkluderes av dette, vanskeliggjør dette selvsagt prosessen med å få kommet ut til de respektive målgrupper, da disse målgrupper gjerne ikke har tenkt tanken på at Blogg konseptet også er for dem!

 

 

Videre, så har de purunge jenters dominans unektelig en forsinkende/begrensende effekt på oppkommet av voksne bloggere, for ikke snakke om menn!

I mine øyne, har det at Blogg konseptet skulle breie seg ut, og virkelig favne hele befolkningen noe jeg gikk ut i fra først ville kunne bli en realitet et godt stykke inn i fremtiden, etter å ha gjennomgått en gjevn og saktegående utvikling. Derfor ble det at jeg virkelig fikk sperret opp øynene i det hva som fremgikk av den blogglisten jeg satt og skrollet meg nedover; For her var blogg.no’s forside unektelig, som over natten, plutselig blitt den reneste online bladhyllen! Her syntes det brått å være noe tilnærmet 100 blogger av 100 ulike konsept! – Unge, voksne, pensjonister, menn og gutter, liksom jenter og damer, det var blogger hvor tematikken var mat, fiske, fotball, interiør, forskning, nyheter, osv, osv.

Hva i himmelens navn som har slått ned i bloggverdenen, måtte gudene vite, og når sant skal sies, kunne jeg ikke gitt mer blaffen, da det er utkommet, – Sluttproduktet; et konsept hvis bredde syntes å ha eksplodert til å kunne tilby noe som favner absolutt alle, er jo det som er relevant her!

Ei heller later den nevnte observasjonen til å ha vært noe blaff (i større eller mindre grad), da topplisten, så vel som de annonserte innleggene har holdt stand i såpass med tid nå at jeg i dag anså endringen for permanent, og at det derav var trygt å gå ut med observasjonen som en faktisk hendelse..

Så jeg kan med andre ord erklære meg svært så fornøyd med å ha kunnet konstantere at bloggen så visst ikke er døende, – den er blitt bedre!

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg