Dagens Bilde!

‘Dagens bilde’ er et aldri så lite ‘bli kjent’-konsept, bestående av at blogg-dagen avsluttes med et utvalgt hverdagsbilde sammen med historien rundt.

 

Klikk her for det sist utgitte bildet i dette konseptet! 

 

Vi har riktignok blitt regelrett snytt for alt som i det hele tatt kan minne om en høysommer. Men om vær- og temperatur skulle fortsette i samme forskrudde spor slik at vi kan få oppleve kombinasjonen eplesesong i sommervarme, så er iallefall jeg ‘happy as a horse’!

Jeg kjøper nemlig aldri epler i butikken. Som all annen frukt, erklæres jo også disse utgått på dato, for så å kastes så snart de blir skikkelig modne, og derav smaker godt. Men i motsetning til de fleste frukter, der de når sin topp bare de får lagt noen dager til modning, så er epler blant de frukter som jeg ikke har spesielt sansen for. – Og mye av grunnen er nok at de er så durabelig harde at det er grunn til å frykte at hele ‘nebbet’ vil bli sittende igjen i eplet en vakker dag en forsøker seg på å ta en bit.

Men de gamle, gode norske hageeplene, derimot, er noe ganske annet. -Og da spesielt de ‘uber-saftige’ glasseplene.. Det er disse som er epler for mitt vedkommende, og ikke disse smått tørre, steinharde tannknekkerne som fås i butikken, hvor det i mange tilfelle faktisk er så galt at det er skallet som gir fra seg mest smak!

7 kommentarer
    1. Så sant som det er sakt. Har omtrent nettopp vært på besøk hos mine epledyrker venner i Hardanger og fråtset i saftige epler blant sånn ca 5000 epletrær. Lærte av barna på gården å lage eplesnop. Sjære eplebåter “marineres med sukker og kanel, legge dem i en plastpose over natten i kjøleskapet. 😉

      1. Ahh.. Sånn eplesnop skal jeg definitivt få laget! Kombinasjonen eple og kanel blir jo aldri feil, og med en dæsj sukker på toppen, har vi en sikker vinner for min del! 😀
        Selv om jeg bor i et boligfelt, og dermed ikke har noen hagetrær selv, gjør det heldigvis ikke noe utslag på tilgangen, for å si det sånn. I tillegg til at det er noen villtrær hist og her, er jeg nemlig freidig nok til å spørre om å få ta et eple eller to når jeg går forbi folk som er ute og rydder hagene sine for nedfallsfrukt. Slike henvendelser har det nemlig med å bli sett på som de reneste manna fra himmelen, og gi en fri epletilgang på permanent basis 😉 😀
        – Verdens dårligst skjulte agenda for å komme på besøk, m.a.o *haha*.
        Kan ikke huske å ha smakt hardangerepler selv, så jeg kan ikke si noe om det stemmer, men de har jo bestandig hatt et nærmest mytisk renomé for å være eksepsjonelt gode.. Det nærmeste jeg kommer, er sånn der fersk, ubehandlet eplemost (som altså ikke har vært konsentrert, pasteurisert, og hva det nå er alt sammen), men bare er skviset ut av eplet for så å tappes rett på flasken. Men slik fruktsaft/juice er jo klart bedre enn de fabrikkerte alternativene uansett, så da er jeg liksom like langt *hehe*.

    2. Har fått ett eple på de to epletrærne vi har i den arktiske hagen vår oppe i nord. Det skal spises med andakt når den tid kommer at vi plukker det ned;)

      1. *dævver!*
        😀 😀 😀 😀 😀
        – Det eplet vil jeg vel faktisk karakterisere som borderline bordbønn-verdig, adressert til en eller annen EPLEkjekk gud *haha*

    3. Ja det er mye epler på trærne rundt om nå – og norske epler har kommet til butikkene 😀 Jeg elsker norske epler og andre epler også – og de fleste er gode synes jeg 😀 Og lage eplekake av epler er jo bare lekkert 😀 DA er de myke og gode da, når de kommer ut av ovnen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg