Dagens Bilde!

‘Dagens bilde’ er et aldri så lite ‘bli kjent’-konsept, bestående av at blogg-dagen avsluttes med et utvalgt hverdagsbilde sammen med historien rundt.

 

Klikk her for det sist utgitte bildet i dette konseptet! 

 

At en skal se noe inni granskauen mye før øynene detter ut, må vel være det sanneste ordtak som finnes. – Det er i allefall min erfaring. – Hvis erfaring fikk lagt ytterligere kjøtt til beinet da jeg tidligere i dag parkerer fullstendig med et ditto hakeslipp av 8. grad ved synet av dette ‘satan-svarte’ sopp-oppkommet!

På et lite felt på typ 2x2m var det altså et oppkomme av kullsorte sopp. Om ikke dette var skrudd nok i seg selv, lot det også til å være en forskjell på utformingen av hattene som gikk utover de som forårsakes av ytre påvirkning og ødeleggelser. Men her kan det selvsagt være at jeg ubevisst legger mer i de observasjoner jeg gjør pga at jeg i utgangspunktet er så satt ut av dette freak-showet av en soppvekst jeg aldri kunne sett for meg eksisterte..

Jeg var både innom tanken på at det skyldes forråtnelse hvor de av en eller annen grunn var blitt stående, så vel som at forklaringen kunne ligge i jordsmonnet, for så å utelukke begge hypotesene nærmest umiddelbart. Forråtnelsesforklaringen falt pga at den forutsetter at de det gjelder er utvokst og utlevd, for å si det sånn, og her var det vitterlig en like stor representasjon nyoppkomne ‘ungsopp’ som ‘oldiser’. Jordsmonnteorien ble umiddelbart avskrevet som direkte latterlig, da vegetasjonen forøvrig var 100% i tråd med normalen, for ikke snakke om at jeg ikke kan begripe hvordan det brått oppstår et sånt bitte-lite felt inne i et skogsområde der jordsmonnet plutselig skal bli fullstendig ‘fucked up’ sånn helt ut av det blå.

Så hva faen ER nå dette her!?? Ut i fra det foretatte bildesøk, virker det jo som om Google er like svar skyldig som meg..

 

11 kommentarer
    1. 😆. Min beste gjetning er en veldig sliten kjeglevokssopp. Gul som ny, anløpet veldig fort i svart.

      1. Problemet er bare at de minste/yngste var like forbannet sorte som de største og eldste..
        – Jeg har flere bilder, og derav av flere eksemplarer planen er å få lagt ut i løpet av morgendagen. Forhåpentligvis blir det enklere å finne ev. avslørende trekk på de som avslører artstilhørigheten..

    2. Dine agronomiske antagelser er ikke helt på gjordet. Det du har observert er en Svart Trompetsopp, men den kan ofte forveksles med gamle, råtne og inntørkede skivesopper. Svart Trompetsopp blir blant soppelskere kalt det sorte gull fordi den er særdeles smaksrik.

      1. Den trumpetsoppen dominerte søkeresultatet da jeg forsøkte med ‘sorte sopparter’, så den er det ikke. Fargen er riktignok spot on, så jeg skjønner godt at den kan tas for dette når en kun har dette bildet å gå etter. Men like fullt kan den utelukkes, da disse her for det første mangler den karakteristiske traktformede hatten, og for det andre at de her har riller på undersiden.. 🙂

      1. Nei, gud vet..
        – Så hakke gal som verden har blitt i løpet av de siste par årene, kan en vel heller ikke utelukke at en ‘black mushrooms matter’ -bevegelse.. *haha* 😛 😀

      1. Har en del flere bilder av de som planen er å få gjort et innlegg av i morgen en gang. Med flere bolder som inkluderer flere eksemplarer lar det seg kanskje gjøre å finne det som avslører artstilhørigheten.. 🙂

        1. Ja, takk til flere bilder 😃. Er du heeeelt sikker på at den er sort? Jo mer jeg ser på dette bildet, jo mer lurer jeg på mørkfiolett slørsopp nemlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg