COVID-19s arvtager!?

Da den varslede smittebomben etter alt å dømme later til enten å være avlyst eller utsatt, tillater jeg meg å spinne litt videre på denne plutselige, og ikke minst dramatiske endring av virkelighetsbilde som jeg var inne på i innlegget Nå gidder de ikke prøve engang!.. 

 

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne se inn i fremtiden og ei heller bidra til å spre konspirasjonsteorier/fake news, men det er jo ikke å komme ifra at en gjør seg opp sine tanker ut i fra de tendenser en snapper opp igjennom nyhetsbildet. For en kommer jo bare ikke forbi hvordan C19 har det med å forsvinne som dugg for solen i det øyeblikket det dukker opp noe annet skremmende; Først så fordufter virustrusselen altså så til de grader fra samtlige nyhetskanaler at det nærmest er som om det aldri har eksistert i det de russiske styrker skrider over grensen til Ukraina (les mer om dette i innlegget Ble COVID drept i krigen?) for så å vende tilbake i takt med at krigen (og herav frykten for at den vil gå inn i historien som oppstarten på den 3 verdenskrig) taper terreng i hht de respektive nyhetsformidlernes interesse. Og nå ser vi det samme skje igjen i det apekoppene er i ferd med å blåses opp, og derav ta over som den store ‘snakkisen’. Eksempelvis, var synet som møtte meg i det jeg klikket inn på TV2s nettsider i formiddag bildet av apekoppetilfellet fra helvete i det viruset hadde gått amokk med den følge at nesen hadde råtnet opp. – Og sånt er jo vitterlig som gull å regne i skremselsøyenmed..

Men det later imidlertid til at apekoppene kan få uventet konkurranse i hht å eventuelt kunne ta over virustronen, da det også har vært hintet om en ny kinesisk oppkomling; Nemlig Langya henipaviruset, hvilket etter sigende skal avstedkomme fra spissmus (av alle ting!).

Og det er her det tar til å skurre så til de grader i mine ører at jeg ikke kan unngå å bringe det på bane til tross for at det enda ikke har skapt de største overskriftene. Det er og blir nemlig en kjensgjerning at virus er særs artstilpassede; Så artstilpassede at selv det svimlende genetisk fellesskap på 98,4% som skiller mennesket fra den nærmeste slektningen blant sjimpansene ytterst sjelden forekommer. For det første, umuliggjør dette, så vidt jeg kan se, teorien om at C19 skal ha foretatt en direkte overgang fra en art så fjern fra oss som flaggermus. Dernest, blir det direkte latterlig når det nå angivelig skal ha skjedd et tilsvarende genetisk kvantesprang fra spissmus til menneske just like that, – og dette da også i Kina, på toppen av alt!

I tillegg kan jeg jo ikke la være å stusse litt over hvordan et nytt virus hvis spredning foregår iform av luftbåren dråpesmitte har kunnet oppstå sånn helt ut av det blå i den tid vi i to samfulle år har vært underlagt et smittevern som nærmest har klart å eliminere forkjølelse! Lik som jeg tidligere har gitt uttrykk for det paradoksale i at ansiktsmasker, lock-downs, metersavstander og desinfisering left, right & center angivelig skal ha klart å stanse nærmest all mellommenneskelig luftbåren dråpesmitte, -med unntak av akkurat det viruset, -altså COVID-19, som de respektive tiltak var rettet mot, får jeg altså heller ikke det her oppkommet til å stemme. Samlet sett, så innebærer jo dette her at to ubeslektede virustyper skal ha foretatt hvert sitt vitenskapelig umulige kvantesprang (fra hhv flaggermus og spissmus til menneske) på samme sted (altså i Kina) i løpet av en snau treårsperiode! Og som om dette altså ikke var nok, så er vår art praktisk talt avstengt fra luftbåren dråpesmitte i 2 1/2 av den nevnte treårsperiode! Jeg mener.. Da må det jo vitterlig være lov å reagere, i hht å avkreve et par velbegrunnede svar før man (eventuelt) tar til seg dette her som en sannhet uten modifikasjoner (les; menneskelig hjelp i hht at dette skulle kunne la seg gjennomføre, -eller medføre sannhet i det hele tatt).

 

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg blir skremt av trusselen for krig, men virus skremmer meg ikke. Etter at jeg fikk ME i 2009 har virus omtrent vært ikke-eksisterende i denne kroppen. Hittil har jeg sluppet unna C19, og jeg har mange ganger lurt på hvorfor jeg ikke får andre virus, når jeg fikk “alt som gikk” tidligere. Dette var nok litt på siden… men det er ganske interessant hvordan immunforsvaret vårt fungrer, hvordan vi tror det fungerer, og hvordan vi blir lurt til å tro at det fungerer.

      1. Jøsses!.. 😮 Det er jo himla interessant, da, for her virker det jo ikke være særlig tvil om at MS’en ‘somehow in some way’ har noe ved seg som knekker virus, og dermed beskytter mot øvrige sykdomstilstander! Jeg mener.. Det er jo bare nødt å være en sammenheng her, for jeg tror rett og slett ikke på sånne her tilfeldigheter..
        – Har du tatt det opp med legen b.t.w?

        1. Jeg tenker også at det muligens kan være en sammenheng, og mener jeg har hørt om andre med ME (ikke MS) som opplever det samme. Men samtidig er vi jo mye hjemme og dermed lite utsatt for “basselusker”, noe en lege sikkert uansett ville konkludert med som årsak…

          1. Den blir rett og slett for grunn for meg.. Så lenge en ikke befinner deg i ei ugjennomtrengelig boble (eller er underlagt koronarestriksjoner på det verste), så utsettes en for smitte!
            Men det hadde vært typisk å få et sånt svar, for de som påberoper seg ekspertise i dag er akkurat som de har vært i alle tider; Det vi ikke kan svare på, enten avfeies eller benektes, -akkurat som de insisterte på at jorden var flat, osv, osv *hehe*.
            Jeg står imidlertid standfast i innstillingen som følger ‘if it walks like a duck & talks like a duck, it’s safe to assume it is a duck’ 😉

            1. Jeg har ikke vært spesielt forsiktig, og i dag har jeg spist koronadrops (fingret med av søster som har korona), så vi får se hvordan det går nå 😀

              1. *hehe* Det går nok bra det også!..
                Dette her viruset, som enkelte ble alvorlig syke av i utgangspunktet, har mutert av seg ‘brodden for lengst. – Av alle de jeg har snakket med, -vaksinerte liksom uvaksinerte, er det ingen som har fått noe verre enn en tredagersforkjølelse. Av den grunn, er det også grunn til å spørre hvorvidt vaksinen har hatt noe som helst å si for folks milde sykdomsforløp, eller om det er virusets svekkede sykdomshissighet som følger mutasjonene all the way..

                1. I det siste har jeg snakket med to personer som ble akutt syke med ME-symptomer etter C19-vaksinen, og som fortsatt er syke og sengeliggende etter flere måneder. To andre ME-syke jeg har vært i kontakt med, har fått hjerteinfarkt etter vaksinen, og vi aner jo at det er flere… Kan være tilfeldig, men jeg er skeptisk. Nå som viruset ikke anses som så farlig lenger, er det desto mer aktuelt å stille spørsmålstegn ved dens positive virkning. Og bivirkninger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg